3 078 läst ·
49 svar
3k läst
49 svar
Dra el i källarbastu
Om AI inte vet så behöver den ändå komma med ett svar, då kommer den med en egen påhittad förklaringN Nybyggare i norr skrev:Ai är bara en avancerad sökmotor, vad är det för fel med att använda det?
Fortfarande har ingen här kunna visa vart det står att min installation är felaktig. Jag är benägen att ändra mig men är allergisk mot gubbsvar som "det bara är så". Förstår inte problematiken med att visa vart dessa förbud eller rekommendationer framgår.
Som sagt en rekommendation och inte kravN Nybyggare i norr skrev:Ai är bara en avancerad sökmotor, vad är det för fel med att använda det?
Fortfarande har ingen här kunna visa vart det står att min installation är felaktig. Jag är benägen att ändra mig men är allergisk mot gubbsvar som "det bara är så". Förstår inte problematiken med att visa vart dessa förbud eller rekommendationer framgår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är väl där du missförstår. Elektrikern måste inte alls diskutera olika lösningar med dig utan jag tror att om han/hon tycker dina rör är för små kommer inte du övertyga med olika papper och länkar. Elektrikern kan ju också välja att bara åka till en annan kund.N Nybyggare i norr skrev:
Jag har förberett allt utom inkoppling, vad jag vet är det ett ganska vanligt förfarande. Denna gång var det dock uppenbarligen inte helt lyckat 😂E elmont skrev:Nått som får mig att fundera lite,du säger att du har en elektriker och då förvånar det mig att du inte från första stund förde en dialog med denne. Dels för att få det som han vill och hur han tycker att du kan göra. Dom allra flesta elektriker kommer inte och tar över "obehörigas" utförda arbeten.
Nä de måste givetvis ingenting. Min förhoppning var att någon här hade något konkret, exempelvis hänvisning till ett regelverk som visar att det var en ok lösning och att jag sedan kunde diskutera det med elektrikern. Men så verkar inte vara fallet så jag får antingen gå vidare med ny elektriker eller hitta annan lösning, för deras förslag är inte genomförbart över huvud taget.Farstatjej90 skrev:
Jag gissar att du är elektriker? Är det verkligen sån prestige i branschen att man inte kan diskutera med en kund?
Gröna rutorna är kommentarer från tekniska kommiten nummer 64 som har tagit fram handbok 444.
De är inte en del av standarden SS 436 40 00 som handboken innehåller. Det kan därför aldrig bli en avvikelse från standarden pga man ej följt dessa.
Men de innehåller ju mycket bra och klok information som hjälper till att göra bra elinstallationer
De är inte en del av standarden SS 436 40 00 som handboken innehåller. Det kan därför aldrig bli en avvikelse från standarden pga man ej följt dessa.
Men de innehåller ju mycket bra och klok information som hjälper till att göra bra elinstallationer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jo jag skrev så i #2 och #5. Vad är du missnöjd med?N Nybyggare i norr skrev:
Kalla sidan är utanför isoleringen vilket jag tolkar som utsidan av väggskivan eftersom det är stor skillnad på kylningen, bastu eller ej. Här har du det i tryck om du inte tror mig.N Nybyggare i norr skrev:
Innanför väggskivan står luften still så det utrymmet kommer att värmas upp förr eller senare. Hur länge bastun behöver vara på för att det ska uppstå höga temperaturer vet jag inte. Infällda ledningar mot en bastu är ett fall där man inte vet om 2.5 mm² räcker. Troligen går det bra, men det är något du själv behöver visa i så fall. Än värre är det med dosor som tränger in en bit i bastuväggen.
Utanför väggskivan cirkulerar luften och transporterar bort värmen. Det för oss osökt in på kylningen i ett rör. Luft är dåligt på att transportera värme, sämre en omgivande material. Blåser man in luft i röret så är det bra, då transporteras värmen bort. Man vill alltså få kontakt med omgivande material för att få bättre kylning. Men jag kan mycket väl vänt upp o ned på detta, tolka själva: https://www.fluxio.se/forum/elmaterial/21326.html/#21376
Du svarade på din egen fråga där. Just därför ska man inte lita på en AI som man inte vet hur den har blivit lärd. Det är tveksamt om vi någonsin kommer att få se en AI som har "rätt" kunskaper och värderingar. (AI-svaret slirar lite, men vi vet inte hur du formulerade frågan.)N Nybyggare i norr skrev:
Ja, men det slirar ibland. Den stora skaran elektriker har mycket sällan utbildning på alla regler. Men elfirma ska se till att de har de kunskaper som krävs. De hade ju de "rätta" tumreglerna för sådana jobb.N Nybyggare i norr skrev:
Och där blev det lite snett när elektrikerna behövde tolka din installation som ligger lite utanför normen. De må vara vanligt, men det finns ingen möjlighet i lagen att låta en elfirma koppla in det du själv har gjort. De kan vägra, eller vara snälla och göra jobbet, om de är nöjda med ditt arbete. Så du har inga möjligheter kräva någonting här. Antingen får du löpa hela lina ut och göra hela jobbet själv eller så får du överlåta allt till elfirman.N Nybyggare i norr skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag tycker ibland jag är elektriker. 😅N Nybyggare i norr skrev:Nä de måste givetvis ingenting. Min förhoppning var att någon här hade något konkret, exempelvis hänvisning till ett regelverk som visar att det var en ok lösning och att jag sedan kunde diskutera det med elektrikern. Men så verkar inte vara fallet så jag får antingen gå vidare med ny elektriker eller hitta annan lösning, för deras förslag är inte genomförbart över huvud taget.
Jag gissar att du är elektriker? Är det verkligen sån prestige i branschen att man inte kan diskutera med en kund?