Farstatjej90
E elmont skrev:
Byt elektriker tills du hittar någon som tycker lika som du, att "tvinga" någon kommer bara att sluta med dålig stämning/osämja. Det är ju upp till elektrikern att bedöma vad han tycker är rätt och fel och agera därefter. Det handlar ju om en bedömning OCH det finns i dag inte strikta regler om hur, som det fans tidigare.
"han eller hon"

Håller med i övrigt....🤔

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"han eller hon"

Håller med i övrigt....🤔
Risken att det blev fel är inte så stor 97,5% är män och 2,5 är kvinnor så det kan jag leva med 😉

Farstatjej90
E elmont skrev:
Risken att det blev fel är inte så stor 97,5% är män och 2,5 är kvinnor så det kan jag leva med 😉
Desto viktigare att uppmärksamma dom 2,5% då.

Desto viktigare att uppmärksamma dom 2,5% då.
Ska man inte behandla dem lika??

Farstatjej90
E elmont skrev:
Ska man inte behandla dem lika??
Jo. Och hade ni gjort det hade ni inte bara haft 2,5% kvinnor i branschen.

• Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tror du att din elektriker kommer att stanna och slutföra jobbet? Skulle du komma med ett AI svar till mig skulle jag högst troligt dra och låta AI slutföra arbetet.
Ai är bara en avancerad sökmotor, vad är det för fel med att använda det?

Fortfarande har ingen här kunna visa vart det står att min installation är felaktig. Jag är benägen att ändra mig men är allergisk mot gubbsvar som "det bara är så". Förstår inte problematiken med att visa vart dessa förbud eller rekommendationer framgår.

Farstatjej90
N Nybyggare i norr skrev:

Fortfarande har ingen här kunna visa vart det står att min installation är felaktig. Jag är benägen att ändra mig men är allergisk mot gubbsvar som "det bara är så". Förstår inte problematiken med att visa vart dessa förbud eller rekommendationer framgår.
Även om du skriver en avhandling som bevisar att din elektriker har fel och du har rätt kommer det bara leda till att elektrikern tycker du är dum i huvudet och sen hör du inte mer.

Så det finns ju en diskussion angående det här du vill veta men det har ju inte så mycket att göra med din elektriker. Du är gisslan där, du får göra som elektrikern vill eller hitta en annan elektriker.

Jag tror du får bättre svar här om du är tydlig med vad du vill, vill du ha svar på frågan, typ teoretiskt, eller ha hjälp att få elen hemma hos dig färdig?🤔

• Gilla
elmont
  • Laddar…

Det kan finnas ett visst samband med att jag inte litar på "nätet" allt för många ggr har det svar som givits varit felaktiga eller så har dom slutat i nått "svammel" som går att tolkas.
OBS det här som jag skriver har ingen direkt knytning till tråden utan är en allmän åsikt.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Nu är det väl så att det är elektrikern som till syvende och sist är ansvarig för jobbet, händer det något så är det elektrikerns fel. Vill han / hon inte göra så acceptera detta.

Nu finns det två typer av elektriker, de som tycker det mesta går bra och de som är lite mera räddhågsna. Jag har träffat båda typerna.

Själv avstår jag hellre ett jobb än att göra något jag inte tror på.

Protte

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Även om du skriver en avhandling som bevisar att din elektriker har fel och du har rätt kommer det bara leda till att elektrikern tycker du är dum i huvudet och sen hör du inte mer.

Så det finns ju en diskussion angående det här du vill veta men det har ju inte så mycket att göra med din elektriker. Du är gisslan där, du får göra som elektrikern vill eller hitta en annan elektriker.

Jag tror du får bättre svar här om du är tydlig med vad du vill, vill du ha svar på frågan, typ teoretiskt, eller ha hjälp att få elen hemma hos dig färdig?🤔
Man borde väl ändå kunna förvänta sig att de jobbar efter rådande regelverk? Ska väl inte bero på om det är Bosse eller Anders som installerar. Annars kan jag ju lika gärna göra jobbet själv, men det får jag ju inte.

Att jag postade här var väl egentligen för en second opinion angående hur jag dragit och elektrikerns kommentarer. Folk här inne skriver att det är fel eller att jag ska byta elektriker, blir inte så mycket klokare av det.

Helst av allt hade jag velat få bekräftat att det är rätt, eller fel och så kan jag agera utifrån det. Helst gör jag ju ingenting men om det absolut inte är tillåtet, eller om någon kan argumentera för varför det är fel/farligt så går det att övertyga mig.

Den "teori" jag postat är sådant jag själv lyckats gräva fram för lite vägledning men ingen verkar ju känna till den infon 😂

Farstatjej90
Man borde väl ändå kunna förvänta sig att de jobbar efter rådande regelverk? Ska väl inte bero på om det är Bosse eller Anders som installerar. Annars kan jag ju lika gärna göra jobbet själv, men det får jag ju inte.

Att jag postade här var väl egentligen för en second opinion angående hur jag dragit och elektrikerns kommentarer. Folk här inne skriver att det är fel eller att jag ska byta elektriker, blir inte så mycket klokare av det.

Helst av allt hade jag velat få bekräftat att det är rätt, eller fel och så kan jag agera utifrån det. Helst gör jag ju ingenting men om det absolut inte är tillåtet, eller om någon kan argumentera för varför det är fel/farligt så går det att övertyga mig.

Den "teori" jag postat är sådant jag själv lyckats gräva fram för lite vägledning men ingen verkar ju känna till den infon 😂
Men om dom inte arbetar efter gällande regelverk kan du inte vara polis. Det leder ingen vart. Det är vad jag menar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Annars kan jag ju lika gärna göra jobbet själv, men det får jag ju inte.
Men om du är säker på din sak, gör det själv! Än har ingen blivit hängd för hemmapul.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Men om dom inte arbetar efter gällande regelverk kan du inte vara polis. Det leder ingen vart. Det är vad jag menar.
En elektriker kan väl också ha fel, man måste ju kunna diskutera olika lösningar och ändra sig utifrån vad som kommer fram?

Vill tillägga att jag inte varit en otrevlig eller besvärlig kund, vill bara inte göra massa saker som kanske inte behövs.

Nått som får mig att fundera lite,du säger att du har en elektriker och då förvånar det mig att du inte från första stund förde en dialog med denne. Dels för att få det som han vill och hur han tycker att du kan göra. Dom allra flesta elektriker kommer inte och tar över "obehörigas" utförda arbeten.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Annars kan jag ju lika gärna göra jobbet själv, men det får jag ju inte.
Just den biten har du väl iofs redan passerat?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.