Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det är också fult. Men de slapp att penetrera plåttaket.
Det viktigaste är att kabeln går i rör så den inte skaver mot kanten på taket. Och man vill inte penetrera taket med risk för läckage. Inte bästa bilden, så inte helt lätt att bedöma i detalj.
Med tanke på att det hänger en spånskiva löst där kanske det inte gör så mycket.
Med tanke på att det hänger en spånskiva löst där kanske det inte gör så mycket.
Inte bästa bild, sorry... Kablarna går i rör/slang så inget som skaver. Det där med att "göra hål i taket med risk för läckage", hur sitter själva ställningen till panelerna fast då? Det är en seriös fråga för jag är totalt novis på sånt här.K knightjocke skrev:
Jojje73,
Det är ett plåttak, ett TP20 plåttak.
Men just detta hur man snyggt drar solarkablarna från ett solcellspanelfält till växelriktaren, är något man ska fundera på.
Här verkar solcellsfirman använt en bit alu-skena och lagt plus-solarkabeln på vänstersida och minus-solarkabeln på höger sida (eller tvärt om). Buntband har använts för att surra fast solarkablarna mot alu-skenan, men buntband av plast, även om UB-stabiliserade, kommer förmodligen att bli sprött med åren och spricka itu, särskilt när de sitter så helt utsatt för direkt solljus.
Som nämnts, skulle det vara snyggare att istället dra solarkablarna upp mot taknock och leda in dem i varsitt UV-stabilerat plaströr diameter ca 16 mm, och under taknocken(det är en glipa på ca 20 mm höjd så det går) och sedan leda dem i taknocken ut mot takgaveln, borra igenom takskägget och ner längs väggen. De UV-stabilerade plaströren först med rostfri klammer med plåtskruv direkt i TP20-plåten
Här är ett solcellsmontage på tegelpanne-imiterad takplåt där visas en dragning över vindskenan från solcellspanelfält ner mot växelriktaren. Under tegelpanneplåt-imitationsplåten finns ett eternitpannetak, så inte lämpligt att borra igenom det, asbets.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...2019-utbyggd-24-2-kWp-maj-2023-td5016633.html
Här ett annat montage, på betongpannetak.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...odra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-td5018480.html
Det är ett plåttak, ett TP20 plåttak.
Men just detta hur man snyggt drar solarkablarna från ett solcellspanelfält till växelriktaren, är något man ska fundera på.
Här verkar solcellsfirman använt en bit alu-skena och lagt plus-solarkabeln på vänstersida och minus-solarkabeln på höger sida (eller tvärt om). Buntband har använts för att surra fast solarkablarna mot alu-skenan, men buntband av plast, även om UB-stabiliserade, kommer förmodligen att bli sprött med åren och spricka itu, särskilt när de sitter så helt utsatt för direkt solljus.
Som nämnts, skulle det vara snyggare att istället dra solarkablarna upp mot taknock och leda in dem i varsitt UV-stabilerat plaströr diameter ca 16 mm, och under taknocken(det är en glipa på ca 20 mm höjd så det går) och sedan leda dem i taknocken ut mot takgaveln, borra igenom takskägget och ner längs väggen. De UV-stabilerade plaströren först med rostfri klammer med plåtskruv direkt i TP20-plåten
Här är ett solcellsmontage på tegelpanne-imiterad takplåt där visas en dragning över vindskenan från solcellspanelfält ner mot växelriktaren. Under tegelpanneplåt-imitationsplåten finns ett eternitpannetak, så inte lämpligt att borra igenom det, asbets.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...2019-utbyggd-24-2-kWp-maj-2023-td5016633.html
Här ett annat montage, på betongpannetak.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...odra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-td5018480.html
Redigerat:
Skruvhålen är mindre och lättare att täta med en packning. Man kan ibland använda samma skruvhål som taket är skruvat med, byter ut skruvarna.J Jojje 73 skrev:
Klicka här för att svara
