U Uffe A skrev:
Visst det är ju ditt ansvar nu
Han avrådde dig pga risk för störningar
Men du ville att det skulle samförläggas, så nu är det bara att hoppas att det funkar bra.
Jag får prova. Elkabel är till belysning i trädgård om jag ser att det börjar krånglar med internet så kan vi koppla bort elen.

Det är inga problem med störningar även om du kör en oskärmad datakabel. Det är lite av en ventenskap att koppla in en skärmad datakabel på ett korrekt sätt. Gör man fel, så induceras mer störningar än om man kör oskärmat från början.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Har någon på forumet upplevt störningar med nätverkskabel, skärmad eller oskärmad, tillsammans med en starkströmskabel i ett 15 meter långt markrör?

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har någon på forumet upplevt störningar med nätverkskabel, skärmad eller oskärmad, tillsammans med en starkströmskabel i ett 15 meter långt markrör?
Hur ska det kunna störa, dessa kablar ligger ju ihop för jämnan. Kanske ifall det finns höga vagabonderande strömmar eller dylikt?

Jag har inte gjort det
Kanske det beror på att jag följer anvisningarna vad gäller separations avstånd mellen kraft och nätverkskabel ;)
Skulle vara av intresse att få reda på om du samförlagt dessa och om du klarat dig från störningar
Och i så fall vilka kabeltyper

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Får jag fråga vilka anvisningar du följer?
Jag ställde frågan för att höra om någon har problem med störningar.
Jag hävdar ingenting och har inte provat själv men det sägs att det är väldigt sällsynt med problem.

Redigerat:
Det om separationsavstånd hittar du i boken Teleinstallation av Paul Håkansson och Lars-Göran Sikberger, ISBN 9789147018741
Har inte den boken framför mig just nu
Men kan ta ett foto imorgon
Det är vad jag lärt mig och tycker inte det finns någon anledning att göra avsteg från detta
Kanske det finns någon nätverkstekniker här som kan bringa klarhet i detta

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är med problem men om någon ställer frågan så är det lämpligt att svara enligt tillverkarens anvisningar. Tillverkaren är i det är fallet de till tillverkare av datakabel jag sett, alla kräver separationsavstånd. Sen beror det såklart på vilken hastighet man kör, högre hastigheter medför större problem (enligt tillverkare). När vi ändå pratar om det så hade jag inte förlagt en datakabel i mark pga. Risken för överspänningar, jag hade valt fiber, fortfarande förlagda i olika rör.

• Gilla
PCN och 1 till
  • Laddar…
R
Det är inga problem att lägga en "normal" strömkabel och vanlig oskärmad kabel jämte varandra vad det gäller störningsrisken. I.o.m. att dataparen i ethernetkabeln är tvinnade och balanserade så kommer så små störningar att ta ut varandra och inte påverka datat. Skärmad ethernetkabel används i stort sett bara inom industrier där det kan finnas mycket större störningskällor.

Dessutom är skärmen i kabeln ett sätt att införa jordströmmar om det finns en potentialskillnad mellan de två installationerna vilket i sig kan orsaka problem.

Kör på vanlig oskärmad ethernet, det kommer att fungera utan problem. Och används det en dubbelisolerad kabel till strömmen kan jag inte se några regelmässiga problem heller.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Håller med dig om problemet med potentialskillnad mellan byggnader men det löses genom att göra det på rätt sätt
Har du arbetat med nätverk och förläggning av kablar länge?
Skulle vara intressant att få mer info från en erfaren nätverkare (y)

R
U Uffe A skrev:
Håller med dig om problemet med potentialskillnad mellan byggnader men det löses genom att göra det på rätt sätt
Har du arbetat med nätverk och förläggning av kablar länge?
Skulle vara intressant att få mer info från en erfaren nätverkare (y)
Jag jobbar inte med nätverksinstallation, men jag har utvecklat ett par produkter som använder ethernet för kommunikation så jag har varit tvungen att läsa på lite. Så nej, absolut ingen "erfaren nätverkare" :)

Vill du ha hjälp med exakt hur en skärmad ethernetinstallation ska utföras i praktiken bör du fråga någon annan.

Bör man inte göra skillnad på tele och data? De flesta är väl förbi tiden med ADSL? Tänker TS köra ADSL i en telekabel i denna slang? Vi pratar väl ethernetkabel här? Finns det några säkra belägg för att de kräver eller i praktiken behöver ett visst separationsavstånd tillsammans med en kraftkabel < 1kV < 25 A? Inga mått på detta avstånd anges i tråden. Hur långt isär vill ni ha dem?

Enligt konsumenttjänstlagen ska en hantverkare både ta hänsyn till gällande regler och till onödiga kostnader. Så jag menar att man behöver ha på fötterna för att kräva ett halvmeters brett dike eller inte. Jag är tveksam till att en lärobok klassas som "författning".

Forumet har rekommenderat samförläggning utan restriktioner i många år så jag undrar fortfarande om det finns någon som har problem med störningar?

• Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
E
Bör man inte göra skillnad på tele och data? De flesta är väl förbi tiden med ADSL? Tänker TS köra ADSL i en telekabel i denna slang? Vi pratar väl ethernetkabel här? Finns det några säkra belägg för att de kräver eller i praktiken behöver ett visst separationsavstånd tillsammans med en kraftkabel < 1kV < 25 A? Inga mått på detta avstånd anges i tråden. Hur långt isär vill ni ha dem?

Enligt konsumenttjänstlagen ska en hantverkare både ta hänsyn till gällande regler och till onödiga kostnader. Så jag menar att man behöver ha på fötterna för att kräva ett halvmeters brett dike eller inte. Jag är tveksam till att en lärobok klassas som "författning".

Forumet har rekommenderat samförläggning utan restriktioner i många år så jag undrar fortfarande om det finns någon som har problem med störningar?
Blir det problem så tar ni det då. Men det blir det inte, men nu har elektrikern friskrivit sig från det också.

Nej det har han inte. Han har, som det låter i tråden, vägrat använda samma markrör utan att låta konsumenten välja själv och därmed friskriva sig från ansvar.

Jag har samförlagd data och kraft på flera ställen. Kraftens mantel är givetvis jordad i en ände medan data endast är vanlig cat5. Hos mig själv.

yrkesmässigt å andra sidan så, i kontorsinstallationer håller man ju isär och har diverse rännor. Samtidigt ser man då och då hur det är veritibla råttnästen på stegarna emellanåt (när någon tagit bort skiljeplåtar för att få plats med något). Och yrkesmässigt tummar jag inte på det. Har fått förklarat för mig att ju snabbare nät desto känsligare blir det. Ska det göras efter konstens regler så görs det så. Min tanke är att man ska väga in verksamheten; laboratorium eller bankverksamhet kontra netflix i friggeboden.

jag har även i min ungdom gjort mig skyldig till en tejpskarv stor som en tennisboll, hängandes i dagen buntad mot ett stuprör med en sockerbitsskarv på vanlig patchkabel när jag ville ha tillgång till ADSL i huset 20 meter bredvid föräldrarnas hus..

Och iom att den gick en bit i ett markrör (pemslang) som var för liten och patchkabeln jag hade inte räckte, så blev det en till tennisboll på andra sidan.

så om någon undrar om en 16-åring kan få ADSL att fungera över femtio meter tennisbollsskarvad patchkabel så fundera inte längre. Det funka! Men mycket fukt gav ibland lite paketförluster faktiskt..

Måste använt för lite tejp...

• Gilla
J.Hoffa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.