Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Det lär finnas mur eller stängsel längs något mellan 1/4 och 1/3 av gränsen, men långa sträckor är det alltså ett relativt enkelt stängsel.

Hela gränsen mellan USA och Mexiko är 320 mil lång, ungefär dubbelt så lång gräns som mellan Norge och Sverige.
Tur att vi inte har en statsminister som tänker bygga en mur både längs Norska och Finska gränsen, samt på botten i Östersjön.

I
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det lär finnas mur eller stängsel längs något mellan 1/4 och 1/3 av gränsen, men långa sträckor är det alltså ett relativt enkelt stängsel.

Hela gränsen mellan USA och Mexiko är 320 mil lång, ungefär dubbelt så lång gräns som mellan Norge och Sverige.
Tur att vi inte har en statsminister som tänker bygga en mur både längs Norska och Finska gränsen, samt på botten i Östersjön.
Jag har hört ett rykte om att Norge funderar på en mur.:rofl:

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Förvånar mig inte. Det åker ju tusentals Svenskar till Norge och tar deras jobb.

Dumma dumma elaka lågutbildade Svenskar med konstiga namn, sedvänjor och religion som kommer och förstör Norges fina välfärd.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ion skrev:
Är kvinnor i hans närhet oroliga, sätt bevakning på gubben
Kan du förklara vilken sorts bevakning som skulle ha hindrat Trump att objektifiera den franska presidenthustrun vid detta tillfälle?
http://abcnews.go.com/Politics/trump-told-french-lady-youre-good-shape/story?id=48619022

ion skrev:
Då förstår jag inte att det blivit sånt liv om Trumps mur. Är det kanske så att han tänker bygga den så den får avsedd effekt?
Det är skillnad på om USA bygger en mur och betalar själva jämfört med om USA kräver att Mexiko ska betala en mur de inte är intresserade av.

Han vill bygga en hög dubbelmur och utmed hela gränsen. Nu finns det inte det.

Då kan man ju fråga vem som skall bevaka muren.
Skall han sätta upp egna partitrogna PP (Paramilitary Protection) trupper eller blir det tonårspojkarna i TrumpYouth som får stå på vakt med skarpladdade stormgevär.......
Jag kan inte annat än dra paraleller till Alois Schicklgrubers pojk och den syn på omvärlden som har lurade i det tyska folket en gång i tiden. På kuppen gjorde han kometkarriär från oduglig murardräng till enväldig ledare för en stormakt.

I båda fallen var det en stormakt på fallrepet där folk hade det jävligt. Folk som knyter näven i byxfickan i år efter år efter år medan de ser sina egna möjligheter till ett drägligt liv urholkas är mottagliga för hatbudskap. Kommer det då någon herre som predikar att allt är utlänningarnas fel och vi skall sluta oss samman mot dem då är det många som inte vill se att herren är oduglig före detta murardräng och att det mesta han säger är skitprat.
Sedan är bollen i rullning........

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
ion skrev:
Vadå menar du? Samlar minuspoäng gör man väl hela livet. Det måste väl kännas tryggt för Trumphatare, han är ju rätt gammal.
Jag försvarar inte Trump, men väl demokratin. Och jag hatar när man gräver upp gammalt skit, i synnerhet sånt som saknar värde. Har han en kass kvinnosyn, ok, men han blev vald. Är kvinnor i hans närhet oroliga, sätt bevakning på gubben, men sluta köra skit, och ge tusan i att tafsa på demokratin.
Inget personligt mot någon, bara min egen åsikt.
Saknar värde? Det gav inte det värde det borde ju gett mer värde... hans sätt att agera nu med "fake news" ljuga inför oss om vad som är sant eller inte. Alla som röstade borde ju insett att det var ju det här som väntade... och det som händer någon annan kan närsomhelst, drabba vem som helst...

Han är president, men han har n-o-l-l i trovärdighet, han ringer till en änka säger något plumpt men vägrar stå för att han kanske sa något mindre lämpligt, Be om ursäkt eller rätta sig finns inte på hans karta.
Han tvärtom anklagar en annan folkvald politiker för att ljuga. Verkligen...

Tror du på Trump eller den andra som lyssnade?

I
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du förklara vilken sorts bevakning som skulle ha hindrat Trump att objektifiera den franska presidenthustrun vid detta tillfälle?
Oj då, det var inget bra exempel. Han gav en 64-årig kvinna en komplimang och genast menas det av kritiker att det var sexistiskt.
Blev Brigitte Macron förolämpad? Sa hon det? Eller det var ingen som frågade utan bestämde istället att hon blivit det? Är det i så fall inte en större förolämpning att anse att en person inte kan svara för sig själv?

O
Haha att ni bara orkar leta reda på allt negativt för att bygga på erat icke gillande av Trump
Att ni orkar! :D Har ni verkligen inget bättre för er än att tycka illa om Trump?:) Jag tror att de flesta i den här tråden och de som kommer in. Fattar att Trump är lika illa som Kim jung un eller värre:D

I
thomas33 thomas33 skrev:
Han vill bygga en hög dubbelmur och utmed hela gränsen. Nu finns det inte det.
Underförstått, en mur är ok om den inte gör någon nytta?

I
L larka742 skrev:
Saknar värde? Det gav inte det värde det borde ju gett mer värde... hans sätt att agera nu med "fake news" ljuga inför oss om vad som är sant eller inte. Alla som röstade borde ju insett att det var ju det här som väntade... och det som händer någon annan kan närsomhelst, drabba vem som helst...

Han är president, men han har n-o-l-l i trovärdighet, han ringer till en änka säger något plumpt men vägrar stå för att han kanske sa något mindre lämpligt, Be om ursäkt eller rätta sig finns inte på hans karta.
Han tvärtom anklagar en annan folkvald politiker för att ljuga. Verkligen...

Tror du på Trump eller den andra som lyssnade?
Skit som grävs fram för att misskreditera en person saknar för det mesta värde för framtiden. Det borde vara bättre att intressera sig för vad som blivit gjort och hur det blev istället för att ägna sig åt ändlösa personangrepp. Men skitkörning och personangrepp tycks ligga i tiden.

Det får
ion skrev:
Skit som grävs fram för att misskreditera en person saknar för det mesta värde för framtiden. Det borde vara bättre att intressera sig för vad som blivit gjort och hur det blev istället för att ägna sig åt ändlösa personangrepp. Men skitkörning och personangrepp tycks ligga i tiden.
Det saknar ju inte alls värde - det säger ju en hel del om vilken person man ÄR när man bemöter det man sagt eller gjort. Hade bara DT sagt, det var fel gjort eller sagt om det han gjort tidigare så hade det ju inte haft ett värde mer.

Han beter sig ju exakt på samma sätt NU, istället för att stå för att han sa fel till änkan eller inte tänkte på att det kunde såra änkans känslor så ska det bli "fake news" av det, och att den andra kvinnan ljuger....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
ion skrev:
Underförstått, en mur är ok om den inte gör någon nytta?
Nu vet jag faktiskt inte om jag skulle gilla att ha Mexiko som grannland. Och en bättre gränskontroll än mellan Sverige och Norge skulle kännas nödvändigt mot ett land som Mexiko. Så det är inte muren i sig som jag har problem med. Problemet är snarare sättet hur han säljer in det.
- Han implicerar att gränsen idag i det närmsta är obevakad (där gränsen egentligen redan nu är hårdbevakad)
- Han säger att den nya muren kommer att lösa väldigt mycket problem (i princip alla)
- Han ålägger Mexiko att betala muren och det gör han i direkta och tydliga ord. Det är så nära en krigsförklaring man kan komma, och det är bra att den Mexikanska regering har tillräckligt med politiskt förstånd att inte ta det den vägen.

Ett annat exempel av Trumps icke statsmannamässiga retorik ser man i turerna rund Nord Korea. Där tror jag att den diplomatiska förmågan hos andra världsledare (bl a i Kina och Ryssland) gör att det inte har exploderats än.

Förutom det tycker jag framförallt att det är rätt så tröttsamt att höra honom tala i superlativer som han gör.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I båda fallen var det en stormakt på fallrepet där folk hade det jävligt
Så folk har det jävligt i ISA menar du?
Konstigt då att så många från Latinamerika vill migrera dit.

BirgitS
ion skrev:
Oj då, det var inget bra exempel. Han gav en 64-årig kvinna en komplimang och genast menas det av kritiker att det var sexistiskt.
Blev Brigitte Macron förolämpad? Sa hon det? Eller det var ingen som frågade utan bestämde istället att hon blivit det? Är det i så fall inte en större förolämpning att anse att en person inte kan svara för sig själv?
Det var ett synnerligen olämpligt valt tillfälle och fel sätt för en president att uttala sig om hustrun till ett statsöverhuvud, vilket har varit uppe tidigare i tråden. Naturligtvis vill en vettig presidentfru inte ställa till en scen framför en tevekamera genom att genom att säga till omedelbart eller senare uttala sig och riskera att orsaka en diplomatisk kris eftersom Trump överreagerar på minsta kritik.

Du kanske ska läsa lite i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/metoo.304610/ så att du inser att så kallade komplimanger inte alltid är uppskattade.

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.