P Puffp skrev:
...Vi köpte vårt fritidshus 2021 och säljarna har tecknat en dolda-fel försäkring...
Du kan inte använda någon annans försäkring. Det är ju säljaren som har köpt det skyddet. Du är inte försäkringsbolagets kund. Skyddet är till för att hjälpa säljaren mot krav från dig (under förutsättning att villkoren för "dolt fel" är uppfyllda, men det är de nästan aldrig). Så du riktar dina krav direkt till säljaren. Vad denne sedan tar in för extern hjälp berör inte dig, och som sagt du kan inte "ta för dig" av de tjänsterna.
 
  • Gilla
Axel Fors och 1 till
  • Laddar…
I kontraktet man skriver under godtar man att Antiklimax blir motpart och vips kostar det 10000 kr i självrisk vid ett accepterat dolt fel. Dock kommer Antiklimax alltid att neka ersättning. En friskrivningsklausul med ordentlig besiktning vore ett bättre alternativ så man slipper dessa bedrägeriliknande "försäkringar"...
Storsockret Storsockret skrev:
Nu är jag inte direkt kunnig i ämnet men min uppfattning är att det inte är Anticimex som avgör huruvida det är ett dolt fel, det dom kommer slåss för är att slippa betala ut ersättning för det eventuellt dolda felet till säljaren.

Om du ställer kravet mot säljaren och det blir en tvist så är det sen upp till dig att ta säljaren till tingsrätten. Om du vinner där så är det fortfarande säljaren som får stå för ersättningen och på egen hand jaga Anticimex. Sen kanske säljaren kan få stöd av Anticimex i processen tack vare sin försäkring, det vet jag inte. Men det är väl aldrig Anticimex som står som motståndare för dig?

Men detta kan vara fel uppfattat.
.
 
  • Gilla
Puffp och 2 till
  • Laddar…
P Puffp skrev:
Hej!


Jag behöver input från någon som varit i liknande situation – och gärna tankar kring hur Anticimex brukar hantera dolda fel. Vi köpte vårt fritidshus 2021 och säljarna har tecknat en dolda-fel försäkring. I besiktningsprotokollet påtalas problem med krypgrunden då det är förhöjda fuktvärden där. Så vi var medvetna om krypgrundsproblemet vid köpet.

Vi har åtgärdat krypgrunden löpande:
  • Lagt om dagvattenledningar till markledning
  • Bytt ut plasten i hela grunden
  • Installerat avfuktare
  • Löpande mätt fukt i hela grunden

Fuktnivåerna har blivit bra i princip överallt, förutom i ett hörn, där det aldrig har blivit bättre, där testade vi med en liten avfuktare till, men det gjorde inte så mycket skillnad, efter lite regn sticker det snabbt upp till över 80% igen.

Vi grävde nu försiktigt in under grunden och insåg att det finns en vattenficka under huset. Det rinner inte in direkt när det regnar, utan kommer med fördröjning, vilket tyder på att det rör sig om en bergficka eller lerkoncentration där vatten trycks upp.

Det har aldrig stått i något protokoll att det ska eller kan finnas vatten under grunden – och detta område kunde heller inte inspekteras utan att riva altanen (vi har nu tvingats riva hela altanen för att kunna komma åt och konstatera felet, bifogar film längre ned). Det blir helt omöjligt för även en som kan ganska mycket om husbyggnadsteknik att hitta ett sådant fel?

Vi trodde vi var i slutet på vårt åtgärdande av grunden, men kommer nu behöva ta ett nytt grepp om det och göra en pumpgrop och stenkista som vi pumpar vattnet till.

Vi kommer skicka in skadeanmälan till Anticimex Dolda fel-försäkring – men vill gärna höra från andra:
  1. Är detta något ni tror kan gå igenom som dolt fel?
  2. Vad har ni för erfarenheter av Anticimex i liknande ärenden?
  3. Finns det tips kring hur man ska formulera sig eller vad man ska trycka på?

Besiktningsprotokollet nämnde fukt i grunden, men inte att det fanns stående vatten under konstruktionen och det är inte heller något som är möjligt att ta reda på utan att gräva ett ganska djupt hål. Detta område kunde inte inspekteras utan att riva, vilket vi som köpare inte haft möjlighet till utan misstanke och det har också tagit 4 år innan vi kommit till den slutsatsen.

Bifogar en film från när vi hittade "fickan". Vattnet stod ca 30 cm under sulan när vi grävde.

Tacksam för all input!
Kan ni inte göra en länsbrunn med en dränkbar pump?det finns massa hus där vatten rinner under plasten så var lugn ni har ju gjort massa bra grejor redan .mitt hus är från 1967 och har samma "problem" men efter alla dessa år så mår huset mycket bra ändå.avfuktaren är ju guld att ha .
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
P
K Kjol skrev:
Kan ni inte göra en länsbrunn med en dränkbar pump?det finns massa hus där vatten rinner under plasten så var lugn ni har ju gjort massa bra grejor redan .mitt hus är från 1967 och har samma "problem" men efter alla dessa år så mår huset mycket bra ändå.avfuktaren är ju guld att ha .
Det är på G. Förmodligen färdig innan veckan är slut 😁.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Har du kollat så det inte är en gammal dränering som skurits av. Jag hade en sådan då jag byggde på åkermark.
 
P Puffp skrev:
Hej!


Jag behöver input från någon som varit i liknande situation – och gärna tankar kring hur Anticimex brukar hantera dolda fel. Vi köpte vårt fritidshus 2021 och säljarna har tecknat en dolda-fel försäkring. I besiktningsprotokollet påtalas problem med krypgrunden då det är förhöjda fuktvärden där. Så vi var medvetna om krypgrundsproblemet vid köpet.

Vi har åtgärdat krypgrunden löpande:
  • Lagt om dagvattenledningar till markledning
  • Bytt ut plasten i hela grunden
  • Installerat avfuktare
  • Löpande mätt fukt i hela grunden

Fuktnivåerna har blivit bra i princip överallt, förutom i ett hörn, där det aldrig har blivit bättre, där testade vi med en liten avfuktare till, men det gjorde inte så mycket skillnad, efter lite regn sticker det snabbt upp till över 80% igen.

Vi grävde nu försiktigt in under grunden och insåg att det finns en vattenficka under huset. Det rinner inte in direkt när det regnar, utan kommer med fördröjning, vilket tyder på att det rör sig om en bergficka eller lerkoncentration där vatten trycks upp.

Det har aldrig stått i något protokoll att det ska eller kan finnas vatten under grunden – och detta område kunde heller inte inspekteras utan att riva altanen (vi har nu tvingats riva hela altanen för att kunna komma åt och konstatera felet, bifogar film längre ned). Det blir helt omöjligt för även en som kan ganska mycket om husbyggnadsteknik att hitta ett sådant fel?

Vi trodde vi var i slutet på vårt åtgärdande av grunden, men kommer nu behöva ta ett nytt grepp om det och göra en pumpgrop och stenkista som vi pumpar vattnet till.

Vi kommer skicka in skadeanmälan till Anticimex Dolda fel-försäkring – men vill gärna höra från andra:
  1. Är detta något ni tror kan gå igenom som dolt fel?
  2. Vad har ni för erfarenheter av Anticimex i liknande ärenden?
  3. Finns det tips kring hur man ska formulera sig eller vad man ska trycka på?

Besiktningsprotokollet nämnde fukt i grunden, men inte att det fanns stående vatten under konstruktionen och det är inte heller något som är möjligt att ta reda på utan att gräva ett ganska djupt hål. Detta område kunde inte inspekteras utan att riva, vilket vi som köpare inte haft möjlighet till utan misstanke och det har också tagit 4 år innan vi kommit till den slutsatsen.

Bifogar en film från när vi hittade "fickan". Vattnet stod ca 30 cm under sulan när vi grävde.

Tacksam för all input!
Går det inte att dränera utan att pumpa?
Går det att lägga singel och fuktspärr under huset?
Ni har hittat problemet således hade det inte varit omöjligt att undersöka före köpet.
Ni visste att det fanns fukt då får ni en långtgående undersökningsplikt!
Har säljaren vetat och mörkat och det går att bevisa är en annan sak!
Vad sade er besiktningsman efter er besiktning före köpet?
Hur mycket pengar är det värt att spendera på olika juridiska turer utan att något blir åtgärdat/förbättrat (problemet kvarstår under hela processen.
Finns någon dränering med fall (vart tar det mesta vattnet vägen som inte går upp i huset)?
 
  • Gilla
Axel Fors
  • Laddar…
Att få ersättning från Anticimex de går att få om gnagare har haft sönder dränering. Men i ert fall krävs nog mera en egen insats att bryta vatten ådern som rinner under ert hus. Kan krävas både två tre brytningen innan ni får bukt mer ert problem. De hjälpte oss iallafall med högt grundvatten och vatten från berget. Lycka till med utmaningen.
 
  • Gilla
Puffp
  • Laddar…
Min erfarenhet är att största möjligheten till ersättning är att man skrämmer upp säljaren med hot om stämning (med hjälp av jurist).

Då kan eventuell ersättning erhållas då säljaren vill slippa att bli stämd. Ofta en förlikning att man tar halva kostnaden för åtgärden var eller liknande.
 
B Boende45 skrev:
Min erfarenhet är att största möjligheten till ersättning är att man skrämmer upp säljaren med hot om stämning (med hjälp av jurist).

Då kan eventuell ersättning erhållas då säljaren vill slippa att bli stämd. Ofta en förlikning att man tar halva kostnaden för åtgärden var eller liknande.
Snyggt. Medmänsklighet i sitt esse.

TS:
Om du vet med dig att det högst troligtvis landar på ditt bord (Varför skulle det inte? Det är ett fritidshus), varför vill du då *ändå* utforska möjligheten i att dra säljaren på en ångestresa?
Har ni något otalt?
 
P
P PRLS skrev:
Snyggt. Medmänsklighet i sitt esse.

TS:
Om du vet med dig att det högst troligtvis landar på ditt bord (Varför skulle det inte? Det är ett fritidshus), varför vill du då *ändå* utforska möjligheten i att dra säljaren på en ångestresa?
Har ni något otalt?
Vi kommer inte göra det. Vi har inget otalt alls.

Varför det inte skulle det är väl att det är helt omöjligt att hitta felet innan man köper huset. Nu har jag fått ned luftfuktigheten i det aktuella området och pumpar bort vattnet så det är det mest troliga felet.

Har räknat på kostnaden att fixa felet också och även om jag skulle lyckas med dolda fel mot tidigare säljare (eller anticimex som det i praktiken skulle bli), så kommer min tid spenderas effektivare genom att lösa problemet själv. De tidigare säljarna tecknade försäkringen som en säkerhet för sig själva för att slippa just ångesten skulle jag tro.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Som redan konstaterats finns det många hus med grundvattennivån några dm under grunden, precis som det finns hus byggda på pålar över vatten, utan att det i sig leder till problem. Jag funderar på om det vore större nytta i en bättre ventilation av det här problemhörnet i krypgrunden, snarare än att investera i en pumpgrop?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Som redan konstaterats finns det många hus med grundvattennivån några dm under grunden, precis som det finns hus byggda på pålar över vatten, utan att det i sig leder till problem. Jag funderar på om det vore större nytta i en bättre ventilation av det här problemhörnet i krypgrunden, snarare än att investera i en pumpgrop?
Ja för varje liter man pumpar bort blir det ju utrymme för en till liter att rinna dit och ta den gamla literns plats... I första videoklippet ser det ut som att vattnet inte bara stiger upp ur marken utan det rinner ju in från sidan också?
 
P Puffp skrev:
Hej!


Jag behöver input från någon som varit i liknande situation – och gärna tankar kring hur Anticimex brukar hantera dolda fel. Vi köpte vårt fritidshus 2021 och säljarna har tecknat en dolda-fel försäkring. I besiktningsprotokollet påtalas problem med krypgrunden då det är förhöjda fuktvärden där. Så vi var medvetna om krypgrundsproblemet vid köpet.

Vi har åtgärdat krypgrunden löpande:
  • Lagt om dagvattenledningar till markledning
  • Bytt ut plasten i hela grunden
  • Installerat avfuktare
  • Löpande mätt fukt i hela grunden

Fuktnivåerna har blivit bra i princip överallt, förutom i ett hörn, där det aldrig har blivit bättre, där testade vi med en liten avfuktare till, men det gjorde inte så mycket skillnad, efter lite regn sticker det snabbt upp till över 80% igen.

Vi grävde nu försiktigt in under grunden och insåg att det finns en vattenficka under huset. Det rinner inte in direkt när det regnar, utan kommer med fördröjning, vilket tyder på att det rör sig om en bergficka eller lerkoncentration där vatten trycks upp.

Det har aldrig stått i något protokoll att det ska eller kan finnas vatten under grunden – och detta område kunde heller inte inspekteras utan att riva altanen (vi har nu tvingats riva hela altanen för att kunna komma åt och konstatera felet, bifogar film längre ned). Det blir helt omöjligt för även en som kan ganska mycket om husbyggnadsteknik att hitta ett sådant fel?

Vi trodde vi var i slutet på vårt åtgärdande av grunden, men kommer nu behöva ta ett nytt grepp om det och göra en pumpgrop och stenkista som vi pumpar vattnet till.

Vi kommer skicka in skadeanmälan till Anticimex Dolda fel-försäkring – men vill gärna höra från andra:
  1. Är detta något ni tror kan gå igenom som dolt fel?
  2. Vad har ni för erfarenheter av Anticimex i liknande ärenden?
  3. Finns det tips kring hur man ska formulera sig eller vad man ska trycka på?

Besiktningsprotokollet nämnde fukt i grunden, men inte att det fanns stående vatten under konstruktionen och det är inte heller något som är möjligt att ta reda på utan att gräva ett ganska djupt hål. Detta område kunde inte inspekteras utan att riva, vilket vi som köpare inte haft möjlighet till utan misstanke och det har också tagit 4 år innan vi kommit till den slutsatsen.

Bifogar en film från när vi hittade "fickan". Vattnet stod ca 30 cm under sulan när vi grävde.

Tacksam för all input!
Hej
Det är svårt att tro att det är grundvatten så ytligt. Det är troligen regnvatten och sluttande berg in mot huset.
Min granne hade liknande problem med sluttande berg mot grunden. Han lade ett avloppsrör inne i grunden med öppning
Mot vattenfickan och utsläpp på andra sidan huset.Förutsätter att du en liten lutning på röret. Annars är en pumpgrop enda lösningen.
 
P PRLS skrev:
Snyggt. Medmänsklighet i sitt esse.

TS:
Om du vet med dig att det högst troligtvis landar på ditt bord (Varför skulle det inte? Det är ett fritidshus), varför vill du då *ändå* utforska möjligheten i att dra säljaren på en ångestresa?
Har ni något otalt?
Medmänsklighet?

Ångestresa?

Jag uppfattade det som att säljaren inte uppgivit problemet med uppkommande vatten samtidigt som det borde vara känt av någon som ägt huset länge.

Man måste inte vara ärlig och berätta om samtliga problem/skador vid en husförsäljning. Det är bl a därför köparens omfattande undersökningsplikt som kan begränsas vid s k ”dolda fel” är extra viktig.
 
Förstår jag rätt att du har hög luftfuktighet i ett område av 5 i krypgrunden? Kan du flytta runt luften i grunden med en fläkt så blir det ju en utjämning. Pensla på långtidsverkande fungicid typ Boracol på utsatt byggmaterial så växer inte där på länge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.