Byggahus.se
B Byggdjuret skrev:
Ja skulle säga att få detta klassat som dolt fel, det kan bli väldigt svårt... Om du inte litar på turen... Gjutjärnsbrunnen är väldigt tydlig att se.
Så här resonerade tingsrätten i dom T4620

Så nej jag anser inte att det är ett dolt fel
Fast den skadan beror ju på gjutjärnsbrunnen? Vår skada har ju inget med gjutjärnsbrunnen att göra?

Jag är skeptisk till fuktmätning utförda i badrum. Det har sina problem, ytskiktet kakel släpper igenom fukt men det är inte lika snabbt på att torka...
Det är därför man har ett tätskikt.

Nä lägg pengar och energi på att fixa badrummet. Inte bråka i rätten.

Vet ni något om rörinstallationen? Drogs det nytt, eller återanvändes det något gammalt?
I och med att det är under blandaren, så kan det ju vara rördragningen som är orsaken?

GoForIt GoForIt skrev:
Den mätningen ger jag inte mycket för. Det kan vara plaskblött bakom kaklet utan att det för den orsaken är fel på tätskiktet..
OK. Men om det är blött bakom kaklet (oavsett anledning, för vi vet ju inte anledningen än) och det var det då vi fick tillgång till huset - är det då att betrakta som dolt fel?

GoForIt GoForIt skrev:
Den mätningen ger jag inte mycket för. Det kan vara plaskblött bakom kaklet utan att det för den orsaken är fel på tätskiktet..
Det var detta jag menade...
Hur mäter man fukt bakom tätskiktet ???

K Kartotek skrev:
Fast den skadan beror ju på gjutjärnsbrunnen? Vår skada har ju inget med gjutjärnsbrunnen att göra?
Nja det står att de borde ha undersökt resten av badrummet att det var en varningssignal.
Det fel rörde sig om en golvbrunn. Men det har mindre betydelse.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
K Kartotek skrev:
OK. Men om det är blött bakom kaklet (oavsett anledning, för vi vet ju inte anledningen än) och det var det då vi fick tillgång till huset - är det då att betrakta som dolt fel?
Varför skulle det vara ett dolt fel? Vi vet inte ens om det är ett fel...

Fukt bakom kakel är inget fel, därmed ej dolt heller.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Vet ni något om rörinstallationen? Drogs det nytt, eller återanvändes det något gammalt?
I och med att det är under blandaren, så kan det ju vara rördragningen som är orsaken?
Ja, vi misstänker ju att det kan vara rören. Vi vet inte om rören drogs om, vi fick bara veta att hela badrummet gjordes 2003 på ett fackmannamässigt sätt. Gjutjärnsbrunnen lämnades dock kvar, men det var tydligen godkänt 2003?

K Kartotek skrev:
Det där är ju bedömningsfrågor. Ofta mellan olika försäkringsbolag.
Innan ni kommer vidare måste det rivas upp. Går det att komma åt den aktuella väggen från baksidan?

L largab skrev:
Fukt bakom kakel är inget fel, därmed ej dolt heller.
OK, jag förstår. Så jobbigt, hur ska man då hantera dettta? Hur ska man veta om det är fel eller inte? Vill ju inte ha fuktskador i huset, men inte heller bryta upp och behöva betala massor av pengar för något som det inte är något fel på?

GoForIt GoForIt skrev:
Det där är ju bedömningsfrågor. Ofta mellan olika försäkringsbolag.
Innan ni kommer vidare måste det rivas upp. Går det att komma åt den aktuella väggen från baksidan?
Nej, då måste fasaden rivas upp.

GoForIt GoForIt skrev:
Det är ju en utfästelse från dem. Om jag förstår det rätt, så är det ju dock inte de som har gjort renoveringen?
Det stämmer, det är den de köpte från som gjorde badrummet.

K Kartotek skrev:
Ja, vi misstänker ju att det kan vara rören. Vi vet inte om rören drogs om, vi fick bara veta att hela badrummet gjordes 2003 på ett fackmannamässigt sätt. Gjutjärnsbrunnen lämnades dock kvar, men det var tydligen godkänt 2003?
Har en rörinstallatör varit inblandad, så kan det ju vara där fel begåtts..
Så här står det i PER:s (föregångare till dagens BKR) regler från 1999:
"Befintlig golvbrunn som saknar klämring eller fläns, såsom t.ex. gjutjärnsbrunn av äldre modell, skall ersättas med ny typgodkänd golvbrunn."
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/10/branschregler_1999.pdf

K Kartotek skrev:
Nej, då måste fasaden rivas upp.
Har ni alltså infälld rördragning i en yttervägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.