51 881 läst ·
205 svar
52k läst
205 svar
Dolt fel eller "fuskbygge" ?
Jo, det är väl samt. De fall där det löser sig smidigt dyker aldrig upp på något forum och förhoppningsvis är dom en övervägande majoritet.Bo.Siltberg skrev:
Nej det bryter sällan mot den sk. enfelsprincipen med jordade uttag utan framdragen skyddsjord. Det förekommer när folk byter uttag i hus som är byggda före -94 men oftast betydligt äldre hus. Man har i det läget inte gjort anläggningen farligare. Anledningen till att jag tar upp det är för att skriver man att det är ett mycket allvarligt fel så häller det mer bensin än nödvändigt på situationen. Det vittnar däremot om att en lekman utan erforderliga kunskaper varit i farten. Då skulle jag vara betydligt mer orolig för hur anslutningarna ser ut bakom dessa uttag.Bo.Siltberg skrev:
Visst, det finns grader av allvar men utan att veta mer om hur det ser ut får man förmoda att det bryter mot den internationellt erkända grundregeln om dubbla skyddsbarriärer och sådant brukar vi inte släta över här bara för att det råkar finnas felfall som har större sannolikhet att orsaka en skada.
1959 var det rätt vanligt att skyddsjord var röd.T topmount skrev:
Det var också vanligt med tändtråd som var röd.
Även som fas i framförallt trefaskopplingar är röd vanligt förekommande.
Så det finns inget extra allvarligt i att röd är något annat än PE, det är inte ens allvarligt att det är fas.
Det enda som är allvarligt är om någon i ett senare skede bara tror att röd betyder att det är jord och kopplar så, det får man verkligen inte göra, utan det gäller att försäkra sig om att den röda ledaren man misstänker är jord verkligen är det. Gör man inte det så är det extra allvarligt!
En hempulares verk med andra ordJ Johan456 skrev:Nej det bryter sällan mot den sk. enfelsprincipen med jordade uttag utan framdragen skyddsjord. Det förekommer när folk byter uttag i hus som är byggda före -94 men oftast betydligt äldre hus. Man har i det läget inte gjort anläggningen farligare. Anledningen till att jag tar upp det är för att skriver man att det är ett mycket allvarligt fel så häller det mer bensin än nödvändigt på situationen. Det vittnar däremot om att en lekman utan erforderliga kunskaper varit i farten. Då skulle jag vara betydligt mer orolig för hur anslutningarna ser ut bakom dessa uttag.
Konsekvenserna säljaren skulle drabbats av är att du skulle utfört en besiktning över allt som du tycker är viktigt för dig vid denna affär.MaxHugo skrev:
Det du inte låtit besiktiga är inget att komma och gnälla över sen, ifall det var någorlunda lätt att upptäcka.
Sen när du upptäckt detta vid din grundliga besiktning så skulle du krävt det prisavdrag som du tycker felet är värt för dig, alternativt hävt köpet (vilket kräver att det fanns en sådan klausul i kontraktet, vilket jag antar och hoppas fanns).
Där kom konsekvensen in för säljaren, han fick börja om säljprocessen alternativt gå ner i pris.
Förövrigt vill jag anmärka på dina ordval där. Det var inte alls olovligt installerat, det var bara felaktigt.
Ungefär som att han limmat upp kakelplattorna i badrummet med akrylfog.
Och det är inte ens säkert att säljaren installerat, det kan ju varit hans kompis som menat att han vet hur det ska vara, eller en elfirma som skickat någon slarver som inte orkade åka och köpa rätt uttag.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Det är nog menat som att när det väl kommit till kännedom om felaktiga utfästelser i frågeformuläret eller andra skumheter som säljaren gjort sig skyldig till.Bo.Siltberg skrev:
Att då har man att göra med en person utan heder, och då är vare sig handslag eller frågelistor av något reellt värde längre, tyvärr.
Helt seriöst, vem som helst får byta uttag och brytare, någon har köpt fel och monterat. Byt till ojordade och saken är klar. Inget att tjabba om. Menar du att köpet av huset hängde på att det fanns jordade uttag? Var det det som fällde avgörandet?
T.ex. har jag varit och åtgärdat efter en elektriker som lade fas på gulgrön för att denne inte hade annat än 3g1,5 i bilen och inte iddes åka 3 km till grossen och hämta ut 4g1,5.
Det var till en knapptimer, så han hade satt
blå - nolla
brun - "tändtråd" från timern
gul/grön - fast fas till timern.
Så jag bytte ut skitkabeln till en 4g1,5 och kopplade om så det blev rätt.
Jag har nog många exempel, om jag rannsakar mitt minne.
blå - nolla
Men jag förstår inte.....
Säljaren har en försäkring för dolda fel, vad har den med köparen att göra?
Köparen konstaterar ett dolt fel och riktar anspråk mot säljaren. Säljaren tar då kontakt med försäkringsbolag eftersom SÄLJAREN har en försäkring.
Det är väl säljarens problem att försäkringen inte omfattar det aktuella felet!?
Säljaren har en försäkring för dolda fel, vad har den med köparen att göra?
Köparen konstaterar ett dolt fel och riktar anspråk mot säljaren. Säljaren tar då kontakt med försäkringsbolag eftersom SÄLJAREN har en försäkring.
Det är väl säljarens problem att försäkringen inte omfattar det aktuella felet!?
Få höra, starta en ny tråd i ämnet så vi får ha lite kul i höstmörkretMikael_L skrev:
T.ex. har jag varit och åtgärdat efter en elektriker som lade fas på gulgrön för att denne inte hade annat än 3g1,5 i bilen och inte iddes åka 3 km till grossen och hämta ut 4g1,5.
blå - nolla
Jag ser det som att du har tre vägar att välja.MaxHugo skrev:
Det spelar ingen roll ifall den förra husägaren har bytt uttagen själv, eller om han gjort all elinstallation själv, eller om han mördat grannen eller odlat cannabis i källaren.
Allt sådant är lagbrott, vilket inte på något som helst vis påverkar din och säljarens affärsrelation, den regleras nämligen i jordabalken, och övriga olagliga handlingar regleras i annan lagstiftning och kan ge säljaren böter eller fängelse, men ger dig absolut inte ett enda öre i ersättning. Det är inte ens juridisk ammunition för dig.
De tre sakerna du kan göra är:
* Be säljaren snällt om lite ersättning, eller be argt, hota, eller vad du nu vill. Men med något lite hopp om att säljaren ska vekna och ersätta dig lite.
* Ta kontakt med en advokat, välj en bra dyr och med relevant erfarenhet av fastighetsrätt. Varför du ska välja den bästa och dyraste är för att då kan inte din motpart få den bästa (vilken du ändå då kommer få betala för sen).
Denne advokat kanske avråder, eller vägrar ta sig an fallet, då får du väl gå på den näst dyraste osv tills du hittar någon som tar sig an ditt fall.
Sen stämmer du säljaren, blanda inte in något försäkringsbolag eller besiktningsman, det är din motparts uppgift, du har nämligen ingen beställarrelation med vare sig f-bolaget eller besiktningsmannen.
Efter några år kommer du upptäcka vad stora kostnader är ...
* Eller så skiter du i allt, byter uttagen till ojordade och börjar njuta av ert hus istället.
Ja det finns ju fjärde alternativ också, kasta sten genom rutan hos säljarens nya boende eller skär sönder däcken på hans bil. Det är ju inte så konstruktivt förstås, väldigt olagligt, men kanske känns skönt för stunden.
Du skulle undersökt de för dig viktiga sakerna i huset, innan du fullföljde köpet.
Jag vet, surt att inse det efteråt. Vi har alla varit där i lite olika situationer i livet, kommit på efteråt vad vi borde gjort.
Redigerat: