P polaris78 skrev:
Så att grannen vill bygga pool där ger liksom ingen förtur att alla andra som har saker i marken där skall flytta på det så den kan bygga sin pool..
Jo, eftersom att det är grannens mark har grannen förtur till den, det är själva grejen med äganderätt. Det räcker liksom inte med att vara först med att göra något på ett stycke mark och sen säga till ägaren att ”synd där, jag hann använda marken före dig”. Sen finns det ett antal andra regler som möjligen skulle kunna ge TS rätt att tilltvinga sig ett servitut, men grundregeln är att man har förtur till att bestämma över sin egen mark.

Håller inte heller med om att det är en fråga för grannen och säljaren. Som jag ser det kan grannen klaga på TS och TS på säljaren. Det finns inget direkt ansvarssamband mellan säljaren och grannen.

Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
Man kan ju undra varför inte säljaren fixade ett servitut medans han ägde alla tomterna, det hade ju varit det vettigaste.
Säljaren visste kanske inte heller.
De som borrade och installerade kanske inte borrade där dåvarande ägaren visade på att det skulle ligga.
Eller så kommer han kanske ihåg fel.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, mäklaren har inget sånt ansvar. Allt ansvar vilar på köparen oavsett om det finns en mäklare eller inte.

Mäklaren kan ta fram såna uppgifter inom ramen för sitt uppdrag, men blir aldrig ansvarig för att uppgifterna är korrekta eller fullständiga.
Men säljaren har upplysningsplikt. Han visste om var hålet låg (enl TS) och att avstå från att informera blir då bedrägligt beteende.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, eftersom att det är grannens mark har grannen förtur till den, det är själva grejen med äganderätt. Det räcker liksom inte med att vara först med att göra något på ett stycke mark och sen säga till ägaren att ”synd där, jag hann använda marken före dig”. Sen finns det ett antal andra regler som möjligen skulle kunna ge TS rätt att tilltvinga sig ett servitut, men grundregeln är att man har förtur till att bestämma över sin egen mark.

Håller inte heller med om att det är en fråga för grannen och säljaren. Som jag ser det kan grannen klaga på TS och TS på säljaren. Det finns inget direkt ansvarssamband mellan säljaren och grannen.
Kan det vara så att grannen äger borrhålet och kan göra vad han vill med det. Kan nog bli svårt med ett servitut i efterhand om grannen inte vill. Han vill väl bygga sin pool. Då behöver TS borra ett nytt eget hål. Kan ju bli svårt att få ut det av säljaren.

H
D Dr Jumping Jack skrev:
Men säljaren har upplysningsplikt. Han visste om var hålet låg (enl TS) och att avstå från att informera blir då bedrägligt beteende.
ja han bör upplysa.
Men ts bör fråga med.
Jag går inte runt och tänker på allt som går i backen vart det är hemma.
Dock har jag rita in på karta vart vatten och el pluss bergvärme vart det går hemma.
Så när jag blir gammal och senil kan de som tar över läsa om galskapen här hemma

D Dr Jumping Jack skrev:
Nej, så funkar det inte.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ja han bör upplysa.
Men ts bör fråga med.
Jag går inte runt och tänker på allt som går i backen vart det är hemma.
Dock har jag rita in på karta vart vatten och el pluss bergvärme vart det går hemma.
Så när jag blir gammal och senil kan de som tar över läsa om galskapen här hemma
Ja, fast upplysningsplikt gäller även om du inte frågar

Nej igen. Det finns ingen strikt juridisk upplysningsplikt för säljare.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja, fast upplysningsplikt gäller även om du inte frågar
tyvärr kommer du inte klara att upplysa om allt.
Så det stämmer ej.

D Dr Jumping Jack skrev:
Kan det vara så att grannen äger borrhålet och kan göra vad han vill med det. Kan nog bli svårt med ett servitut i efterhand om grannen inte vill. Han vill väl bygga sin pool. Då behöver TS borra ett nytt eget hål. Kan ju bli svårt att få ut det av säljaren.
Har svårt att tro att man kan få det till att hålet är någon annans än TS, men det betyder ju inte i sig att TS får ha sitt hål i grannens mark och hindra denna att nyttja marken.

Standardrådet till grannen skulle ju vara att (med särskild handräckning från Kronofogden vid behov) att få TS att flytta sitt hål till egen mark.

Problemet i sak är ju att det blir en 100 %-ig kapitalförstöring, så ett servitut skulle helt klart ha sina fördelar. Som jag ser det borde nog säljaren bära kostnaden för servitutet, men det är (återigen som jag set det) en fråga TS måste driva mot säljaren.

Snailman
DayM DayM skrev:
Tack för länken, ja kollade upp det och det finns med.

Om du klickar på den gröna fyrkanten brukar det komma fram ett dokument där en rad heter 'Läge på fastigheten'. Där kan stå tex

'6M N BOST HUS'

useless useless skrev:
Nej igen. Det finns ingen strikt juridisk upplysningsplikt för säljare.
Det stämmer, men det finns rättspraxis där säljaren blivit fälld för att hen underlåtit att informera köparen om brister som varit väsentliga för köparen.
Så verkar det vara i detta fallet

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
tyvärr kommer du inte klara att upplysa om allt.
Så det stämmer ej.
Du behöver inte informera om allt, du behöver informera om väsentliga fel eller brister.

Vad är problemet? Det är väl bara att grannen bygger poolen runt markbiten där röret är. Blir ju bara mer exklusivt så :cool:
Lyxig pool som buktar runt en gräsö med ett träd, nära en elegant villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Rooten48 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gunnar blomkvist skrev:
Om det finns en inritad markering var ingångshålet ligger betyder det ju inte var borrhålet hamnat. Frågan är är hålet loggat? Borrhålet enligt tillståndet bör ju finnas hos kommunen då dom är tillståndsgivare. Köper man en fastighet har man ju en långtgående undersökningsplikt. Borde en köpare inte kontrollera var hålet finns? Sen kan man ju tycka att tillståndet med platsangivelse borde ingå i säljarens dokument
Det finns ju mängder med historiska dokument kring fastigheter som är mer eller mindre myndighetsrelaterade. Men de ingår sällan i prospekt vid försäljning av fastigheter. Det är upp till köparen att gräva i det som är relevant för köparen. T ex detaljplaner, bygglovshandlingar, protokoll från kontroll av lokaleldstäder eller gamla anmälningsärenden hos kommunen. Allt är en del av undersökningsplikten.

I det här fallet så kunde köparen ha begärt tekniska underlag från säljaren gällande bergvärmeanläggningen och kontaktat kommunen för eventuella historiska dokument. Att ett bergvärmehål ligger på grannfastigheten kan vara en besvikelse för TS men det är inte nödvändigtvis ett fel.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.