69 248 läst ·
149 svar
69k läst
149 svar
Dolt fel eller ej? Bergvärmehålet är tydligen på grannens tomt!
Hur vet man var energibrunnen är?M MaBj skrev:
Jag har bergvärme men vet inte var energibrunnen är.
Jag vet ju var slangarna går ut ur huset så jag skulle ju kunna gräva upp där och följa dom. Men det får man väl säga är ganska dolt.
Låter som en bra praxis. Tyvärr är det inte så hos mig.P polaris78 skrev:
Hur undersöker man det? Gräver kanske.P polaris78 skrev:
Vilket register då?
Editerar då det inte gick att radera..D daVinci skrev:
Det ska ju anmälas till kommunen så finns ofta kartor och anmälan hos kommunen
Annars finns många även hos sgu.se
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Om det finns en inritad markering var ingångshålet ligger betyder det ju inte var borrhålet hamnat. Frågan är är hålet loggat? Borrhålet enligt tillståndet bör ju finnas hos kommunen då dom är tillståndsgivare. Köper man en fastighet har man ju en långtgående undersökningsplikt. Borde en köpare inte kontrollera var hålet finns? Sen kan man ju tycka att tillståndet med platsangivelse borde ingå i säljarens dokument
När vi borrade på en av kommunen godkänd plats gick borren långt utanför vår tomtgräns. Borren klippte av en grannes slang på 137 meters djup ca 25 m från ingångs hålet. Stort hallå vi hade alltså skadat grannens anläggning. Vid borrning av nytt hål blev vi anmodade att logga det nya hålet innan vi fick ta hålet i bruk. Och det fick inte vara utanför vår tomtgräns
Enligt kommunen loggas normalt inte borrhål.
Kontentan av detta. Ingen har en aning om vart hålet stannar, beroende på sprickor i berggrunden kan borren kröka av ganska långt från det avsedda.
Knepigt fall
När vi borrade på en av kommunen godkänd plats gick borren långt utanför vår tomtgräns. Borren klippte av en grannes slang på 137 meters djup ca 25 m från ingångs hålet. Stort hallå vi hade alltså skadat grannens anläggning. Vid borrning av nytt hål blev vi anmodade att logga det nya hålet innan vi fick ta hålet i bruk. Och det fick inte vara utanför vår tomtgräns
Kontentan av detta. Ingen har en aning om vart hålet stannar, beroende på sprickor i berggrunden kan borren kröka av ganska långt från det avsedda.
Knepigt fall
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
när vi sökte var vi tvungen att ange grader som det skulle borras.G gunnar blomkvist skrev:Om det finns en inritad markering var ingångshålet ligger betyder det ju inte var borrhålet hamnat. Frågan är är hålet loggat? Borrhålet enligt tillståndet bör ju finnas hos kommunen då dom är tillståndsgivare. Köper man en fastighet har man ju en långtgående undersökningsplikt. Borde en köpare inte kontrollera var hålet finns? Sen kan man ju tycka att tillståndet med platsangivelse borde ingå i säljarens dokument
Knepigt fall
Allt för det ska loggas om någon mer har hål i närheten, just för man inte ska få problem med hål som tar effekt av varandra eller krockar.
Om man är för nära grann hålet så kan man bli tvingad att grada hålet åt andra hållet.
Man kan styra hålen med ganska bra precision.
verkar mer som att grann hålet eller dit har blivit gradat fel.
Visste ni om grannhålet?
Man brukar ju inte vilja va nära andra hål
Gräv ur och sänk toppen på borrhålet så grannen kan bygga pool ovanpå,det rör sig om 2 m kanske.DayM skrev:
Hej
Nyligen köpt hus där den tidigare ägaren hade styckat tomten i 3 delar, varav en av dem är den äldre hus som jag köpte. I veckan kom grannen som byggt hus på en av tomten framt till mig med information om att mitt bergvärmehål är på deras tomt(upptäcktes då de vill bygga pool). Det information har inte säljaren förmedlat till oss trots vi frågade om bergvärmen. Säljaren undanhållit information!. Det finns ingen servutet ellet andra document finns. Det är väldigt tydligt att säljaren var medventen om att det är så men valde att inte informera oss när vi frågade om bergvärmen. Enda information som framgick var när det installerades och service frågor.
Är det möjligt att lantmäteriet godkände uppdelning av tomten trots att bergvärme finns på den del?
Min fråga är vad gäller för mig, är det inom dold fel?
Grannen som fick reda på det kommer driva frågan vidare från sin del med dem som sålde tomten?
All tips är jag tacksam för. Kommer även kontakt jurist för hjälp i den frågan.
Då kan det inte klassas som ett dolt fel, om du undersökt saken så hade du kunnat ta reda på var hålet var placerat! Ditt enda hopp skulle isåfall vara att driva det mot lantmäteriet som gjorde avstyckningen utan att ta reda på att servitut skulle upprättats. (Om det nu åligger dem att göra det, vilket jag inte har en aning om)DayM skrev:
Du har inte en aning om vad som åligger Lantmäteriet men du är bergsäker på att det inte är ett dolt fel? Ett sätt att undersöka det är att fråga säljaren, det är en undersökning. Jag tror inte alls du skall vara så bergsäker faktiskt.D dsub skrev:Då kan det inte klassas som ett dolt fel, om du undersökt saken så hade du kunnat ta reda på var hålet var placerat! Ditt enda hopp skulle isåfall vara att driva det mot lantmäteriet som gjorde avstyckningen utan att ta reda på att servitut skulle upprättats. (Om det nu åligger dem att göra det, vilket jag inte har en aning om)
Att borra ett bergvärmehål kräver alltid tillstånd, undersöksplikten vid fastighetsköp gör att allt du kan kontrollera utan att inverkan på fastigheten åligger köparen att ta reda på! Så ja, jag är helt säker på att det inte kan klassas som dolt fel!F fsn skrev:
Jag har absolut ingen kunskap om saken, och jag kan vara helt ute och cykla, men:DayM skrev:
Hej
Nyligen köpt hus där den tidigare ägaren hade styckat tomten i 3 delar, varav en av dem är den äldre hus som jag köpte. I veckan kom grannen som byggt hus på en av tomten framt till mig med information om att mitt bergvärmehål är på deras tomt(upptäcktes då de vill bygga pool). Det information har inte säljaren förmedlat till oss trots vi frågade om bergvärmen. Säljaren undanhållit information!. Det finns ingen servutet ellet andra document finns. Det är väldigt tydligt att säljaren var medventen om att det är så men valde att inte informera oss när vi frågade om bergvärmen. Enda information som framgick var när det installerades och service frågor.
Är det möjligt att lantmäteriet godkände uppdelning av tomten trots att bergvärme finns på den del?
Min fråga är vad gäller för mig, är det inom dold fel?
Grannen som fick reda på det kommer driva frågan vidare från sin del med dem som sålde tomten?
All tips är jag tacksam för. Kommer även kontakt jurist för hjälp i den frågan.
Jag tror att jag läst någonstans att man inte äger marken mer än en meter ner i jorden. Om det är fallet är det svårt för din granne att hävda "rätten" att göra en pool om det finns en godkänd anläggning under hans mark.
Men det får du kolla med en jurist som är kunnig i ämnet.
Lycka till!
Dom flesta borrhål jag sett har inte synligt lock utan är avslutat under marknivå och nedgrävt. Skulle säga att det är betydligt vanligare att hålen grävs ner än lämnas synliga , iaf i dom trakter jag rör mig..Christer G.V. skrev:
Har sett en del brunnar med synlig topp som du beskriver men det är ett fåtal som avslutas så häromkring.