W
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man kan köpa en stickpropp, en testare, för typ 100 spänn som hade upptäckt det på under 10 sekunder så jag tror inte du kan komma undan att du borde undersökt det...
Vad kallas en sådan stickpropp och var hittar man en sådan att köpa?

useless useless skrev:
Vad är återbyte för något? Man byter från fel sort till rätt oavsett hur många gånger i huset historia de eventuellt är bytta tidigare.
Med återbyte menar jag bara att man byter tillbaka till den typ som var tidigare.
I Elsäkerhetsverkets anvisning står bara "Om du vet hur du ska göra får du ersätta det trasiga uttaget med ett likadant uttag (men inte byta från ojordat till jordat, eller från jordat till ojordat).
Om man då sätter dit rätt typ av uttag enl. ledningsdragningen så blir det ju byte av typ. Enl. formuleringen skulle det då inte vara tillåtet för en privatperson.

W widheg skrev:
Vad kallas en sådan stickpropp och var hittar man en sådan att köpa?
Uttagsprovare/vägguttagstrstare.

Jula, Amazon, DUAB, Profsmagasinet, Hornbach, Electrokit, Byggmax, etc.

Fairlane
C clippan skrev:
Med återbyte menar jag bara att man byter tillbaka till den typ som var tidigare.
I Elsäkerhetsverkets anvisning står bara "Om du vet hur du ska göra får du ersätta det trasiga uttaget med ett likadant uttag (men inte byta från ojordat till jordat, eller från jordat till ojordat).
Om man då sätter dit rätt typ av uttag enl. ledningsdragningen så blir det ju byte av typ. Enl. formuleringen skulle det då inte vara tillåtet för en privatperson.
ESVs anvisningar baseras inte på att det är fel från början och att man då bara får byta till ett annat felaktigt uttag. Att byta ett felaktigt mot ett annat felaktigt är givetvis meningslöst. Det viktiga är ändå att man gör det korrekt, inte precis hur texten ser ut på ESVs hemsida.

Perssel Perssel skrev:
Inget dolt fel. Men däremot göra en polisanmälan för otillbörligt elerbeten.
För att åka fast för olaga elinstallationsarbete måste du bli tagen på bar gärning. Det känns lite svårt i det här fallet?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.