2 434 läst ·
48 svar
2k läst
48 svar
Dolt fel eldragning
Välj dina strider. Ring hem en elektriker som fixar detta uttag. Löjligt att eskalera till dolt fel.H Houshen skrev:Lägenhet (lösöre).
Jordade uttag finns men ingen jord framdragen.
I ett rum är det ett uttag som har jord framdraget men resterande (också jordade uttag) har inte jord framdraget.
Elcentral är av äldre modell med skruvproppar i porslin.
Är detta att beräkna som dolt fel utanför köparens undersökningsplikt?
Man blir ju lite nyfiken.
Detta jordfel borde en jordfelsbrytare upptäckt.
Nä skämt o sido.
Förstår jag dig rätt så finns ingen jordfelsbrytare?
Och om det finns så hade jag börjat med att kolla om den faktiskt är rätt inkopplad.
(Har egentligen inget med varandra att göra men misstankarna går igång)
Detta jordfel borde en jordfelsbrytare upptäckt.
Nä skämt o sido.
Förstår jag dig rätt så finns ingen jordfelsbrytare?
Och om det finns så hade jag börjat med att kolla om den faktiskt är rätt inkopplad.
(Har egentligen inget med varandra att göra men misstankarna går igång)
Jonatan79 skrev:
i detta fallet är jag säljaren…Ossian K Olsson skrev:
Jag har bekant som råkade ut för liknande! De processade det med mäklaren och fick igenom att en elektriker kom till lägenheten och drog fram jord till alla uttag.
Är det jordade uttag ska man förvänta sig att det är jordat. Det hade varit en sak om det råkade stå ”jordat” i broschyren och sen är det ojordade uttag.
Kontakta mäklaren är mitt tips!
Vart med om liknande, gick ej som dolt felH Houshen skrev:Lägenhet (lösöre).
I ett rum är det ett uttag som har jord framdraget men resterande (också jordade uttag) har inte jord framdraget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 337 inlägg
Oavsett undersökningsplikt eller inte är jag ytterst tveksam till att det skulle påverkat köpeskillingen tillräckligt mycket, så min tolkning är att det är ett fel, men inte ett som uppfyller kraven för att räknas som ett "dolt fel".
Efter som det är en lägenhet så har säljaren (du) rätt till att först avhjälpa felet. I detta fallet är den billigaste och enklaste lösningen att du byter till ojordade uttag. Byta uttag får man göra själv utan att vara elektriker. Så värdet på felet är alltså kostnaden av uttagen och hur mycket du inte vill göra jobbet. Erbjud den summan till köparen och se om de nöjer sig. Annars erbjuder du att byta ut uttagen åt dem.
Nu är det här enkelt fixat.H Houshen skrev:Lägenhet (lösöre).
Byt till ojordade uttag.
Dock så kan det ju finnas även andra fel när man gör sådan tabbe att man installerar jordat på ojordat. Men är tyvärr inte något unikt.
Eller hade du tänkt köra nåt där som kräver jord och kan nu inte göra det?
Undersökningsplikt går tyvärr rätt så långt. Köpte själv ett hus med trasig tvättmaskin. Som om man på husvisning skulle köra tvätt 🧐
Men det du kan som köpare göra är ju alltid att försöka, får t ex säljare dåligt samvete kanske den pröjsar en elektriker till dig som byter ut uttagen eller åtminstone kollar att allt annat är okej.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 337 inlägg
TS är säljaren enligt #20.kisumisu skrev:
Nu är det här enkelt fixat.
Byt till ojordade uttag.
Dock så kan det ju finnas även andra fel när man gör sådan tabbe att man installerar jordat på ojordat. Men är tyvärr inte något unikt.
Eller hade du tänkt köra nåt där som kräver jord och kan nu inte göra det?
Undersökningsplikt går tyvärr rätt så långt. Köpte själv ett hus med trasig tvättmaskin. Som om man på husvisning skulle köra tvätt 🧐
Men det du kan som köpare göra är ju alltid att försöka, får t ex säljare dåligt samvete kanske den pröjsar en elektriker till dig som byter ut uttagen eller åtminstone kollar att allt annat är okej.
Om det är TS som monterat jordade uttag utan jord så skulle jag som köpare inte vara intresserad av att TS kom tillbaka och bytte till ojordade uttag.
Om jag hade varit säljaren och bytt uttagen så fel så skulle jag nog fundera på om jag inte skulle komma överens med köparen om att jag betalar för en elektriker som drar jord och gör det rätt. Inte för att det är ett dolt fel, utan för att jag skulle skämmas.
Jag har inte rört eller lejt in någon till att röra elen under tiden jag ägde lägenheten.Fairlane skrev:
TS är säljaren enligt #20.
Om det är TS som monterat jordade uttag utan jord så skulle jag som köpare inte vara intresserad av att TS kom tillbaka och bytte till ojordade uttag.
Om jag hade varit säljaren och bytt uttagen så fel så skulle jag nog fundera på om jag inte skulle komma överens med köparen om att jag betalar för en elektriker som drar jord och gör det rätt. Inte för att det är ett dolt fel, utan för att jag skulle skämmas.
Däremot kan man som spekulant fundera på hur en hel lägenhet kan ha jordade uttag när elcentralen är äldre proppcentral och saknar jordfelsbrytare. Det är ovanligt eftersom jordning av bostadsrum var ovanligt på proppcentralens tid. Och har man jordat alla rummen i efterhand så är det sannolikt att man också installerade en jordfelsbrytare, en typiskt sett billigare och mer säkerhetshöjande åtgärd än jordad trådning.
Och man kan även ta en titt på takets lamputtag, även de ska ju vara jordade om vägguttagen är jordade. Är de inte det är det en säker indikation att det är fel på elanläggningen som måste åtgärdas. Man kan ju inte ha blandade jordade och ojordade uttag i samma rum.
Och sen slutligen kan man trycka i en billig uttagstestare i uttagen och få veta att jorden fungerar. Men i den juridiska leken har det ofta uppvisats skepsis mot sådana specialinstrument trots att de idag går att köpa överallt och inte kostar mer än en lunch.
Och man kan även ta en titt på takets lamputtag, även de ska ju vara jordade om vägguttagen är jordade. Är de inte det är det en säker indikation att det är fel på elanläggningen som måste åtgärdas. Man kan ju inte ha blandade jordade och ojordade uttag i samma rum.
Och sen slutligen kan man trycka i en billig uttagstestare i uttagen och få veta att jorden fungerar. Men i den juridiska leken har det ofta uppvisats skepsis mot sådana specialinstrument trots att de idag går att köpa överallt och inte kostar mer än en lunch.