Byt uttagen till ojordade så är det "fixat"

Claes Sörmland
H Houshen skrev:
Jag har inte rört eller lejt in någon till att röra elen under tiden jag ägde lägenheten.
Var det synligt att lampkontakterna i taket var ojordade i rummen? T ex att de hade ojordade kontakter eller anslutningar?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var det synligt att lampkontakterna i taket var ojordade i rummen? T ex att de hade ojordade kontakter eller anslutningar?
Nej det satt armaturer ivägen.
T TheGame skrev:
Byt uttagen till ojordade så är det "fixat"
I ett av rummen var det jord framdraget till en av kontakterna, som jag förstår det får man inte ”nedgradera” och ta bort jorden ur rummet?

H Houshen skrev:
som jag förstår det får man inte ”nedgradera” och ta bort jorden ur rummet?

Om skyddsjorden felaktigt anslutits till ett av uttagen i ett ojordat rum så ska man såklart rätta till det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Houshen skrev:
Nej det satt armaturer ivägen.
Men takkontakterna var ojordade? D v s om man hade undersökt dem som spekulant hade man sett att anläggningen inte var korrekt utförd?

H Houshen skrev:
I ett av rummen var det jord framdraget till en av kontakterna, som jag förstår det får man inte ”nedgradera” och ta bort jorden ur rummet?
Märkligt. Kan det vara ett uttag som har suttit i köket ursprungligen och man har flyttat på väggar? Eller vi talar om just köket? För kökets uttag har nog alltid varit jordade.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara en förtydligande av Claes inlägg om köket.

Köket har alltid krävt skyddsjord, däremot matplatsen har betecknats som "isolerad miljö" där det har fått vara ojordat även om det är samma fysiska rum.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Däremot kan man som spekulant fundera på hur en hel lägenhet kan ha jordade uttag när elcentralen är äldre proppcentral och saknar jordfelsbrytare. Det är ovanligt eftersom jordning av bostadsrum var ovanligt på proppcentralens tid. Och har man jordat alla rummen i efterhand så är det sannolikt att man också installerade en jordfelsbrytare, en typiskt sett billigare och mer säkerhetshöjande åtgärd än jordad trådning.

Och man kan även ta en titt på takets lamputtag, även de ska ju vara jordade om vägguttagen är jordade. Är de inte det är det en säker indikation att det är fel på elanläggningen som måste åtgärdas. Man kan ju inte ha blandade jordade och ojordade uttag i samma rum.

Och sen slutligen kan man trycka i en billig uttagstestare i uttagen och få veta att jorden fungerar. Men i den juridiska leken har det ofta uppvisats skepsis mot sådana specialinstrument trots att de idag går att köpa överallt och inte kostar mer än en lunch.
Men det är kunskaper som de flesta vanliga bostadsspekulanter saknar och kanske aldrig ägnar en tanke åt som ägare. Besiktning av elen borde rekommenderas till alla som inte har egna kunskaper.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men det är kunskaper som de flesta vanliga bostadsspekulanter saknar och kanske aldrig ägnar en tanke åt som ägare. Besiktning av elen borde rekommenderas till alla som inte har egna kunskaper.
Särskilt vad gäller bostadsrättslägenheter där typ elsystemet är det enda man ansvarar för utom ytskikten i lägenheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Diskussionen fortsätter trots att det är enkelt.
Köparen tar dit elektriker, elektriker fixar felet, köparen betalar elektriker, problemet ur världen.

Det är uteslutet att det rör sig om dolt fel, eftersom det är en bostadsrätt.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vad det gäller enskilda jordade uttag så tror jag det delvis kan förklaras med Hemma PC som kom på 90-talet, då pratades det mycket om att PCn behövde jordat uttag och många drog jord till det uttag man hade datorn i.

Men takkontakterna var ojordade? D v s om man hade undersökt dem som spekulant hade man sett att anläggningen inte var korrekt utförd?

Märkligt. Kan det vara ett uttag som har suttit i köket ursprungligen och man har flyttat på väggar? Eller vi talar om just köket? För kökets uttag har nog alltid varit jordade.
Jag vet inte om detta gäller köket, inväntar mer information om vilka uttag, vart och eventuell offert.
Tror inte man hade kunnat se med blotta ögat hur lampkontakterna sett ut. Det ”enda” man kunnat se är elcentralen och samtliga jordade uttag.
S SueCia skrev:
Diskussionen fortsätter trots att det är enkelt.
Köparen tar dit elektriker, elektriker fixar felet, köparen betalar elektriker, problemet ur världen.

Det är uteslutet att det rör sig om dolt fel, eftersom det är en bostadsrätt.
Ja själv blir jag fundersam då köparen nu kräver att jag betalar. Varför blir det uteslutet att det rör sig om ett dolt fel pga bostadsrätt? Kan du utveckla?

H Houshen skrev:
betalar. Varför blir det uteslutet att det rör sig om ett dolt fel pga bostadsrätt
Det hjälper ju inte dig om felet är dolt eller inte, du har ju sålt det och är ansvarig.
Eller har jag fattat det fel, du har inte sålt det?

Claes Sörmland
H Houshen skrev:
Ja själv blir jag fundersam då köparen nu kräver att jag betalar. Varför blir det uteslutet att det rör sig om ett dolt fel pga bostadsrätt? Kan du utveckla?
Det är en forumklassiker och delvis en lek med begrepp. "Dolt fel" är historiskt ett koncept för köp av fastigheter, alltså mark med eller utan t ex byggnader och anläggningar på. Det regleras av jordabalken.

När du köper en bostadsrätt så köper du ingen fastighet. Du köper rätten att disponera en viss lägenhet i en bostadsrättsförening (du köper alltså inte ens lägenheten i dess fysiska existens, den ägs av bostadsrättsföreningen). Det regleras inte av jordabalken utan av köplagen. För köplagen användes historiskt inte begreppet "dolt fel". Men mäklarsvängen har ändrat på språket så numera kan man nog säga att många använder begreppet "dolt fel" även för köp som regleras av köplagen. Det finns reklamationsregler som har vissa likheter med jordabalkens regler.

Här finns regleringen i köplagen som har likheter med jordabalkens reglering kring dolt fel:

Skärmavbild 2026-09-04 kl. 12.44.57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det är en forumklassiker och delvis en lek med begrepp. "Dolt fel" är historiskt ett koncept för köp av fastigheter, alltså mark med t ex byggnader och anläggningar på. Det regleras av jordabalken.

När du köper en bostadsrätt så köper du ingen fastighet. Du köper rätten att disponera en viss lägenhet i en bostadsrättsförening (du köper alltså inte ens lägenheten i dess fysiska existens, den ägs av bostadsrättsföreningen). Det regleras inte av jordabalken utan av köplagen. För köplagen användes historiskt inte begreppet "dolt fel". Men mäklarsvängen har ändrat på språket så numera kan man nog säga att många använder begreppet "dolt fel" även för köp som regleras av köplagen. Det finns reklamationsregler som har vissa likheter med jordabalkens regler.

Här finns regleringen i köplagen som har likheter med jordabalkens reglering kring dolt fel:

[bild]
Okej tack.
Så hur långt sträcker sig köparens skyldighet att undersöka i detta fallet? Det känns för min del fortfarande svårt att urskilja vem som har rätt eller inte.

Claes Sörmland
H Houshen skrev:
Okej tack.
Så hur långt sträcker sig köparens skyldighet att undersöka i detta fallet? Det känns för min del fortfarande svårt att urskilja vem som har rätt eller inte.
Min fem cent: Kolla köplagen för vad som listas som fel möjliga fel på "varan" (=bostadsrätten). Först 17-18 §§.

Och sen om du kollar överlåtelseavtalet så har med all säkerhet din mäklare sett till att försäljningen sker i "befintligt skick" och att köparen har uppmanats och erbjudits möjlighet att undersöka lägenheten (=visningen). Då kickar 19 § in också:

Skärmavbild 2026-09-04 kl. 12.59.30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Punkt 1 och 2 är inte aktuella, du har ju inte uttryckligen utfäst något skriftligt (eller muntligt) om elsystemets egenskaper och höga standard.

Punkt 3 då?
Det är en gammal lägenhet så man kan som köpare förvänta sig att elsystemet behöver visst underhåll. Om t ex takets anslutning för lampor saknade jord (vare sig det satt en lampa där eller inte vid visningen, den förväntas man titta bakom som köpare när man gör sin undersökning) så kan man garanterat räkna med att anläggningen är tokig och behöver en genomgång. Ser elinstallationen gammal ut, samma sak.

Så jag ser inte att du sitter med något som kvalificerar som ett fel på varan i köplagens mening. Därmed behöver vi inte diskutera "dolda fel", alltså regleringen i 20 §. Du har sålt en bostadsrätt med nyttjanderätt av en gammal sliten lägenhet och det är exakt vad köparen har fått levererat i befintligt skick enligt avtal.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.