Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi bor i ett land som inte ens har lyckats avskaffa Systembolaget så hoppas inte på för mycket!
Varför vill du avskaffa systembolaget?

Har du problem med att förstå hur mycket du behöver köpa så att det räcker över söndagen?

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Varför vill du avskaffa systembolaget?

Har du problem med att förstå hur mycket du behöver köpa så att det räcker över söndagen?
Jag tror du missförstod mig här.

Jag kommenterade @fribygg som uppenbart drömde om stora politiska reformer i frihetlig riktning kring hur mark får skötas. När vi inte ens har avskaffat Systembolaget så känns detta rätt orealistiskt med sådan enorm liberalisering var min poäng.

(Hur jag köper eller inte köper alkohol har du inte med att göra.)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
De där rättsfallen har med BYGGNADER att göra, inte STÄNGSEL, och är särfall redan från början, där folk försökt fuska sig till möjligheten att bygga i kustnära områden genom att använda undantaget för ekonomibyggnader.

Det ena handlade om en person som byggde "låtsas ekonomibyggnader", på öar med totalt byggnadsförbud av många skäl. När det var folk som tittade in genom fönstren såg man normal bostadsinredning.
Figurerade livligt i pressen för ett antal år sedan.
https://www.atl.nu/sok-dispens-for-smaskaligt-bete-inom-strandskyddat-omrade

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Så enkelt är det inte.

Alla djurhållare är inte riktigt vettiga...
Tala för dig själv.

Jag hävdar med bestämdhet att markägaren är den mest lämpade att avgöra om och hur marken ska betas, om du vill nått annorlunda tycker jag att du ska genomföra det på egen mark och inte antyda att min eller TS eventuella framtida djurhållning skulle vara ovettig.

Stat och kommun borde ha vettigare och viktigare saker för sej än att detaljstyra hur och om TS håller djur innom strandskydd, det finns milavis med statlig och kommunal mark de kan sköta om enl eget gottfinnande eller den praxis som för tillfället råkar vara på modet om och när de fått ordning på sina kärnuppgifter.

• Gilla
  • Wow
FC_Bygg och 1 till
  • Laddar…
Målsättningen med strandskyddet ska var bland andra skäl:

Kulturella och estetiska värden

Stränder och kustlinjer har ofta höga kulturella och estetiska värden som bevaras genom strandskyddet. Stränder fungerar ofta som mötesplatser där människor kan umgås, knyta sociala band och delta i olika aktiviteter tillsammans.
Sverige har en lång kustlinje och många sjöar med särskild kulturell och historisk betydelse. Många stränder har historiskt fungerat som viktiga samlingsplatser och spelat en viktig roll genom handel, sjöfart och fiske.
Natur- och kulturmiljön, den varierande öppna landskapsbilden samt möjligheten till många olika slags aktiviteter bidrar till strändernas stora upplevelsevärden.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/skyddad-natur/olika-former-av-naturskydd/strandskydd/

Men, om det alltid funnits strandskydd hade dessa platser aldrig kunnat uppstå, varken "viktiga samlingsplatser" (inga bryggor tillåtna) eller "den varierande öppna landskapsbilden" (inga stängsel).

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tala för dig själv.

Jag hävdar med bestämdhet att markägaren är den mest lämpade att avgöra om och hur marken ska betas, om du vill nått annorlunda tycker jag att du ska genomföra det på egen mark och inte antyda att min eller TS eventuella framtida djurhållning skulle vara ovettig.

Stat och kommun borde ha vettigare och viktigare saker för sej än att detaljstyra hur och om TS håller djur innom strandskydd, det finns milavis med statlig och kommunal mark de kan sköta om enl eget gottfinnande eller den praxis som för tillfället råkar vara på modet om och när de fått ordning på sina kärnuppgifter.
Regelverket skyddar också kloka brukare från konkurens från dem som agerar kortsiktigt och idiotiskt. Utan regelverk kan man kortsiktigt producera billigare kött, spannmål och virke, då sänks priserna på dessa råvaror och en brukare med långsiktigt sunt tänk kan konkureras ut av den som pumpar djuren fulla med antibiotika och tungt besprutade sojabönor i lador utan fönster.

Man kan absolut diskutera reglerna, jag är säker på att de kan bli bättre, men att helt avreglera skulle med dagens teknik och kemikalier snabbt få katastrofala följder.

• Gilla
50thomas och 1 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är denna insikt som den konservativa miljörörelsen inte hade från början men som har vuxit fram senare. Idag lär man sig detta på utbildningar inom ekologi på våra universitet och högskolor.

Sen finns det ju de som helt vill lägga igen kulturmarker och låta allt slya igen eller dränkas av vatten. D v s övergå till ett av människan mindre påverkat landskap. T ex Rädda våtmarkerna har ju detta som idé liksom många gammelskogsivrare. Samma sak finns inom EUs naturvårdsprogram. Det är i naturvårdssammanhang en nygammal idé. Vad är bäst? Ja det är ju en närmast ideologisk fråga, vårda kulturlandskap eller nyskapa med tiden orörda naturstycken.
Det konstiga är att de som representerar den politiska linje som stödjer strandskyddet allt som oftast äger fritidshus och boenden inom strandskyddat område.

Att allemansrätten blev inskrivet i grundlagen är ett stort misstag.

F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var väl en konllikt som nämndes här för några år sedan, mellan allmänhetens tillgänglighet till strandlinjen och jordbrukets skyldighet att hålla borta växtlighet och sly. Markägaren fick inte ha sina kor på åkrarna som vette mot havet (Kalmarsund tror jag det var) för de skrämde bort allmänheten. När det stängslades längre från strandlinjen växte slyn upp och Länstyrelsen krävde att samma markägare åtgärdade det. 🙄
Man blir trött…
Kan inte myndigheterna låta privat mark vara och sköta sin verksamhet på statlig mark istället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.