1 839 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ersätta gammal byggnad inom strandskydd
Jag har en gammal tvättstuga i timmer som taket rasat in på. Tvättstugan är byggd någon gång runt sekelskiftet och står ca. fem meter från strandkanten längs dalälven. Tomten går hela vägen ned till älven.
Jag skulle vilja bygga en bastu där tvättstugan står idag. Hur ser det ut med regler kring att ersätta gamla byggnader så nära strandkanten?
Jag skulle vilja bygga en bastu där tvättstugan står idag. Hur ser det ut med regler kring att ersätta gamla byggnader så nära strandkanten?
Renovera är ledordet! Du får inte riva allt, då måste du först få lov att riva och sedan bygglov.M m.springfeldt skrev:Jag har en gammal tvättstuga i timmer som taket rasat in på. Tvättstugan är byggd någon gång runt sekelskiftet och står ca. fem meter från strandkanten längs dalälven. Tomten går hela vägen ned till älven.
Okej. Låt säga att jag river gamla taket som rasat in. Bygger ett nytt som stöttas på tillfälliga "innerväggar" för att sedan riva ytterväggarna och bygga upp nya som bär upp taket. Därefter riva de tillfälliga innerväggarna.
Skulle det vara en rivning och en nybyggnad i lagens mening eller kan man se det som en renovering?
Skulle det vara en rivning och en nybyggnad i lagens mening eller kan man se det som en renovering?
Ja, om du river och renoverar / byter ut allt i omgångar kan du få problem om kommunen gör en inspektion.M m.springfeldt skrev:Okej. Låt säga att jag river gamla taket som rasat in. Bygger ett nytt som stöttas på tillfälliga "innerväggar" för att sedan riva ytterväggarna och bygga upp nya som bär upp taket. Därefter riva de tillfälliga innerväggarna.
Det är nog svårt att svara på. Du kan ju chansa, men det finns inga garantier. Troligtvis passerar det obemärkt förbi, men tänk på att det inte finns någon preskriptionstid för strandskyddet. Jag lutar nog åt att det ändå är en dispenspliktig åtgärd, men det beror på många faktorer som inte går att avgöra bara från din text.M m.springfeldt skrev:Okej. Låt säga att jag river gamla taket som rasat in. Bygger ett nytt som stöttas på tillfälliga "innerväggar" för att sedan riva ytterväggarna och bygga upp nya som bär upp taket. Därefter riva de tillfälliga innerväggarna.
Är det en beslutad tomtplats ned till stranden? Är du annars säker på att tomten går hela vägen ned ur strandskyddshänseende, dvs är lagligen privatiserad mark? Om byggnaden är förfallen kan det hända att området inte längre anses privat, om det inte uppfattas så i övrigt.
Fortfarande så som Claes skriver iom att du ändrar byggnadens ändamål, om du vill göra alla rätt. Har du bra grannar och bor mer avskilt så hm.. gör som du vill. Är så less på alla dessa byråkratiska hinder som endast kostar oss en väldans massa pengar. Borde räcka med att skicka in ritningar med mått och beräkningar gjorda av en byggingenjör för en så pass enkel ändring.M m.springfeldt skrev:Okej. Låt säga att jag river gamla taket som rasat in. Bygger ett nytt som stöttas på tillfälliga "innerväggar" för att sedan riva ytterväggarna och bygga upp nya som bär upp taket. Därefter riva de tillfälliga innerväggarna.
Du kan läsa bland annat MÖD 9926-20 https://www.strandskyddsdomar.se/strandsdispens-for-forfallet-hus-nekas/
mfl domar på www.strandskyddsdomar.se för att bilda dig en uppfattning om praxis och vad som innebär att platsen är ianspråktagen.
Bara för att det står en byggnad på platsen (I vad det förefaller ett förfallet skick) innebär oftast inte att platsen är ianspråktagen på så sätt som avses i 7 kap. 18 C paragraf punkt 1.
mfl domar på www.strandskyddsdomar.se för att bilda dig en uppfattning om praxis och vad som innebär att platsen är ianspråktagen.
Bara för att det står en byggnad på platsen (I vad det förefaller ett förfallet skick) innebär oftast inte att platsen är ianspråktagen på så sätt som avses i 7 kap. 18 C paragraf punkt 1.
Väck inte den björn som sover...prata inte med myndigheterna. Renovera eller riv och bygg fort som attan, det går ju att smälla upp ett skal och få det målat över en helg. Se till att det är diskret och ser ut ungefär som förut. Så ska du nog komma undan med projektet 
Klicka här för att svara