44 867 lĂ€st ·
60 svar
45k lÀst
60 svar
DjÀvulens Attefallshus
đ€ŁFy faan stackars dig, ursĂ€kta att jag skrattar. Vilken helvetes resa. Lycka till i fortsĂ€ttningen i alla fall.đȘđHoajajajbuff skrev:
Köpte mitt första hus för nÄgra Är sen. PÄ tomten stod ett Attefallshus. PÄ visningen gick jag igenom huset noga, men tog bara en snabb titt pÄ attefallshuset. Det var tvÄ Är gammalt och sÄg frÀscht ut. TÀnkte inte mer pÄ det.
Efter köpet anvÀndes Attefallshuset mest som lager. DÄ sÄg jag att det inte var mÄlat ordentligt. Slarvigt, men inget konstigt. Jag skrapade, grundmÄlade och mÄlade. Klart! Trodde jag.
Sen blÄste takpappen bort. Inget konstigt. Jag anlitade en taklÀggare som satte pÄ ett plÄttak. Dyrt, men snyggt. Livet lekte.
SÄ började jag fixa huset till gÀststuga. Satte in en TV. DÄ sÄg jag att huset lutade. Inte mycket, men ÀndÄ. SÀttningar i grunden. Huset stod pÄ markskruv i lerjord. BlÀ!
NĂ€r jag rev lite av altanen blev det vĂ€rre. Ett hörn av huset höll pĂ„ att falla igenom regelverket. Grunden som tidigare Ă€garna byggt var för stor. Huset som lyfts dit stod alltsĂ„ inte helt pĂ„ ramen. Efter diskussioner med flera företag blev det ny grund. Nytt startbesked. Huset lyftes över. Dyrt. Ănnu dyrare nĂ€r ROT-avdraget nekades.
Nu stod huset pÄ riktiga plintar. Allt sÄg bra ut. Tills nÀsta vÄr. Den nya grunden hade ocksÄ satt sig. Som tur var verkar det ha stannat. Lite strul med vatten och avlopp, men inget som inte kunde lösas med pengar. Hoppet ÄtervÀnde.
Jag bestÀmde mig för att hyra ut huset för att tÀcka kostnaderna. Hittade en hyresgÀst. Han flyttade in. Betalade hyran i tid. En gÄng. Sen slutade han. Massor av pÄminnelser. Han struntade i det. Jag sade upp kontraktet. Tiden gick ut. Han flyttade inte. Jag ansökte om avhysning hos Kronofogden. LÄngsamt! Nio mÄnader efter sista betalningen blev han vrÀkt.
Till slut fick jag tillbaka huset. Total misÀr. Rökförbudet hade han tolkat som att det bara gÀllde tobak. Tyngre droger gick tydligen bra. Det stank katt i hela huset. LÄset var trasigt. Kranen i köket satt löst och den i badrummet lÀckte. Plastmattorna var missfÀrgade av intorkad kattavföring. Soffa och sÀng var bara att kasta. Tar gÀrna emot husmorstips för att fÄ bort lukt av katt och rökheroin.
Kontaktade IF för att kolla om uthyrningsförsÀkringen tÀckte nÄgra av skadorna eller de försvunna nycklarna. Snabbt, automatiserat svar: nej. Försöker fortfarande komma ihÄg varför jag tecknade en försÀkring som inte tÀcker skador eller försvunna saker. Misslyckas.
Ăver till nutid. Sista tiden har jag Ă€gnat Ă„t att sanera och stĂ€da. Attefallshuset börjar sĂ„ sakteliga bli beboeligt igen. Jag har lagt ut en ny uthyresannons och tĂ€nker i mitt stilla sinne: vad hĂ€nder nĂ€sta gĂ„ng? Mycket, men inte allt, av det som hĂ€nt visar bara mina egna bristande kunskaper. Ă ngrar fortfarande inte mitt första husköp! Jag har i alla fall lĂ€rt mig en hel del:
- Hyr ut via en förmedling som har hyresgaranti.
- Ha en plan för hur du ska agera om hyresgÀsten inte sköter sig. Kronofogden Àr vÀldigt lÄngsam. Det finns massor du inte fÄr göra, som att byta lÄs. Andra saker Àr inte uttryckligen förbjudna, som att stÀnga av el.
- Ha en rutin för att kolla huset, t.ex. inkludera stÀdning i hyran och sköt det sjÀlv eller via stÀdföretag.
- Om en hyresgÀst inte betalar, rÀkna inte med att nÄgonsin fÄ tillbaka de pengarna.
- Det Àr enkelt att sÀtta in ett krav pÄ hemförsÀkring i hyresavtalet, men man mÄste kolla att hyresgÀsten faktiskt fortsÀtter betala den.
- Och viktigast av allt: om en regel Ă€r för kort nĂ€r man bygger en grund, dĂ„ Ă€r det bara att skarva ⊠đ.
Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden
Liknande trÄdar
-
Ăr denna grundkonstruktionen rĂ€tt för ett Attefallshus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rita attefallshuset eller köpa fÀrdigt
FrÄgor och svar om arkitektur -
Pump för avlopp attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra smÄhus -
Hur hitta totalentreprenör för Finja attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra smÄhus -
Attefallshus: fÀrdiga stommar, bara lösvirke eller byggsats?
Attefallshus, friggebod, garage & andra smÄhus