3 597 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Byggt attefallshus, ersätta 20A med 25A eller 35A
Sida 1 av 2
Vi håller på att bygga ett komplementbostadshus med kök, badrum (TM+tt) och laddbox för elbil där det kommer bo 1-2 personer. På samma fastighet och el-central har vi vårat enplanshus med källare på totalt 190kvm.
Idag har vi 20A och ibland går en huvudsäkring om vi exempelvis har igång bastu, kör en tvätt och någon lagar mat.
Vi har 100mm strömkabel in till el centralen så vi kan få 35A.
Funderar nu på om vi ska :
A) uppgradera till 25A
B) uppgradera till 25A och skaffa en aktiv fasbalanserare som sprider ut på de 3 faserna (ganska kostsamt)
C) uppgradera till 35A för att vara på den säkra sidan
Årskostnaden är ca 5000 kr för 20 och 25A men ca 8000 kr för 35A.
Någon annan som kopplat på ytterligare en bostad på sin el-central och kan ge tips?
Idag har vi 20A och ibland går en huvudsäkring om vi exempelvis har igång bastu, kör en tvätt och någon lagar mat.
Vi har 100mm strömkabel in till el centralen så vi kan få 35A.
Funderar nu på om vi ska :
A) uppgradera till 25A
B) uppgradera till 25A och skaffa en aktiv fasbalanserare som sprider ut på de 3 faserna (ganska kostsamt)
C) uppgradera till 35A för att vara på den säkra sidan
Årskostnaden är ca 5000 kr för 20 och 25A men ca 8000 kr för 35A.
Någon annan som kopplat på ytterligare en bostad på sin el-central och kan ge tips?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 564 inlägg
Japp, och jag var nogrann med att koppla alla storförbrukare 1 fas utstpritt på faserna i gästhuset, dvs VVB 1fas, bara en trinett med stora plattan på annan fas. Luft/luft vp på annan fas. Ingen elbilsladdning det hade aldrig fungerat. Stora huset har kunnat behålla sin 20A huvudsäkringar. Det fungerar. Så höj inte huvudsäkring förrän du faktiskt får problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Jag skulle säga att valet är helt och hållet ditt.
En faktor är om ni har kontroll på belastningen i dessa två hus, dvs om ni via snabbtelefon kan säga att nu startar vi bastun, eller elbilsladdningen. Det funkar nog inte.
I grunden bör ni fundera noga på vad ni vill kunna köra samtidigt. Måste ni verkligen basta och laga mat samtidigt?
Om ni redan löser en mätarsäkring "ibland" så har ni redan problem, och det räcker inte att höja till 25 A med samma vanor, och definitivt inte med ett hus till. Det går inte att mäta detta med säkringen, ni måste räkna på det.
Men att laga mat i båda husen samtidigt är kanske mer sannolikt. En viss sammanlagring mellan husen kan man räkna med. Men för uppvärmning bör man ta med hela dessa effekt.
Om det finns tunga enfaslaster bör man ser över att de är fördelade mellan de tre faserna.
Detta styr sedan storleken på mätarsäkringen.
Vill man inte gå upp så högt som man önskar pga kostnaden så kan man titta på effektvakt. Vet inte om det finns effektvakter i flera steg, som kan koppla bort bastu och elbil och kanske något mer efter varandra i prioordning. Men en effektvakt är egentligen till för att skydda sig mot misstag och obetänksamhet. Man vill inte ha värmen bortkopplad alltför länge.
En faktor är om ni har kontroll på belastningen i dessa två hus, dvs om ni via snabbtelefon kan säga att nu startar vi bastun, eller elbilsladdningen. Det funkar nog inte.
I grunden bör ni fundera noga på vad ni vill kunna köra samtidigt. Måste ni verkligen basta och laga mat samtidigt?
Om ni redan löser en mätarsäkring "ibland" så har ni redan problem, och det räcker inte att höja till 25 A med samma vanor, och definitivt inte med ett hus till. Det går inte att mäta detta med säkringen, ni måste räkna på det.
Men att laga mat i båda husen samtidigt är kanske mer sannolikt. En viss sammanlagring mellan husen kan man räkna med. Men för uppvärmning bör man ta med hela dessa effekt.
Om det finns tunga enfaslaster bör man ser över att de är fördelade mellan de tre faserna.
Detta styr sedan storleken på mätarsäkringen.
Vill man inte gå upp så högt som man önskar pga kostnaden så kan man titta på effektvakt. Vet inte om det finns effektvakter i flera steg, som kan koppla bort bastu och elbil och kanske något mer efter varandra i prioordning. Men en effektvakt är egentligen till för att skydda sig mot misstag och obetänksamhet. Man vill inte ha värmen bortkopplad alltför länge.
De allra flesta elbilsladdare erbjuder nån form av lastbalansering. Med en sån som mäter elförbrukning vid mätarskåpet så kommer laddboxen sänka laddningen utan att säkringarna går. Och sen öka på laddningen när det finns utrymme.
Vi har 20 A på vår villa med attefallshus, uppvärmd friggebod, uppvärmt garage och elbilsladdare med lastbalansering (Easee). Det funkar.
Men vi har också solceller med inbyggd fasbalansering i växelriktaren. Beräknad årsförbr 23 000 kWh.
Vi har 20 A på vår villa med attefallshus, uppvärmd friggebod, uppvärmt garage och elbilsladdare med lastbalansering (Easee). Det funkar.
Men vi har också solceller med inbyggd fasbalansering i växelriktaren. Beräknad årsförbr 23 000 kWh.
Var lite snabb med att skriva: 10 mm²nisse123 skrev:
Vet inte om GII eller GIII - hur ser man det…?
Årlig förbrukning utan komplementhus ligger på ca 20-22000
Det ser man på storleken, GII (upp tom 25A) är den vanliga storleken på dom allra flesta villor/lägenheter, GIII (upp tom 63 A) är det ofta på mindre hyreshus/jordbruk/ mindre företag.
Ska man byta från GII till GIII får man normalt byta mätarskåp
Ska man byta från GII till GIII får man normalt byta mätarskåp
Det kan bli svårt att klara sig på 35A också. Men det är ju den enklaste lösningen, den kostar inte hutlöst heller. Aktiv fasbalanserare kostar mycket mer och räcker inte till om bastun kör och bilen laddar samtidigt på 25A, bakgrundslasten av LLVP mm knäcker dem ändå.
Men vad kostar det om det blir effekttariffer?
Här kan man ju vara "smart", om man orkar och vill. Bastun kan effektregleras, eller så köper man ett isolerat bastuaggregst som därmed kan stå på låg effekt i många timmar istället. Laddningen av bilen kan och bör ha effektvakt oavsett storlek på säkringen.
Eller så går man all in och gör som jag som styr alla tunga förbrukare efter aktuell ström på faserna. Det funkar både för överlast och för effekttarifferna, men då måste man ha en logik motor (en dator) för ändamålet. Och en massa kunskap.
Men vad kostar det om det blir effekttariffer?
Här kan man ju vara "smart", om man orkar och vill. Bastun kan effektregleras, eller så köper man ett isolerat bastuaggregst som därmed kan stå på låg effekt i många timmar istället. Laddningen av bilen kan och bör ha effektvakt oavsett storlek på säkringen.
Eller så går man all in och gör som jag som styr alla tunga förbrukare efter aktuell ström på faserna. Det funkar både för överlast och för effekttarifferna, men då måste man ha en logik motor (en dator) för ändamålet. Och en massa kunskap.
Vad är ett "isolerat bastuaggregat"? Det är väl själva basturummet som måste vara väldigt välisolerat för att detta ska fungera? Samtidigt vill man ha luftombyte när man bastar så det känns rätt svårlöst.pacman42 skrev:
Isolerade bastuaggregat har isolering i väggarna och ett lock. De drar bara 200-300W för varmhållning. De är gjorda för att aldrig slås av. De har också riktigt stora stenmagasin så de tar lång tid att värma, men de kyls inte av så snabbt.Alfredo skrev:
Kolla in Harvia Forte exempelvis.
Jag driver min villa på 200+40kvm med elbilsladdare och bastu med 16A. Har lastbalanserare till elbilen så den tar det som finna över. Har dessutom ett nybyggt Attefallshus som uppvärms av el samt innehar kök osv vilket drivs av mina 16A. Har dock fjärrvärme i huset men har inte varit med om att någon säkring har gått på grund av överbelastning i systemet, trots att vk bastar ofta och med 4 barn kör disk/tvättmaskin typ dygnet runt.
Jag tror man tjänar på att mäta upp förbrukarnas placering på faserna och justera en eventuell snedbelastning före man säkrar upp fastigheten.
Jag tror man tjänar på att mäta upp förbrukarnas placering på faserna och justera en eventuell snedbelastning före man säkrar upp fastigheten.
Jag har mätt upp och balanserat i mitt hus, jag har även effektvakt för elbilsladdning en, men ibland sker saker ändå. Om matlagning sker på spisens två plattor på samma fas som mikron och den slås på, då är mina 20A redan på gränsen. Samma om LLVP kör hårt och de två spisplattor som är på den fasen kör. Släng då in bastuaggregat, att FLVPns kompressor går, vattenkokare, dammsugning osv. Säkringen flyger ibland när frugan eller jag glömmer bort att tänka till först.T trojlee skrev:Jag driver min villa på 200+40kvm med elbilsladdare och bastu med 16A. Har lastbalanserare till elbilen så den tar det som finna över. Har dessutom ett nybyggt Attefallshus som uppvärms av el samt innehar kök osv vilket drivs av mina 16A. Har dock fjärrvärme i huset men har inte varit med om att någon säkring har gått på grund av överbelastning i systemet, trots att vk bastar ofta och med 4 barn kör disk/tvättmaskin typ dygnet runt.
Jag har ju dessutom badtunna och bastu också. När någon av dessa kör så är det viktigt att inte laga mat. Pga detta så har jag nu effektvakt även på badtunnan och skall stoppa in en för bastun också.