5 050 läst ·
88 svar
5k läst
88 svar
Distansarbete som beredskap när vägar stängs av
Du hade naturligtvis rätt och det var effektivare hemma (eller på ditt företags verkstad eller hur nu upplägget är?)H heimlaga skrev:Vad säger du då om arbetsgivaren som krävde att jag skulle vara på plats i arbetet och kanta och sponta ett plankgolv med handverktyg. Utomhus. Vintertid. Det skulle ha tagit omkring 2-4 veckor. Vilket arbetsgivaren inte verkade se som något problem. Det viktiga var att på arbetstid är man på plats.
Jag vägrade och fick efter mycket bråkande lov att arbeta på distans och köra det på cirkeln och vertikalfräsen i mitt snickeri. Där arbetet tog en och en halv dag.
Till saken hör också att budgeten tog slut innan projektet var färdigt så jag hade bevisligen goda skäl att tänka på hur jag använde mina avlönade timmar.
Jag trodde jag beskrev helt andra scenarion när på plats är anbefallet och nödvändigt och anställda vill sitta hemma av andra skäl än vad som funkar bäst eller funkar alls.
Min verkstad är betald med beskattade pengar ur egen plånbok och är min privategendom. Används delvis genom mitt företag i bisyssla och delvis när jag arbetar "på distans" åt arbetsgivare. Sådana arbetsskeden som inte är vettigt att göra på plats på bygget där jag för tillfället är anställd gör jag ofta på distans.P Pin skrev:
Den arbetsgivaren drog upp exakt samma argument som du och hävdade kategoriskt att man latar sig och inte gör skäl för lönen när man inte är på arbetsplatsen så man inte samarbetar med andra och inte kan övervakas och arbetsledas.
Och småningom röstade jag med fötterna.
Tyvärr är den sortens missriktat kontrollbehov inte alls ovanligt. Tvärtom.
Jag har till och med upplevt en direktör som tog för givet att alla slutade en halvtimme för tidigt varje dag som han själv inte var på plats. Någon hade antagligen gjort det någon gång.
Nä , det betyder att direktören innan han blev direktrör och högsta hönset slutade en halvtimme tidigare om hans chef inte var närvarande.H heimlaga skrev:Min verkstad är betald med beskattade pengar ur egen plånbok och är min privategendom. Används delvis genom mitt företag i bisyssla och delvis när jag arbetar "på distans" åt arbetsgivare. Sådana arbetsskeden som inte är vettigt att göra på plats på bygget där jag för tillfället är anställd gör jag ofta på distans.
Den arbetsgivaren drog upp exakt samma argument som du och hävdade kategoriskt att man latar sig och inte gör skäl för lönen när man inte är på arbetsplatsen så man inte samarbetar med andra och inte kan övervakas och arbetsledas.
Jag har till och med upplevt en direktör som tog för givet att alla slutade en halvtimme för tidigt varje dag som han själv inte var på plats. Någon hade antagligen gjort det någon gång.
De flesta berömmer andra och vad hur folk agerar efter sig själva
Blandar du ihop mig med någon? Har jag skrivit att man latar sig när man jobbar hemma?H heimlaga skrev:Min verkstad är betald med beskattade pengar ur egen plånbok och är min privategendom. Används delvis genom mitt företag i bisyssla och delvis när jag arbetar "på distans" åt arbetsgivare. Sådana arbetsskeden som inte är vettigt att göra på plats på bygget där jag för tillfället är anställd gör jag ofta på distans.
Det här är ett lysande exempel på varför diskussionen om närvaro kontra resultat ofta hamnar fel. Du gjorde exakt det en professionell arbetstagare ska göra. Du tog ansvar för både tid, kvalitet och ekonomi. Att kräva fysisk närvaro utomhus vintertid i flera veckor för ett arbete som kunde lösas bättre, snabbare och billigare på distans visar hur ineffektivt ett renodlat närvarotänk kan bli.H heimlaga skrev:Vad säger du då om arbetsgivaren som krävde att jag skulle vara på plats i arbetet och kanta och sponta ett plankgolv med handverktyg. Utomhus. Vintertid. Det skulle ha tagit omkring 2-4 veckor. Vilket arbetsgivaren inte verkade se som något problem. Det viktiga var att på arbetstid är man på plats.
Jag vägrade och fick efter mycket bråkande lov att arbeta på distans och köra det på cirkeln och vertikalfräsen i mitt snickeri. Där arbetet tog en och en halv dag.
Till saken hör också att budgeten tog slut innan projektet var färdigt så jag hade bevisligen goda skäl att tänka på hur jag använde mina avlönade timmar.
Resultatet talar sitt tydliga språk. En och en halv dag istället för flera veckor. Lägre kostnad. Mindre slitage på kroppen. Högre kvalitet. Budgeten räckte längre. Det är svårt att hitta ett tydligare exempel på gott omdöme och yrkesskicklighet.
Det här visar också att långt fler jobb än man ofta tror kan utföras på distans eller åtminstone platsoberoende, om man utgår från uppgiften istället för från en fast idé om var arbete måste utföras. I ditt fall handlade det inte om att slippa jobbet utan om att välja rätt verktyg, rätt miljö och rätt metod.
Distansarbete är inte lika med kontorsarbete i pyjamas. Det handlar om att ge yrkeskunniga människor mandat att lösa uppgifter på det mest rationella sättet. När arbetsgivare vågar släppa kontrollen över närvaro och istället fokusera på leverans får både verksamheten och samhället ut betydligt mer av varje arbetad timme.
Nu är det ju kanske inte riktigt det här man syftar på.med arbeta hemifrån. Att du jobbar hemma i din egen verkstad med något praktiskt.H heimlaga skrev:Min verkstad är betald med beskattade pengar ur egen plånbok och är min privategendom. Används delvis genom mitt företag i bisyssla och delvis när jag arbetar "på distans" åt arbetsgivare. Sådana arbetsskeden som inte är vettigt att göra på plats på bygget där jag för tillfället är anställd gör jag ofta på distans.
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag tror vi kan vara lugna, den dagen anläggningsbranschen sadlat om helt och styr sina maskiner från vardagsrummet så har nog operatörerna fixat fram någon sorts bränslecell som fixar elen till basstationerna också. Runt 2070 nångång.
SL verkar mest behöva en fjärrstyrd tungbärgare, det skulle göra susen för framkompligheten för övriga trafikanter.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Towertube skulle ha bränsleceller underjorden, basstationer på marknivå och antennerna i toppen samt att det skulle se snyggt ut.
Byggd i någon lättbetong och toppen var av kolfiber/glasfiber för att inte dämpa signalerna.
Vart ingen hit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Debiterar du för sådant?P Pligg85 skrev:100% av de jag diskuterat distansarbete med så är det mycket mindre effektivt.
Inkl undertecknad.
Man passar ju på att fixa i hemmet, tvättar bilen, åker ärende. Sen mailar man lite och helst under ordinarie lunch och efter kontorstid.
Ibland kan ju en tjänst värdesättas av snabba och korrekta svar och innebära att en timme av korrekta handlingar ger mer värde än nån som sitter av 8 timmar på halvfart med lågprioriterat.
Den som stänger av telefonen klockan 16 eller sätter autosvar på mail att den är tillbaka på måndag och hänvisar till andra ger jag inte mycket för.