5 112 läst ·
88 svar
5k läst
88 svar
Distansarbete som beredskap när vägar stängs av
Bara för att ditt ex städade, tvättade och bakade betyder det inte att alla gör det.Suvi5700 skrev:
Nä, hemarbete bör undvikas tycker jag. Folk är mindre alerta och engagerade när dom jobbar hemma. Som arbetsgivare skulle jag inte tillåta det mer än i nödfall.
Värst är det när man ringer någon myndighet, kommun och liknande som svarar att dom kan inte lösa problemet idag för dom är inte på plats på jobbet. Ändå ska dom ha lön.
Exet jobbade mycket hemifrån. Hon städade, tvättade, bakade mm samtidigt.
Men efter sig själv dömer man gärna andra
Om vi tar ovädren i Gävletrakten och Göteborg senaste tiden så vill jag påstå att tjänstemän med digitala uppgifter varit lättare att komma i kontakt med om de haft rätt att jobba distans än om dom inte skulle kunnat ta sig till jobbet alls.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Märkligt att de flesta har den här uppfattningen om hemarbete, förrutom de som aktivt förespråkar det på diverse forum.M MagHam skrev:
Det märks tydligt på möten vilka som jobbar hemifrån och inte, det stängs av kameror i tid och otid för de måste ta hand om barn, hundar, diska, osv. sen när de blir tilltalade kan det ta upp till 30 sekunder innan de svarar, satt de kvar vid datorn tro? Knappast
Ja eller så är kameran helt av för dom sitter kanske i sängen. Eller är uppe men inte fixat sigS SueCia skrev:Märkligt att de flesta har den här uppfattningen om hemarbete, förrutom de som aktivt förespråkar det på diverse forum.
Det märks tydligt på möten vilka som jobbar hemifrån och inte, det stängs av kameror i tid och otid för de måste ta hand om barn, hundar, diska, osv. sen när de blir tilltalade kan det ta upp till 30 sekunder innan de svarar, satt de kvar vid datorn tro? Knappast![]()
Fjärrstyrda skotare har väl pratats om i mer än 10 år, inte är det nått som fått genomslag ännu.. Det verkar helt enkelt lättare att reformera A-kassan än att få fjärrstyrda maskiner i arbete.I Incinerator skrev:
Tror du slår huvudet på spiken med detta inlägg. Du stör dig mer på att inte ha kontroll på dina kollegor - än vad de faktiskt uträttar.Suvi5700 skrev:
Själv kan jag inte bry mig mindre om mina kollegor befinner sig i sängen, loftet, krypgrunden, kontoret, hemmakontoret, lantstället, Somalia eller Grönland, bara de utför sina arbetsuppgifter på ett tillfredställande sätt för vår arbetsgivare och övriga kollegor. Dessutom sitter de anställda spridda på olika kontor i Sverige och vi har även enheter i andra länder.
Skulle vara märkligt att tvingas in till ett kontor för att koppla upp sig på distansmöten i Teams, för att övriga stör sig på att man potentiellt kan sitta i pyjamasbyxor i möten.
Den där känner jag mig faktiskt lite träffad av. Men det brukar inte bero på att jag diskar utan att det var ett möte med "mycket snack och lite verkstad" och att jag passade på att göra lite "riktigt jobb" i stället och bara lyssnade halvhjärtat. (Fast det händer iofs på kontoret också, såvida ingen bokat ett gemensamt konferensrum så att möjligheten att jobba på sin egen dator försvinner.)S SueCia skrev:
Det där som du beskriver är ett ledar/chefs problem inte ett jobba-hemma-problemP Pligg85 skrev:100% av de jag diskuterat distansarbete med så är det mycket mindre effektivt.
Inkl undertecknad.
Man passar ju på att fixa i hemmet, tvättar bilen, åker ärende. Sen mailar man lite och helst under ordinarie lunch och efter kontorstid.
Ibland kan ju en tjänst värdesättas av snabba och korrekta svar och innebära att en timme av korrekta handlingar ger mer värde än nån som sitter av 8 timmar på halvfart med lågprioriterat.
Den som stänger av telefonen klockan 16 eller sätter autosvar på mail att den är tillbaka på måndag och hänvisar till andra ger jag inte mycket för.
På mitt nuvarande jobb och på förra jobbet kan man om man vill jobba hemifrån.
Och som beskrivits av andra i tråden så är vi extremt mycket mer effektiva hemma.
kollar vi på vad vi faktiskt levererar så blir det nästan 50% mer då vi jobbar hemifrån än är på kontoret.
Vet inte vad du och de du känner har för arbetsmoral då ni jobbar hemma men den verkar vara värdelös.
Och har ni då inte en chef som faktiskt följer upp och kollar av att jobbet faktiskt blir gjort ... säger mer om era chefer än nått annat
Om det bara vore EN backe…..men det är ju problem vid varenda korsning och hållplats där marken lutan bara lite och bussen behöver stanna. Jag tror, men vet inte förstås, att dessa få dagar om året det blir problem så behöver bussbolagen själva ha beredskap med bärgningsbilar så man kan lösa problemen när de uppstår och inte 7h senare….F fribygg skrev: