B Bigfoot skrev:
Den där känner jag mig faktiskt lite träffad av. Men det brukar inte bero på att jag diskar utan att det var ett möte med "mycket snack och lite verkstad" och att jag passade på att göra lite "riktigt jobb" i stället och bara lyssnade halvhjärtat. (Fast det händer iofs på kontoret också, såvida ingen bokat ett gemensamt konferensrum så att möjligheten att jobba på sin egen dator försvinner.)
Det är för oss lättare att få snabba svar på zoom-möten än då vi är på plats-möten.
På plats-möten så disktueras det allt mellan himel o jord som inte har med saken att göra och oftast behövs frågan upprepas.
Och de som inte sitter och pratar skit har med sig laptopen till de fysiska mötena och jobbar med annat. Så ingen skillnad på svars tid där....
Och "stor möten" ska vi inte prata om .... men dessa har endast varit bra på ett enda företag jag jobbat på och det är inte nuvarande.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
.

• En katt i skjorta och slips sitter vid en laptop med en kaffeskräm bredvid, text säger "are we in hell?
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
För mig är det solklart att vissa uppgifter görs bäst från kontoret bland kollegor, andra görs bättre hemifrån. Relationsbyggande är en del av allt lagarbete, och det görs tveklöst bäst med fysisk närvaro.

• Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
I
L Lilla Yk skrev:
Dagar som dessa, när hela landet står stilla på grund av oväder, borde fler arbetsgivare öppna upp för hemarbete.
Hela landet är en liten aning större än områdena som snöovädret har härjat i......

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Berätta mer om de här samtalen du haft med en kommun eller myndighet som svarat i telefon att de inte kan hjälpa dig med ditt problem eftersom de inte är på jobbet... (Eller är det hörsägen kanske?)

Min uppfattning (som jobbande på en myndighet) är att jag (och mina kollegor) får betydligt mera gjort hemma än på kontoret.. På kontoret ska man gå i grupp och fika klockan 9 och 15. Sen ska det tjötas i korridoren och vid kaffemaskinen. Det går aldrig att få tag i människorna som är på kontoret, medan de som är hemma svarar direkt på Teams..

Jag jobbar dessutom i rätt nära kontakt med ett 10-tal kommuner, som alla har olika regler för hemmajobb. Vissa har det inte alls, och andra låter folk bestämma helt själva, och konstigt nog lyckas de alla ungefär lika bra i sina uppgifter som berör mig...
Microsoft kommer snart med en liten uppdatering till Teams som arbetsgivarna kommer att älska....

https://www.tv4.se/artikel/6TteJ2Ri...-chefen-spara-din-position-under-arbetspasset

I Incinerator skrev:
Microsoft kommer snart med en liten uppdatering till Teams som arbetsgivarna kommer att älska....

[länk]
Tur att M$ har lagt ner sin Teams klient på Linux :D

EDIT:
Dessutom tar fler och fler företag och överger windows pga windows 11 försvårar arbetet ( tex med ständiga AI pop upförslag som bara är störande) och sänker arbetsmoralen.
Mac och Linux är det som det går över till.
Får se om M$ lyckas vända trenden och ta bort skit som användare och företagare inte vill ha ur win11

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:

[länk]
Tja, för min del får de gärna koppla på den funktionen.. jag kan jobba var jag vill i Sverige i dagsläget.. åker jag utomlands med min jobbdator/telefon får jag sparken, och vi loggar redan IP-adresser, så det händer inte..

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Hela landet är en liten aning större än områdena som snöovädret har härjat i......
Och de som har det värsta läget söder om dalälven är ute och köper sushi och kan inte svara.

I
P Pligg85 skrev:
Och de som har det värsta läget söder om dalälven är ute och köper sushi och kan inte svara.
Nu är jag inte riktigt med, vem är ute och köper sushi?

I Incinerator skrev:
Nu är jag inte riktigt med, vem är ute och köper sushi?
Anspelning på när polisen fick läxa upp stockholmarna att inte åka och köpa sushi när det är skitväder och förklara vad som är nödvändig resa eller inte.

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Den som stänger av telefonen klockan 16 eller sätter autosvar på mail att den är tillbaka på måndag och hänvisar till andra ger jag inte mycket för.
Nä att rutinmässigt ha minst två timmars övertid varje dag är sällan effektivt.

Distansarbete som beredskap är en lösning för vissa personer och arbeten. I andra riktningen ifrågasätter jag dem som bosatt sig långt från arbetet eller om man vänder på det, har sin arbetsplats långt från bostaden om de inte har möjlighet att dyka upp på plats när det behövs sant har en plan B och gärna C om plan A inte fungerar.

I övrigt funkar hemarbete utmärkt för de arbetsuppgifter där man inte behöver vara på en speciell plats. Omvänt stör jag mig på kollegor som inte kan infinna sig på plats när det inte funkar att sitta hemma med telefon, mail eller Teams. Exempel är
- Den veckan måste jag vara hemma för jämna veckor har jag hunden
- Jag bor långt bort så jag kan jag vara med på teams (besök hos leverantör i deras fabrik och utföra praktiska tester)

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De som röjer snö kan inte jobba på distans...
Nä, det kan ju inte de som rensar bort isen ur järnvägens växlar eller tar hand om gamla i deras hem heller.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, det kan ju inte de som rensar bort isen ur järnvägens växlar eller tar hand om gamla i deras hem heller.
Va?! Menar du att det finns någon som rensar is ur växlarna?

Bästa svaret

P Pin skrev:
Distansarbete som beredskap är en lösning för vissa personer och arbeten. I andra riktningen ifrågasätter jag dem som bosatt sig långt från arbetet eller om man vänder på det, har sin arbetsplats långt från bostaden om de inte har möjlighet att dyka upp på plats när det behövs sant har en plan B och gärna C om plan A inte fungerar.

I övrigt funkar hemarbete utmärkt för de arbetsuppgifter där man inte behöver vara på en speciell plats. Omvänt stör jag mig på kollegor som inte kan infinna sig på plats när det inte funkar att sitta hemma med telefon, mail eller Teams. Exempel är
- Den veckan måste jag vara hemma för jämna veckor har jag hunden
- Jag bor långt bort så jag kan jag vara med på teams (besök hos leverantör i deras fabrik och utföra praktiska tester)
Vad säger du då om arbetsgivaren som krävde att jag skulle vara på plats i arbetet och kanta och sponta ett plankgolv med handverktyg. Utomhus. Vintertid. Det skulle ha tagit omkring 2-4 veckor. Vilket arbetsgivaren inte verkade se som något problem. Det viktiga var att på arbetstid är man på plats.

Jag vägrade och fick efter mycket bråkande lov att arbeta på distans och köra det på cirkeln och vertikalfräsen i mitt snickeri. Där arbetet tog en och en halv dag.

Till saken hör också att budgeten tog slut innan projektet var färdigt så jag hade bevisligen goda skäl att tänka på hur jag använde mina avlönade timmar.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.