B Bluenose skrev:
Stor eloge till dig som läger ner så mycket tid på så gammal maskin :) Det känns som den har levt på övertid. Det är nog dags att köpa en ny maskin?
Inget skrivet i tråden på en vecka snart från TS. Så han kanske har köpt en ny redan. Det är vad jag hoppas iaf :)

Edit: Verkade som han skulle vara bortrest. Hoppas han unnar sig en ny maskin nu då ;)
 
  • Gilla
Bluenose
  • Laddar…
Lite utanför ämnet, men min mamma har fått problem. Hennes 18 år gamla maskin gav upp (värmeelementet) så hon köpte en ny.
Den gamla har bara körts på snabbprogamet, dvs 30 minuter.
Det funkar inte på den nya.
Hon är lite försiktig av sig och lämnar inte lägenheten medans maskinen går "Jag kan ju inte sitta här i 2 timmar och vänta"
 
Konstigt, tycker alla nyare brukar ha Auto, Eco, nån form av snabbprogram, vi har 30min samt glasdisk är också ett snabb programm, kolla i boken..
 
Den har snabbprogram, men det blir inte rent.
 
Vi kör alltid 30min, ser ingen skillnad Motför lååånga programmet som aldrig tar slut
 
Isakare Isakare skrev:
Den har snabbprogram, men det blir inte rent.
Snabbprogrammet blir rent om du har "färsk" disk. Men är man ensamstående så tar det väl ett par dygn att fylla maskinen, då kan man inte använda snabbprogrammet.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
P
M meckis skrev:
För er som älskar att diska i ECO läge, så hade vi en fin upplevelse innan vi för evigt gick över till högsta temperatur. Detta är en cylindamaskin. den slutade att ta in vatten som den skulle, såklart var vattensensorhålet fyllt med fett som inte lösts upp i lågtempprogrammet eco. fick rengöra o sedan gick den igen. Det som däremot var mindre trevligt var att i luckan som har en fläkt för o torka disk hade det växt till sig en SVAMP som säkert va 20cm i diameter. sjukt äckligt!! söker man på det så har alla maskiner problem med att sporer bakterier osv inte dör vid den låga temp på 50grader. så detta kan hända.
Helt rätt att det är bäst att köra på högsta temperatur. Förutom att maskinen blir renare så blir det renare längre ner i avloppet samt att man kan minska mängden pulver. Pulver kostar dessutom mindre än hälften av tabletter :) Bättre för fastigheter med egen infiltration att ha mindre diskmedel. Alltså win-win-win :)
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Snabbprogrammet blir rent om du har "färsk" disk. Men är man ensamstående så tar det väl ett par dygn att fylla maskinen, då kan man inte använda snabbprogrammet.
Stämmer, men den gamla diskade rent i 18 år på snabb. Mamma läste manualen, på snabb värmer den nya maskinen bara till 36 grader.
 
P
36℃ räcker inte till att ta bort fett mm.
 
torbeno torbeno skrev:
Det är dunkljudet i början när den skall ta in vatten som är ditt bekymmer. Den tror att det är överfullt och börjar en kort stund pumpa ut vattnet.

Det finns en liten slang som du behöver göra rent.
Lossa ytterluckan och sedan den vertikala blanka plåten nertill. Sen drar du loss slangen och spolar rent med varmt vatten, en flaskborste brukar vara lämplig också.
Skulle det sen ändå dunka får du göra rent givarhuset som den är ansluten till. Då får du plocka isär den och skrubba men jag tycker inte den ser så kladdig ut.
Tusen tack för tipset. Vi har en likadan maskin med samma fel. Efter viss vånda öppnade jag maskinen o gjorde rent slangen. Det behövdes verkligen och sedan diskar den som på nytt.
 
torbeno torbeno skrev:
Det är dunkljudet i början när den skall ta in vatten som är ditt bekymmer. Den tror att det är överfullt och börjar en kort stund pumpa ut vattnet.

Det finns en liten slang som du behöver göra rent.
Lossa ytterluckan och sedan den vertikala blanka plåten nertill. Sen drar du loss slangen och spolar rent med varmt vatten, en flaskborste brukar vara lämplig också.
Skulle det sen ändå dunka får du göra rent givarhuset som den är ansluten till. Då får du plocka isär den och skrubba men jag tycker inte den ser så kladdig ut.

Hej! Kul med folk som du som verkar kunna mer än servicemänniskorna som varit här. Vågar inte ta hit honom igen- han sa att anledningen till att vår disk inte blev ren var fel på vårt inkommande vatten!! Grannarnas disk blir ren. Vi har ju samma vatten som hela Storstockholm! Köper aldrig en Siemens igen. Vi betalade ca 12 000 kr för att vara säkra på att få det bästa. Vi får nu något så när "ren" disk. Vi har gått över från tabletter till pulver "Weba Special" från halländska Eldsberga. Det enda ställer i Stockholm som säljer detta är ICA Fältöversten. Häller pulvret över disken i nedre korgen när fördisken är avslutad och den börjar ta in vatten till huvuddisken. Vet att detta händet när diskmedelsluckan öppnas.
Är så besviken över "teknikern" som var här och över Siemens. (Vet fler som har problem med Siemensdiskmaskiner.)
 
M margareta-49 skrev:
Hej! Kul med folk som du som verkar kunna mer än servicemänniskorna som varit här. Vågar inte ta hit honom igen- han sa att anledningen till att vår disk inte blev ren var fel på vårt inkommande vatten!! Grannarnas disk blir ren. Vi har ju samma vatten som hela Storstockholm! Köper aldrig en Siemens igen. Vi betalade ca 12 000 kr för att vara säkra på att få det bästa. Vi får nu något så när "ren" disk. Vi har gått över från tabletter till pulver "Weba Special" från halländska Eldsberga. Det enda ställer i Stockholm som säljer detta är ICA Fältöversten. Häller pulvret över disken i nedre korgen när fördisken är avslutad och den börjar ta in vatten till huvuddisken. Vet att detta händet när diskmedelsluckan öppnas.
Är så besviken över "teknikern" som var här och över Siemens. (Vet fler som har problem med Siemensdiskmaskiner.)
Oj, var det en riktig Siemens-tekniker som besökte dig?
 
Hej igen! Ja, vi ringde Siemens Service. Orkade inte gå vidare efter det första besöket. Vågar inte träffa den mannen igen! Vi har kört på olika program med olika temperatur men det blir inte bättre vid maxtemp. Nu kör jag "vario speed". Vet inte riktigt vad den gör men det verkar "ta i" med lite högre tryck emellanåt. Tror att vattenflödet och/eller trycket är för lågt. Men, som sagt, problemet har varit från dag 1.
 
Dag 1? Då borde det inte vara detta fel.
Hur gammal är den nu och vilket modell-nr har den (e-nr)?
 
Hej Torbeno, Maskinen är nu sex år gammal. Har kört med rengöring då och då men ingen skillnad. Dessa siffror finns på diskmaskinen:
SX66TO97EU/73
FD 9306 00172
Type SD6PIS
013060360623
001726
Hälsningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.