Byggahus.se
M Marcussjogren skrev:
Det tror jag det - enda märket på marknaden (typ) som inte är miljömärkt. Är väl klorin och asfaltsavfettningsmedel i :D
Det behöver faktiskt inte betyda någonting, det kostar ganska mycket att miljömärka produkter. Så lidl kan vara precis lika miljövänliga, men mer kostnadsmedvetetna.

M
S Sackaros skrev:
Det behöver faktiskt inte betyda någonting, det kostar ganska mycket att miljömärka produkter. Så lidl kan vara precis lika miljövänliga, men mer kostnadsmedvetetna.
Ja så kan det vara, det var skrivet lite med glimten i ögat, som man säger :)

Är det så, då är vi nära också, vi köper billigaste tabletterna, kör alltid på 30min programmet, kör man ECO, då blir den aldrig klar! Då maler den i över 3timmar.

Har en väl som hade problem med maskinen, fick den lagad, han som gjorde jobbet sa att man alltid skulle köra med Yes platinum så skulle det aldrig mer blir problem, dyrare med bättre.

• Gilla
scanders
  • Laddar…
Jag tror jag ser problemet!

... det står ”Bosch” istället för ”Miele” på fronten :geek:

En kompis hade Miele diskmaskin. Efter 5-6 år gick den sönder. De skulle byta pump och kretskortet, reparatören sa att det skulle bli billigare att köpa en ny.
Vilket de gjorde, en Siemens.

Miele är inte vad de har varit

Med tanke på reservdelspriserna på miele så är det mycket sällan lönt att reparera.

Det där med diskmedel är inte så enkelt som vissa vill få det till. Kolla först hårdheten på vattnet. Har man hårt vatten är nog tabletterna jättebra, men använder man det där jag bor får man problem efter ett tag pga för mycket diskmedel. Och det är ju inte som att det är enkelt att dela dem på mitten. Vi kör ICA Basic/ COOP Xtra (samma diskmedel) i låg dos, men har då extremt mjukt vatten.

• Gilla
Carl-Otto
  • Laddar…
För er som älskar att diska i ECO läge, så hade vi en fin upplevelse innan vi för evigt gick över till högsta temperatur. Detta är en cylindamaskin. den slutade att ta in vatten som den skulle, såklart var vattensensorhålet fyllt med fett som inte lösts upp i lågtempprogrammet eco. fick rengöra o sedan gick den igen. Det som däremot var mindre trevligt var att i luckan som har en fläkt för o torka disk hade det växt till sig en SVAMP som säkert va 20cm i diameter. sjukt äckligt!! söker man på det så har alla maskiner problem med att sporer bakterier osv inte dör vid den låga temp på 50grader. så detta kan hända.

• Wow
hobbs
  • Laddar…
M meckis skrev:
För er som älskar att diska i ECO läge, så hade vi en fin upplevelse innan vi för evigt gick över till högsta temperatur.
I bruksanvisningen till vår diskmaskin står det i klartext att ECO-programmet är till för att uppfylla en EU-norm, men man rekommenderas köra AUTO-programmet.

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Det löjliga på vår nya Bosch är att den alltid har eco som förvalt programval när man trycker på strömbrytaren. Kan man få bort det?

Fairlane
Jag tror inte du kan få bort att den startar i eco-läget. Det är nog enligt EU-bestämmelse.

"Monterat isär spolarmarna och gjort rent (flera gånger), inkl. inloppet till överkorgen"

Hur ser gummipackningen på spolarmen ut?
På min Siemens (Borsch) var det gummipackningen till den övrespolarmen som vittrat bort helt, gav då ett lika "spännande" diskresultat som din maskin.

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Det löjliga på vår nya Bosch är att den alltid har eco som förvalt programval när man trycker på strömbrytaren. Kan man få bort det?
Beror på modell, visa kan programmeras om till att starta med senast använda program. Titta i bruksanvisningen. Detta gäller inte bara Bosch/Siemens utan flera andra märken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
jag är också supernöjd med lidls diskmaskinmedel. har provat värstingsorter och dyra märken, men lidl slår allt
Har bara kört 2 maskiner än så länge, det blir rent och luktar verkligen inget.
Vi har tidigare kört med Yes platinum, men glas och muggar luktade alltid lite parfym, det är skönt att slippa.
Så än så länge är jag väldigt nöjd.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Stor eloge till dig som läger ner så mycket tid på så gammal maskin :) Det känns som den har levt på övertid. Det är nog dags att köpa en ny maskin?

• Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.