_Ruud _Ruud skrev:
Vårt hus blev färdigställt i slutet av förra året och efter bara två månader sprack vårt diskbänk (Schock Greenwich N-100) när vi hällde ut en kastrull med varmt vatten.

Leverantören har inspekterat diskbänken och hävdar att skadan orsakades av att något föll i den, men vi håller inte med om det. De har inte kunnat lägga fram några bevis för detta.

Nu undrar vi: vilka åtgärder kan vi vidta för att göra gällande garantin i en situation där leverantören vägrar att erkänna felet? Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Vad hänvisar dom till med yttre åverkan då, har du några bilder på skadan invändigt då med tanke på att det där verkar vara undersidan bara?

Brukar synas tydligt om det är yttre åverkan.

• Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
Nej det gäller vid reklammation onom två år. Garanti är ett frivilligt avtal som leveratören erbjuder. Garanti kan vara alltifrån väldigt generös till något som i praktiken är värdelöst. Men den kan aldrig försämra reklammationsrätten.

• Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
R
D Danne824 skrev:
Det finns en liten juridisk skillnad på Garanti och Reklamation
Nej, skillnaden är enorm. Garanti är helt frivillig och kan utformas precis hur säljaren själv vill. Om du bara får använda din produkt på torsdagar med jämnt datum för att garantin ska gälla så är det så.

Lagen reglerar inte garantivillkor alls så vitt jag vet.

• Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Rostfritt är verkligen inte säkert ihop med värme, det kan slå sig ordentligt om man ställer något som är hett på det.
Har aldrig hänt något i hela mitt liv.
Har ofta hällt hett vatten i hoarna.
Både min nya och otaliga andra.

• Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
D
B Bästerortarn skrev:
Inte många rätt där 😀

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan garanti och reklamationsrätt. Men eftersom jag överhuvudtaget inte nämnt garanti så vet jag inte varför du talat om det för mig oavsett.

Och nej, säljaren har bevisbördan dom två första åren. Ändrades från 6 månader 2022-23 nån gång. Ett år har den aldrig varit så vitt jag vet.
Jag hade iallafall ett rätt, hurra,
3 års reklamationsrätt.

Jag kryper ner under stenen och skäms 🫣

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Koltus och 5 till
  • Laddar…
R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har aldrig hänt något i hela mitt liv.
Har ofta hällt hett vatten i hoarna.
Både min nya och otaliga andra.
Hett vatten i hon är inga problem. Det som är känsligt är om man ställer något varmt på den plana ytan. Då slår sig plåten lätt och blir bucklig. Men det spricker ju inte, så på det viset är det ju "riskfritt".

Jag svarade på inlägget som pratade om att ställa varma saker på bänken, inte på TS inlägg om att hälla saker i hon. Om du missade det.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
_Ruud _Ruud skrev:
Helt överens, men leverantören fortsätter att hävda att vi har tappat något i diskhon. Jag har flera gånger bett dem att lägga fram bevis för detta, men de vägrar att göra det.
De har bevisbördan de första 6 månaderna och ni måste kunna hävda reklamationsrätt! Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare?

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Waar verwijzen ze dan naar met externe schade, heb je dan foto's van de schade binnenin, aangezien het alleen de onderkant lijkt te zijn?

Meestal duidelijk zichtbaar als er uitwendige schade is.
De laatste foto is van binnenuit genomen. Ik heb de leverancier meerdere keren om bewijs van hun claim gevraagd, maar ze blijven bij hun standpunt.

_Ruud _Ruud skrev:
De laatste foto is van binnenuit genomen. Ik heb de leverancier meerdere keren om bewijs van hun claim gevraagd, maar ze blijven bij hun standpunt.
Plötsligt Nederländska :p

Als ze niet meewerken hebben jullie eigenlijk alleen twee opties. Naar ARN of een rechtszaak beginnen.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R Rikard Jernlås skrev:
Hetta är ett bra sätt att få sten att spricka. Att ställa ner en het stekpanna kan vara lika förödande som kokande vatten.
Vill man ha en bänk som föredrar hetta är rostfritt ett säkrare alternativ.
Eller var det något nytt undermaterial i bänken som inte utvidgar sig mycket av värme?
är den av sten?

• Gilla
Alderskog och 1 till
  • Laddar…
_Ruud _Ruud skrev:
Ta mer utzoomade bilder så man kan bilda sig en uppfattning, tycker det är svårt att se hur sprickan ter sig vid närbilder.

Dom måste väl peka på någon aspekt av sprickan som kan härledas till yttre åverkan?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej dom kan såklart inte bevisa det på något sätt, hur skulle det gå till?
För att få rätt är det väl stämma som då som gäller. Du kan anmäla till ARN men det bygger ju på att dom följer det ARN säger.

Kanske kan du fråga ifall du kan få bevisa att skadan inte uppkommer på det sättet? Plåten är ju inte deformeras. Filma när du slår en hammare i diskhon och visa att det inte blir sprickor utan bara bucklor. Detta bygger ju på att det är så, alltså....
Det var inte plåt utan komposit.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hett vatten i hon är inga problem. Det som är känsligt är om man ställer något varmt på den plana ytan. Då slår sig plåten lätt och blir bucklig. Men det spricker ju inte, så på det viset är det ju "riskfritt".

Jag svarade på inlägget som pratade om att ställa varma saker på bänken, inte på TS inlägg om att hälla saker i hon. Om du missade det.
Har ställt heta grytor, stekpannor och kastruller på diskbänken och i hon massor av gånger också.
Det har aldrig varit några problem med det.

• Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
R Rikard Jernlås skrev:
Vår AI anser att:

Granit och keramiksten: Mycket värmetåliga, tål ofta varma kastruller och plåtar direkt på ytan. Dock kan mycket höga temperaturer över tid från t.ex. gjutjärn orsaka sprickor även i granit.

Marmor och kalksten: Känsliga för värme på A och kan spricka. Använd alltid underlägg.

Kvartsit: Mycket tålig, men som med andra naturstenar bör man vara försiktig med extrem hetta.

Kvarts (komposit): Tål inte direkt värme lika bra som keramiksten. Värmechock kan uppstå, så använd underlägg.
Läs forumregel 5.4.4 innan AI svar klistras in…

• Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
_Ruud _Ruud skrev:
Vårt hus blev färdigställt i slutet av förra året och efter bara två månader sprack vårt diskbänk (Schock Greenwich N-100) när vi hällde ut en kastrull med varmt vatten.

Leverantören har inspekterat diskbänken och hävdar att skadan orsakades av att något föll i den, men vi håller inte med om det. De har inte kunnat lägga fram några bevis för detta.

Nu undrar vi: vilka åtgärder kan vi vidta för att göra gällande garantin i en situation där leverantören vägrar att erkänna felet? Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Hemförsäkringen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.