Det är inga problem att koppla in en dimmer utan knapp. Fas, nolla och tändtråd räcker.

Sen sköter man ihopkopplingen dem emellan virtuellt i kontrollern.

Enda stöket med Fibaros puckar är att dessa inte gör en automatisk inkludering när de spänningssätts första gången. Det gör att du behöver koppla in en knapp för tre klick för inkluderingen som då behöver göras innan du gömmer puckarna i taket, vilket i och för sig är bra då det enligt Murphy skulle vara ngt fel om du bara petat upp allt innan drifttagning. Qubino och en del andra behöver inte detta då de har automatisk inkludering men behöver istället extra säkringar i serie vilket är stökigare än att koppla in en knapp temporärt.

Qubino kräver också att man registrerar sin mailadress för att få ladda ner manualer. Sånt överförmynderi skyr jag som pesten.

TeroM TeroM skrev:
Enda stöket med Fibaros puckar är att dessa inte gör en automatisk inkludering när de spänningssätts första gången. Det gör att du behöver koppla in en knapp för tre klick för inkluderingen som då behöver göras innan du gömmer puckarna i taket, vilket i och för sig är bra då det enligt Murphy skulle vara ngt fel om du bara petat upp allt innan drifttagning. Qubino och en del andra behöver inte detta då de har automatisk inkludering men behöver istället extra säkringar i serie vilket är stökigare än att koppla in en knapp temporärt.
På Fibaro-dimmern finns faktiskt en liten sk B-knapp man trippelklickar på.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inga problem att koppla in en dimmer utan knapp. Fas, nolla och tändtråd räcker.

Sen sköter man ihopkopplingen dem emellan virtuellt i kontrollern.
Kan tänka mig att jag bara har två kablar då det är standard i resten av huset.
Fördelen är att Fibaros dimmers fungerar med endast 2.

D DarrenB skrev:
På Fibaro-dimmern finns faktiskt en liten sk B-knapp man trippelklickar på.
Såg det. Kan vara tidigare modell eller ngn annan jag tänkte på där jag behövde koppla in en knapp för att inkludera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.