Har tänkt att bygga egna takstolar till ett 2 bilsgarage, bredden blir 7 meter, jag har tänkt mig ett lätt plåttak,ingen råspont bara nån typ av väv som fångar upp kondens. Tänker mig att 150x50 till överarmar och 175x50 till underarmar,virke blir furu av mycket hög kvalitet. Vad säger expertisen om detta?
 
T Tord Jönsson skrev:
Har tänkt att bygga egna takstolar till ett 2 bilsgarage, bredden blir 7 meter, jag har tänkt mig ett lätt plåttak,ingen råspont bara nån typ av väv som fångar upp kondens. Tänker mig att 150x50 till överarmar och 175x50 till underarmar,virke blir furu av mycket hög kvalitet. Vad säger expertisen om detta?
Vilken snözon?
Vilken kvalitet på virket?
Du måste kunna visa upp fackmannamässig konstruktionsberäkning.
I praktiken brukar det bli bäst och billigast att köpa färdiga takstolar där konstruktionsberäkning följer med på köpet.
 
G gmogmo skrev:
Vilken snözon?
Vilken kvalitet på virket?
Du måste kunna visa upp fackmannamässig konstruktionsberäkning.
I praktiken brukar det bli bäst och billigast att köpa färdiga takstolar där konstruktionsberäkning följer med på köpet.
Tack för kommentar, snözonen är 2 (Blekinge) vad gäller kvalitet på virket så sågar jag själv stockar från egen skog och jag har jobbat med skog och virke i femtio år så jag tror mig om att kunna bedöma när kvaliteten är fullgod. Takstolarna är tänkta att byggas som W takstol med 27' lutning
 
Sida 55 i takstolshandboken:
Diagram över takstolskonstruktion med tabell för rekommenderade dimensioner på takstolens över- och underarm beroende på snözon och spännvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
T Tord Jönsson skrev:
Tack för kommentar, snözonen är 2 (Blekinge) vad gäller kvalitet på virket så sågar jag själv stockar från egen skog och jag har jobbat med skog och virke i femtio år så jag tror mig om att kunna bedöma när kvaliteten är fullgod. Takstolarna är tänkta att byggas som W takstol med 27' lutning
Hej och välkommen till forumet!
Jag är inte så säker på att byråkraterna nöjer sej med din kunskap, står det C24 är ju risken att man behöver ha stämplat klassat virke
 
Tomture61
Bor i snözon 2 och garaget är 5 m brett .
Takstolar köpta från takstolstillverkare .
Ö / U armar är 145 x 45 virke .
 
Alternativet till noga utvalt virke som kanske t.o.m. kan överträffa C24 är väl att klassa ner det till C14/18 och överdimensionera lite, om det kan göra kontrollansvarig nöjd.

Men finns det någon KA som går och kontrollerar märkningen/stämplar på virket?
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Tomture61
blackarrow blackarrow skrev:
Alternativet till noga utvalt virke som kanske t.o.m. kan överträffa C24 är väl att klassa ner det till C14/18 och överdimensionera lite, om det kan göra kontrollansvarig nöjd.

Men finns det någon KA som går och kontrollerar märkningen/stämplar på virket?
Egentillverkade takstolar behöver ingen CE märkning på virket .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Egentillverkade takstolar behöver ingen CE märkning på virket .
Det låter ju bra, men kan du svara lite mer utförligt.
KA för ett bygglovspliktigt bygge kan alltså inte kräva C24 klassat och stänplat virke om jag bygger takstolarna själv?
Räcker det att hänvisa till tabellen tidigare i tråden för dimensionering?

Hade nyligen samma diskussion med med en "hemmasnickare" och en "bygglovsingenjör" angående takstolar till ett mindre fritidshus.

I dagens samhälle där få kan nått eller vågar fatta egna beslut så kan jag tänka mig att det blir krångel med opraktiska paragrafryttare...
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Tomture61
blackarrow blackarrow skrev:
Det låter ju bra, men kan du svara lite mer utförligt.
KA för ett bygglovspliktigt bygge kan alltså inte kräva C24 klassat och stänplat virke om jag bygger takstolarna själv?
Räcker det att hänvisa till tabellen tidigare i tråden för dimensionering?

Hade nyligen samma diskussion med med en "hemmasnickare" och en "bygglovsingenjör" angående takstolar till ett mindre fritidshus.

I dagens samhälle där få kan nått eller vågar fatta egna beslut så kan jag tänka mig att det blir krångel med opraktiska paragrafryttare...
Regeln har funnits länge och är aktuell även idag .
Men har man dimensionsberäkningar så kan det ej vara ngr problem .
 
blackarrow blackarrow skrev:
Alternativet till noga utvalt virke som kanske t.o.m. kan överträffa C24 är väl att klassa ner det till C14/18 och överdimensionera lite, om det kan göra kontrollansvarig nöjd.

Men finns det någon KA som går och kontrollerar märkningen/stämplar på virket?
Either spacing the trusses c-c 60, or adding cross-braces...
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Regeln har funnits länge och är aktuell även idag .
Men har man dimensionsberäkningar så kan det ej vara ngr problem .
Tvivlar på att du kan hävda att ditt omärkta virke är c24.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
G gmogmo skrev:
Tvivlar på att du kan hävda att ditt omärkta virke är c24.
Du får tycka vad du vill men det är kraven som finns ang. att bygga egna takstolar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.