Har tänkt att bygga egna takstolar till ett 2 bilsgarage, bredden blir 7 meter, jag har tänkt mig ett lätt plåttak,ingen råspont bara nån typ av väv som fångar upp kondens. Tänker mig att 150x50 till överarmar och 175x50 till underarmar,virke blir furu av mycket hög kvalitet. Vad säger expertisen om detta?
Vilken snözon?T Tord Jönsson skrev:Har tänkt att bygga egna takstolar till ett 2 bilsgarage, bredden blir 7 meter, jag har tänkt mig ett lätt plåttak,ingen råspont bara nån typ av väv som fångar upp kondens. Tänker mig att 150x50 till överarmar och 175x50 till underarmar,virke blir furu av mycket hög kvalitet. Vad säger expertisen om detta?
Vilken kvalitet på virket?
Du måste kunna visa upp fackmannamässig konstruktionsberäkning.
I praktiken brukar det bli bäst och billigast att köpa färdiga takstolar där konstruktionsberäkning följer med på köpet.
Tack för kommentar, snözonen är 2 (Blekinge) vad gäller kvalitet på virket så sågar jag själv stockar från egen skog och jag har jobbat med skog och virke i femtio år så jag tror mig om att kunna bedöma när kvaliteten är fullgod. Takstolarna är tänkta att byggas som W takstol med 27' lutningG gmogmo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Hej och välkommen till forumet!T Tord Jönsson skrev:
Jag är inte så säker på att byråkraterna nöjer sej med din kunskap, står det C24 är ju risken att man behöver ha stämplat klassat virke
Alternativet till noga utvalt virke som kanske t.o.m. kan överträffa C24 är väl att klassa ner det till C14/18 och överdimensionera lite, om det kan göra kontrollansvarig nöjd.
Men finns det någon KA som går och kontrollerar märkningen/stämplar på virket?
Men finns det någon KA som går och kontrollerar märkningen/stämplar på virket?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Egentillverkade takstolar behöver ingen CE märkning på virket .blackarrow skrev:
Det låter ju bra, men kan du svara lite mer utförligt.Tomture61 skrev:
KA för ett bygglovspliktigt bygge kan alltså inte kräva C24 klassat och stänplat virke om jag bygger takstolarna själv?
Räcker det att hänvisa till tabellen tidigare i tråden för dimensionering?
Hade nyligen samma diskussion med med en "hemmasnickare" och en "bygglovsingenjör" angående takstolar till ett mindre fritidshus.
I dagens samhälle där få kan nått eller vågar fatta egna beslut så kan jag tänka mig att det blir krångel med opraktiska paragrafryttare...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Regeln har funnits länge och är aktuell även idag .blackarrow skrev:
Det låter ju bra, men kan du svara lite mer utförligt.
KA för ett bygglovspliktigt bygge kan alltså inte kräva C24 klassat och stänplat virke om jag bygger takstolarna själv?
Räcker det att hänvisa till tabellen tidigare i tråden för dimensionering?
Hade nyligen samma diskussion med med en "hemmasnickare" och en "bygglovsingenjör" angående takstolar till ett mindre fritidshus.
I dagens samhälle där få kan nått eller vågar fatta egna beslut så kan jag tänka mig att det blir krångel med opraktiska paragrafryttare...
Men har man dimensionsberäkningar så kan det ej vara ngr problem .
Either spacing the trusses c-c 60, or adding cross-braces...blackarrow skrev:
