Hej,
Jag funderar på att bygga ett enklare sovloft samt förvaring, och skulle gärna vilja ha lite vägledning kring dimensionering.
Förutsättningar:
- Befintliga takstolar: ca 40x115 mm
- Spännvidd: ca 3 m
- Avstånd mellan takstolar: upp till ca 1 m
- Rummets storlek: ca 3 x 7 m
- Ytterväggar i lecablock som vissa delar kan vila på (ca 10 cm per ände)
Plan:
- Ena sidan: förvaringsloft ca 3,7 x 3 m
- Andra sidan: sovloft ca 2 x 3 m (tillfälligt bruk, max två vuxna)
- Notera att vissa takstolar sitter tätare pga en gammal murstock som kommer tas bort.
Min nuvarande förståelse enligt lathunden från svenskt trä:
- Man bör ner mot ca 2,1 m spännvidd med 45x120 mm vid cc 600 mm
- Limträ 115x115 mm cc 600 mm ska fungera med spännvidd över 3 m , men det känns spontant overkill?
Mina tankar:
- Sätta in fler reglar mellan befintliga takstolar (t.ex. i balkskor) för att minska cc-avståndet
- Låta konstruktionen delvis vila på lecaväggarna där det är möjligt
Frågor:
- Hur hade ni förstärkt detta på ett rimligt sätt för både förvaring och ett enklare sovloft?
- Räcker det att regla upp till cc 600 mm med t.ex. 45x120 eller bör man gå grövre?
- Är limträ aktuellt här eller onödigt?
- Något särskilt jag bör tänka på gällande infästning i/mellan befintliga takstolar?
Bifogar bilder för sammanhang. 3,18 m är längden på tänkta reglar, men spännvidden är 3 m.
Den "tomma" bilden är AI-genererad bara för att få en överblick av utformningen.
Tack på förhand!
Jag funderar på att bygga ett enklare sovloft samt förvaring, och skulle gärna vilja ha lite vägledning kring dimensionering.
Förutsättningar:
- Befintliga takstolar: ca 40x115 mm
- Spännvidd: ca 3 m
- Avstånd mellan takstolar: upp till ca 1 m
- Rummets storlek: ca 3 x 7 m
- Ytterväggar i lecablock som vissa delar kan vila på (ca 10 cm per ände)
Plan:
- Ena sidan: förvaringsloft ca 3,7 x 3 m
- Andra sidan: sovloft ca 2 x 3 m (tillfälligt bruk, max två vuxna)
- Notera att vissa takstolar sitter tätare pga en gammal murstock som kommer tas bort.
Min nuvarande förståelse enligt lathunden från svenskt trä:
- Man bör ner mot ca 2,1 m spännvidd med 45x120 mm vid cc 600 mm
- Limträ 115x115 mm cc 600 mm ska fungera med spännvidd över 3 m , men det känns spontant overkill?
Mina tankar:
- Sätta in fler reglar mellan befintliga takstolar (t.ex. i balkskor) för att minska cc-avståndet
- Låta konstruktionen delvis vila på lecaväggarna där det är möjligt
Frågor:
- Hur hade ni förstärkt detta på ett rimligt sätt för både förvaring och ett enklare sovloft?
- Räcker det att regla upp till cc 600 mm med t.ex. 45x120 eller bör man gå grövre?
- Är limträ aktuellt här eller onödigt?
- Något särskilt jag bör tänka på gällande infästning i/mellan befintliga takstolar?
Bifogar bilder för sammanhang. 3,18 m är längden på tänkta reglar, men spännvidden är 3 m.
Den "tomma" bilden är AI-genererad bara för att få en överblick av utformningen.
Tack på förhand!
Redigerat:
Funderar på i vilket land virket är 40*115?
Det är ingen dum ide att regla tätare, jag tror inte att du behöver en massa balkskor om du har ca 10 cm upplag på lecaväggen utan det räcker nog att ställa nya reglar mellan de gamla och skruvlimma på en skiva där du ska ha sovloftet.
Tänk på syllpapp eller nått annat kapilärbrytande mellan stenväggen och träreglarna
Det är ingen dum ide att regla tätare, jag tror inte att du behöver en massa balkskor om du har ca 10 cm upplag på lecaväggen utan det räcker nog att ställa nya reglar mellan de gamla och skruvlimma på en skiva där du ska ha sovloftet.
Tänk på syllpapp eller nått annat kapilärbrytande mellan stenväggen och träreglarna
Ja, jag har förstått att det är ett udda mått. Byggnaden är i skåneF fribygg skrev:Funderar på i vilket land virket är 40*115?
Vid lite noggrannare mätning ser jag att de är lite bredare än 40mm, men inte riktigt 45mm som en "vanlig" regel.
På ena sidan var det 9 cm upplag och på andra 6 cm just där jag mätte. Det skiljer nog sig lite över hela väggen.
Glömde nämna att takstolarna och de kommande reglarna inte vilar direkt på lecaväggen utan där är ett hammarband (om det heter så?) i trä som de ligger på.
Så du tror att det hade funkat att köra 45x120 med cc 600? Jag ser inget problem om det skulle svikta lite, men det får åtminstone inte braka ihop.
Bifogar lathunden som jag hittade.
Redigerat:
Tvåtum fem med tre meters spännvidd och en meters avstånd håller, det är ju bara att hänga sig med nävarna i en regel upplagd på högkant och prova, om du gillar svikten och vill ligga och mysa på sovloftet med tre spännvidd är ju annan fråga
Klicka här för att svara