D Dilato skrev:
Men GDPR ska ge dig access till dina data, inte exkludera dig.
  • Individual rights: It grants individuals more rights over their data, including the right to access, rectify, and erase their personal data.
Jovisst men nu är åsikten olika bland VA-bolagen

https://remne.tech/watermeter-keys/

• Wow
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst men nu är åsikten olika bland VA-bolagen

[länk]
Så det är en tolkning hos varje VA-bolag om GDPR tillåter kunden att få tillgång till datat från sin egen vattenmätare...altså fy f*n, dumheten tar aldrig slut 😠

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
GDPR är tänkt att skydda en Personuppgifter, dvs information som kan identifiera en levande person, direkt eller indirekt. Vet inte om parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet kan identifiera mig som person.

Så jag tycker det är lite fel att åberopa GDPR i detta fallet.

• Gilla
blippblapp
  • Laddar…
Andreas Carnesten Andreas Carnesten skrev:
GDPR är tänkt att skydda en Personuppgifter, dvs information som kan identifiera en levande person, direkt eller indirekt. Vet inte om parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet kan identifiera mig som person.

Så jag tycker det är lite fel att åberopa GDPR i detta fallet.
Jo men det är ju en "personuppgift" precis som Kamstrup skriver i tidigare länk.

Det som kan hjälpa är om många kunder börjar efterfråga rätten att själva se förbrukningen "online".
Just vattenkostnaden stiger ju kraftigt nu hos ett flertal VA-bolag.

Nej parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet är inte personuppgift enl GDPR.
De får häva det bäst de vill men det är fortfarande inte sannt.

Ungf samma som elnätsbolagen vägrar ge ut elförbruknings uppgifter till föregående döda ägare av fastigheter med hänvisning till GDPR.
EON gjorde det med mig varvid jag amälde EON till IMY ... och sen blev det annat ljud i skällan hos EON, fast då hittade juristerna hos EON på andra mer godtagbara anledningar till varför det inte gick. (mutter mutter skit).

M MrDizzy skrev:
Nej parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet är inte personuppgift enl GDPR.
De får häva det bäst de vill men det är fortfarande inte sannt.

Ungf samma som elnätsbolagen vägrar ge ut elförbruknings uppgifter till föregående döda ägare av fastigheter med hänvisning till GDPR.
EON gjorde det med mig varvid jag amälde EON till IMY ... och sen blev det annat ljud i skällan hos EON, fast då hittade juristerna hos EON på andra mer godtagbara anledningar till varför det inte gick. (mutter mutter skit).
Jo men håller vi oss till sakfrågan så ser jag inget fel i att vattenmätarsignalen är krypterad. Däremot att en kund då inte får tillgång till krypteringsnyckeln av flera VA-bolag är klart dåligt,

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
F
Frågade min kommun men nyckeln var inget dom delade ut. "Du får kolla på displayen" jo jag tackar..

F Fideliox skrev:
Frågade min kommun men nyckeln var inget dom delade ut. "Du får kolla på displayen" jo jag tackar..
Smarta hemmet? 🤔

Just VA-avgifterna sticker ju iväg och det finns all anledning att ha en onlineövervakning.

https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/va-2025/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.