5 464 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Digital vattenmätare, Kamstrup och Homeassistant.
Jovisst men nu är åsikten olika bland VA-bolagenD Dilato skrev:
https://remne.tech/watermeter-keys/
GDPR är tänkt att skydda en Personuppgifter, dvs information som kan identifiera en levande person, direkt eller indirekt. Vet inte om parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet kan identifiera mig som person.
Så jag tycker det är lite fel att åberopa GDPR i detta fallet.
Så jag tycker det är lite fel att åberopa GDPR i detta fallet.
Jo men det är ju en "personuppgift" precis som Kamstrup skriver i tidigare länk.Andreas Carnesten skrev:
Det som kan hjälpa är om många kunder börjar efterfråga rätten att själva se förbrukningen "online".
Just vattenkostnaden stiger ju kraftigt nu hos ett flertal VA-bolag.
Nej parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet är inte personuppgift enl GDPR.
De får häva det bäst de vill men det är fortfarande inte sannt.
Ungf samma som elnätsbolagen vägrar ge ut elförbruknings uppgifter till föregående döda ägare av fastigheter med hänvisning till GDPR.
EON gjorde det med mig varvid jag amälde EON till IMY ... och sen blev det annat ljud i skällan hos EON, fast då hittade juristerna hos EON på andra mer godtagbara anledningar till varför det inte gick. (mutter mutter skit).
Ungf samma som elnätsbolagen vägrar ge ut elförbruknings uppgifter till föregående döda ägare av fastigheter med hänvisning till GDPR.
EON gjorde det med mig varvid jag amälde EON till IMY ... och sen blev det annat ljud i skällan hos EON, fast då hittade juristerna hos EON på andra mer godtagbara anledningar till varför det inte gick. (mutter mutter skit).
Jo men håller vi oss till sakfrågan så ser jag inget fel i att vattenmätarsignalen är krypterad. Däremot att en kund då inte får tillgång till krypteringsnyckeln av flera VA-bolag är klart dåligt,M MrDizzy skrev:Nej parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet är inte personuppgift enl GDPR.
Smarta hemmet? 🤔F Fideliox skrev:
Just VA-avgifterna sticker ju iväg och det finns all anledning att ha en onlineövervakning.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/va-2025/
Klicka här för att svara