D Dilato skrev:
Men GDPR ska ge dig access till dina data, inte exkludera dig.
  • Individual rights: It grants individuals more rights over their data, including the right to access, rectify, and erase their personal data.
Jovisst men nu är åsikten olika bland VA-bolagen

https://remne.tech/watermeter-keys/

• Wow
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst men nu är åsikten olika bland VA-bolagen

[länk]
Så det är en tolkning hos varje VA-bolag om GDPR tillåter kunden att få tillgång till datat från sin egen vattenmätare...altså fy f*n, dumheten tar aldrig slut 😠

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
GDPR är tänkt att skydda en Personuppgifter, dvs information som kan identifiera en levande person, direkt eller indirekt. Vet inte om parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet kan identifiera mig som person.

Så jag tycker det är lite fel att åberopa GDPR i detta fallet.

• Gilla
blippblapp
  • Laddar…
Andreas Carnesten Andreas Carnesten skrev:
GDPR är tänkt att skydda en Personuppgifter, dvs information som kan identifiera en levande person, direkt eller indirekt. Vet inte om parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet kan identifiera mig som person.

Jo men det är ju en "personuppgift" precis som Kamstrup skriver i tidigare länk.

Det som kan hjälpa är om många kunder börjar efterfråga rätten att själva se förbrukningen "online".
Just vattenkostnaden stiger ju kraftigt nu hos ett flertal VA-bolag.

Nej parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet är inte personuppgift enl GDPR.
De får häva det bäst de vill men det är fortfarande inte sannt.

Ungf samma som elnätsbolagen vägrar ge ut elförbruknings uppgifter till föregående döda ägare av fastigheter med hänvisning till GDPR.
EON gjorde det med mig varvid jag amälde EON till IMY ... och sen blev det annat ljud i skällan hos EON, fast då hittade juristerna hos EON på andra mer godtagbara anledningar till varför det inte gick. (mutter mutter skit).

M MrDizzy skrev:
Nej parametrar såsom volym, omvänd volym, temperatur och flödeshastighet är inte personuppgift enl GDPR.
De får häva det bäst de vill men det är fortfarande inte sannt.

Ungf samma som elnätsbolagen vägrar ge ut elförbruknings uppgifter till föregående döda ägare av fastigheter med hänvisning till GDPR.
EON gjorde det med mig varvid jag amälde EON till IMY ... och sen blev det annat ljud i skällan hos EON, fast då hittade juristerna hos EON på andra mer godtagbara anledningar till varför det inte gick. (mutter mutter skit).
Jo men håller vi oss till sakfrågan så ser jag inget fel i att vattenmätarsignalen är krypterad. Däremot att en kund då inte får tillgång till krypteringsnyckeln av flera VA-bolag är klart dåligt,

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
F
Frågade min kommun men nyckeln var inget dom delade ut. "Du får kolla på displayen" jo jag tackar..

F Fideliox skrev:
Frågade min kommun men nyckeln var inget dom delade ut. "Du får kolla på displayen" jo jag tackar..
Smarta hemmet? 🤔

Just VA-avgifterna sticker ju iväg och det finns all anledning att ha en onlineövervakning.

https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/va-2025/

engs
Det här var en intressant tråd som jag missat, ser att det finns plugin för homey också.
https://homey.app/sv-se/app/tech.remne.wimbib/WIMBIB/

Måste kolla när jag är hemma så den supportar min mätare.

Men den verkar vara slutsåld, själva hårdvaran alltså. Hoppas den kommer in snart igen.

Redigerat:
engs
Nu fick jag svar från Tekniska Verken.
Det går att få ut en krypteringsnyckel för att läsa av den trådlösa M-BUS vattenmätaren sänder idag.

Men, man blir ersättningsskyldig på så sätt att den dag man flyttar, kommer de byta ut mätaren och fakturera mig för det. Efter samma premisser som om man skadat mätaren eller så. Efter den prislista som gäller då bytet ska ske.

Idag verkar det ligga runt 1600:- (osäker om det är komplett byte + mätare eller om arbetstid tillkommer).

Detta för att de inte kan byta krypteringsnyckel i befintlig mätare, utan kommer byta ut den helt, så man inte kan spionera på vad nästa ägare har för vattenförbrukning... vem som nu skulle orka det. Men var nått om GDPR.

Så, blev mer osäker på om det är värt att läsa av den så eller gå på en Water Grip clamplösning. Känns så dumt bara när man redan har en mätare och data från den i etern redan.

Har inga flyttplaner, men man vet ju aldrig.

Redigerat:
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Det är ändå lite konstigt att mätartillverkaren inte erbjuder VA-bolaget en pulsmätning för kunderna, som elmätarna har. Det sitter någon form av Ir-LED-transceiver på framsidan. Troligtvis för programmering.
Elmätarna har ofta en puls per Ws. Vattenmätarna borde kunna ha en puls per liter eller mindre än så. Det är ju trots allt detta som ger förbrukningen och därmed vad VA-bolaget anser att man skall betala för.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
engs engs skrev:
Nu fick jag svar från Tekniska Verken.
Det går att få ut en krypteringsnyckel för att läsa av den trådlösa M-BUS vattenmätaren sänder idag.

Men, man blir ersättningsskyldig på så sätt att den dag man flyttar, kommer de byta ut mätaren och fakturera mig för det. Efter samma premisser som om man skadat mätaren eller så. Efter den prislista som gäller då bytet ska ske.

Idag verkar det ligga runt 1600:- (osäker om det är komplett byte + mätare eller om arbetstid tillkommer).

Detta för att de inte kan byta krypteringsnyckel i befintlig mätare, utan kommer byta ut den helt, så man inte kan spionera på vad nästa ägare har för vattenförbrukning... vem som nu skulle orka det. Men var nått om GDPR.

Så, blev mer osäker på om det är värt att läsa av den så eller gå på en Water Grip clamplösning. Känns så dumt bara när man redan har en mätare och data från den i etern redan.

Har inga flyttplaner, men man vet ju aldrig.
Förståeligt och fattar att nyckeln i princip är readonly ner till hårdvarunivå.

Borde man inte kunna ha mätare med ett Han port interface likt det man har på elmätarna? Givetvis skulle separat strömförsörjning krävas men ändå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Andreas Carnesten Andreas Carnesten skrev:

Enligt GDPR är vattenförbrukning personuppgifter och vattenleverantören ska ge oss tillgång till de uppgifter de samlar in. Nyckeln är dock INTE en personuppgift utan ett sätt att få våra personuppgifter. Det är problemet. Vi ska INTE be om nyckeln utan om att få de uppgifter de samlar in. Inte de aggregerade uppgifterna utan alla uppgifter de samlar in. Och vattenbolaget ska enligt GDPR förse oss med uppgifterna. Antingen genom att tillhandahålla nyckeln, ett API eller någon annan metod.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Fabio_0001 Fabio_0001 skrev:
Inte de aggregerade uppgifterna utan alla uppgifter de samlar in.
Bra öppning, men problemet är nog att de aggregerade uppgifterna (uppgiften) är detsamma som alla uppgifter. Här i Göteborgs Stad kommer det att hämta in uppgifter från mätaren ”någon gång per år” genom att köra omkring med en bil och antenn för deras M-bus.

• Gilla
Fabio_0001
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.