Dieselbilarnas framtid

34k läst  683 svar

1. K
    Medlem Nivå 4
    Kommer behålla min diesel bil ett tag till.
    Man ska komma ihåg att oavsett hur vi vänder och vrider på oss så kommer vi alltid att vara en belastning för oss själva och miljön.
    Etanol lanserades för några år sedan som den stora frälsaren för att sedan total floppa, elbilar innehåller många metaller där de stora fyndigheterna ligger i instabila områden.
    Största problemet är att elen måste framställas miljövänligt också, vilket jag kan lova inte görs i någon stor omfattning idag. Detta är den största och svåraste frågan för elbilen. På något sätt ska elproduktionen höjas rejält för att klara alla elbilar, kärnkraft är inte miljövänligt, biobränsle är svårt att få att räcka som det är idag redan, vind/våg ger inga mängder. När man löst detta då är fossila bränslen hotade. Men vi snackar många, många år

2. E
    Medlem · Nivå 9
    Vätgas är tyvärr inte så energieffektivt. Max ca 50% av den el som går åt att skapa vätgas kan återfås i bränsleceller. Där är li-ion batterier bättre, närmare 99%.

3. K
    Medlem Nivå 4
    Nyckeln är inte så energieffektivt som möjligt, utan istället att kunna framställa energi i överflöd utan miljöpåverkan

4. C
    Medlem · Nivå 14
    Inte alls, är själv "deltidslantis". Jag säger inte att alla på landsbygden kör i onödan, även om mina grannar gör det. Det finns många skäl till att inte köra i onödan även på landet, men de som inte bryr sig om sånt behöver iallafall inte oroa sig för att fastna i någon trafikstockning eller ägna en halvtimme åt att leta efter en svindyr parkering vid varje stopp.

I förorten är det så, men glöm det i innerstan. Två helt olika förutsättningar.

5. D
    Medlem · Nivå 7
    Känner inte riktigt igen den beskrivningen. De som lämnar barnen i stan är de som sedan ska vidare till jobbet med bilen. Knappast att de åker hem igen med bilen de 800-1000 metrarna!

6. E
    Medlem · Nivå 9
  7. K
    Medlem Nivå 7
    Känns lite som en fördom om stadsbor. Jag kör också bilen 800 meter till förskolan innan jag åker vidare till jobbet. Det är ju ganska logiskt då de allra flesta har närmare till barnens skola än till jobbet och då åker förbi skolan innan jobbet. Allt annat känns ju som rätt dålig planering bilkörningen :)

/Krille

8. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 9
    Samtidigt finns det sjukt många som inte skulle behöva ta bilen över huvud taget. På mina arbetsplatser jag varit på genom åren i Stockholm, de flesta i Kista, så är det många som väljer bil fast det i många fall faktiskt skulle gå snabbare med kollektivtrafik.

9. K
    Medlem Nivå 7
    Det finns säkert många som kör bil i "onödan". Samtidigt är kollektivtrafiken inte så smidig och effektiv om man har barn som ska lämnas och hämtas.

"Utanför Stockholm" är också kollektivtrafiken ofta så dåligt utbyggd att den inte är ett alternativ för många. Jag bor t ex 6 km från jobbet och för mig skulle det ta minst en timme exta per dag om jag skulle åka kollektivt jämfört med att köra bil.

/Krille

10. P
    Husägare Nivå 6
    Långt från alla, men jag har ett par grannar som gör så. Samtliga med stora bilar/suv med sex eller åttacylindriga motorer. Förort till huvudstaden.

11. P
    Husägare Nivå 6
    Är det verkligen som flera skriver, att dieselbilarna tappat en massa i värde pga diskussionerna om förbud? I så fall måste det ju vara köpläge nu, så jag kan passa på att byta upp mig till nyare bil.
    Är inte fallande marknad bra för alla som byter upp sig, och hur många byter ner sig nör de byter bil? Om vi pratar begagnat alltså.

12. A
    Medlem · Nivå 16
    Precis, men plötsligt finns en ny teknik att producera något eller någon annan energiform.
    Det är när grundforskning övergår till nya rön som gör det möjligt att producera.
    Bilar har ju bara funnits i knappt 150 år och det är en väldigt kort tidsrymd i ett större perspektiv och tidigare har olja inte varit lika ifrågasatt som drivmedel utan billigast/bäst för ändamålet under den tidsperiod som varit. :D

13. A
    Medlem · Nivå 17
    Låt oss hoppas att vi kommer dit en dag. Men innan vi gör det så gör vi nog bäst i att både satsa på energieffektivt och att försöka minimera energianvändningen.

14. T
    Medlem · Nivå 8
    I städer som stockholm osv i ventrum kanske inte folk kör bil i onödan men det är väldigt mycket trafik endå.
    Jag tänker på mindre städer.
    Där finns det gott om onödig trafik in till stan.
    I staden där jag bor borde man lätt kunna minska privatbilismen avsevärt om folk helt enkelt inte var lata och tex tog cykel till jobbet i stan.
    Det största bostadsområdet som ligger längst från centrum tror jag är max 1 mil och då finns det flera på kortare avstånd runt om.

15. A
    Medlem · Nivå 16
    Nej, det har inte varit något prisfall däremot har nybilsförsäljningen av dieselbilar minskat något. Men det finns idag många begagnade dieslar utifrån att det under de senaste åren sålts så många och att de som tjänstebil klassats som "miljöalternativ" ;)
    Som alltid när något dyker upp så vinklar media tyvärr det så svart och vitt utifrån att skapa rubriker, men oftast blir bilden en helt annan när man sedan djupdyker i materialet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: