55 082 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Så är det säkerligen, de vill göra dieseln rumsren...Dan_Johansson skrev:
Jag tror ju tyvärr en hel del av den "möjliga" besparingen man kunde göra mha. dieselteknik slösas bort på stora bilar med stora motorer ... Jag menar, både MB, BMW och Audi har ju dieselmotorer med stor slagvolym som levererar både 3 och 4 hundra hästar, allt till en marknadsförd förbrukning på nästan inget, blandad körning ...
(exempel saxat från BMWs hemsida; BMW X5 M50d: 381 hk
Bränsleförbrukning blandad körning (EU): 6,6 l/100 km)
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Visst är det så... Det finns vissa som använder bilen överallt när som helst hur helst... Dessa finns över allt. Både mitt ute på landet, i en småstad, i en förort eller i innerstan. Mina fördomar säger att de som bor i förorten är de som "missbrukar" bilen mest.K Krille4 skrev:Ett av det största problemen är väl att "alla skyller på alla" t ex att de som bor in innerstan anser att det är de i förorten eller i små städer som körs mest i onödanSamtidigt tycker de som bor i förorten eller små städer att de som bor i innerstan kör mest i onödan. De som bara åker kollektivt eller cyklar tenderar i sin tur att glömma bort vilken miljöpåverkan deras två utlandsresor per år har o s v.
Personligen tror jag inte att så många kör speciellt mycket i "onödan" utan att det istället handlar om bristen på tid som gör att vi vill transportera oss så snabbt och smidigt som möjligt. Är man två heltidsarbetande med barn är man inte beredd att "offra" t ex 30-60 min av sin dag för att åka kollektivt och miljövänligt.
Visst är det enklast att som vanligt börja med införa förbjud och höja skatterna. I slutändan tror jag dock inte att det blir så stora förändringar förrän det finns tidseffaktiv och miljövänlig kollektivtrafik.
/Krille
Dock har jag inte alltid rätt i mina fördomar...
För att spä på med ännu mera fördomar så tror jag det är de som klagar på att folk som "missbrukar" bilen egentligen är avundsjuka, för att de inte har bil eller körkort....
När tillverkningen av ett batteri till en elbil motsvarar 25000 mil av en dieselbil i utsläpp så borde elbilar istället vara förbjudet. Förmodligen så blir elbilar straffskattade i framtiden också.
Och då dessutom en modern bensinbil släpper ut betydligt mycker mer farliga partiklar än en äldre diesel utan partikelfilter så är det bara ännu mer skrattretande.
Förbjud cigaretter eller passivrökning istället , det räddar fler liv.
Och då dessutom en modern bensinbil släpper ut betydligt mycker mer farliga partiklar än en äldre diesel utan partikelfilter så är det bara ännu mer skrattretande.
Har du rätt så är det ju skamligt och som vanligt så känns det som regeringen har en agenda, troligtvis för att kunna beskatta oss arbetare ännu mer!T Thörre skrev:När tillverkningen av ett batteri till en elbil motsvarar 25000 mil av en dieselbil i utsläpp så borde elbilar istället vara förbjudet. Förmodligen så blir elbilar straffskattade i framtiden också.
Innan man slår på stort med förbud eller straffskatt så finns det ett par frågor man vill besvara. Hur är den beräkningen gjord? Vilken energikälla stod för elen i beräkningen? Kan energiåtgången minskas? Att bara gå rätt på förbud eller straffskatt är väl precis det populistiska agerande som du verkar vilja undvika?T Thörre skrev:
Fast det gör den inte. Och inte lika mycket kväveoxider heller.T Thörre skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Du borde uppfinna en bil som går på tryckluft.B Byggdjuret skrev:Har inte funderat så mycket på hur processen går till och energiåtgången. Men håll med om att de vore nått om man bara kunde tanka upp med vanligt vatten.... Då skulle det va väldigt lätt att hitta ställen att tanka på.... Det behöver du inte med elbil men det går mycket fortare att tanka fullt med vatten.
Tänk dig att komprimera luft med en eldriven kompressor, som du tillverkar el till med ett dieseldrivet elverk. Sen låter du tryckluften driva bilen, och hela kalaset ryms under huven.
Luft finns ju överallt, du kommer aldrig att behöva tanka (luft)!
Tyvärr är dina uppgifter om 25000 mil helt felaktiga och en del av petroliumindustrins lobbying.T Thörre skrev:När tillverkningen av ett batteri till en elbil motsvarar 25000 mil av en dieselbil i utsläpp så borde elbilar istället vara förbjudet. Förmodligen så blir elbilar straffskattade i framtiden också.
http://www.mestmotor.se/recharge/ar...gar-om-elbilar-som-ar-fel-detta-ska-du-svara/
/Krille
Köksfixare
· Linköping
· 4 inlägg
Tittar vi till helheten måste man slå på flera fronter samtidigt. Både transport(nationellt/internationellt), matproduktion/matsvinn, industri osv. Med andra ord lite av ett samhällskollaps om det ska rädda världen. Känns lite mycket i ett svep...
Jag är mest förundrad av att motorsport får fortsätta. Ger ingen praktisk nytta men orsakar utsläpp vid träning, tävling och transport till event med trailer. Resurs belastning med frekvent byte till nya delar osv.
Jag är mest förundrad av att motorsport får fortsätta. Ger ingen praktisk nytta men orsakar utsläpp vid träning, tävling och transport till event med trailer. Resurs belastning med frekvent byte till nya delar osv.
http://teknikensvarld.se/moderna-be...gamla-dieselbilar-utan-partikelfilter-483708/
Svar till Krille så säger inte din länk något om motsatsen heller.
Batterierna gör elbilarna värre för miljön än en fossilbil
Det här är en gammal myt som inte stämmer.
Svenska IVL Miljöinstitutet publicerade en rapport som blev väldigt hårt kritiserad och som visade att det kan ta väldigt många år för elbilen att "köra in" utsläppen som uppstår när batterierna tillverkas.
Kort sammanfattat kan man säga att studien inte tar hänsyn till att även fossilbilen måste tillverkas, vilket kräver en hel del utsläpp, och att alla värden som antas är hämtade från hur det är idag, eller för flera år sedan. Den tar inte hänsyn till vad som håller på att hända nu med exempelvis klimatsmarta fabriker och förnybar el. Och framför allt inte till att den svenska elmixen är extremt ren – mycket renare än i studien.
Finns inte något i den texten som motbevisar detta, dom bara räknar med att det inte är så och att det kanske blir bättre i framtiden. Lägg då till att du kanske måste under bilens livslängd byta batterier ett flertal gånger. Så nej jag står fast vid faktan som motbevisar dig.
http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Svenska IVL Miljöinstitutet publicerade en rapport som blev väldigt hårt kritiserad och som visade att det kan ta väldigt många år för elbilen att "köra in" utsläppen som uppstår när batterierna tillverkas.
Kort sammanfattat kan man säga att studien inte tar hänsyn till att även fossilbilen måste tillverkas, vilket kräver en hel del utsläpp, och att alla värden som antas är hämtade från hur det är idag, eller för flera år sedan. Den tar inte hänsyn till vad som håller på att hända nu med exempelvis klimatsmarta fabriker och förnybar el. Och framför allt inte till att den svenska elmixen är extremt ren – mycket renare än i studien.
Finns inte något i den texten som motbevisar detta, dom bara räknar med att det inte är så och att det kanske blir bättre i framtiden. Lägg då till att du kanske måste under bilens livslängd byta batterier ett flertal gånger. Så nej jag står fast vid faktan som motbevisar dig.
http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Det har redan gått ner rejält. Jag passade på att byta in min subba diesel för ett halvår sen, fick rätt dåligt betalt.Subaru satt på en massa dieslar de inte kan bli av med. Så säg 10-15% ner. Subaru slutar för övrigt helt att producera dieselbilar 2020, som så många andra.G Ganescha skrev:
Var i dina länkar har du hittat uppgiften 25 000 mil? Så länge man jämför likvärdiga bilar rör det sig snarare om 5000-7000 mil. Artikeln du länkar till avslutar också med:T Thörre skrev:[länk]
[länk]
"Det måste också tilläggas att ovan siffror är baserade på hur det ser ut i dagsläget. Tekniken och utvecklingen går ständigt framåt och tillverkningsprocesserna förbättras. I framtiden kommer vi sannolikt att få se nya batteritekniker som kräver betydligt mindre energi vid själva framställandet."
Tyvärr behöver man nu logga in för att läsa artikeln jag länkat till men vi kan väl fortsätta använda teknikens värld som källa istället:
http://teknikensvarld.se/elbilar-renare-an-diesel-under-hela-livscykeln-548834/
/Krille
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Tja, de tyckte väl att de inte ville hälla mer pengar i det svarta marknadsföringshålet "Boxer diesel" ...G guggen skrev:
Den är nog ansedd att vara extremt bra, iaf bästa dieseln jag har haft. Faktum är att de flesta tillverkare planerar att sluta med diesel, synd för min ekonomi men bra för folkhälsan i städerna. NOx är en rätt otrevlig historia.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag har bara träffat en som haft en subba med diesel, och han var väl nöjd .. men det räcker ju att titta under huven, så får man ju gråa hår .. (men nu kanske jag är lite svagt anti-boxer över huvudtagetG guggen skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Boxer är ju en av de bästa, om inte den bästa cylinderorienteringen på förbränningsmotorer, så av vilken anledning är du anti?
Raka fyror är ju ren skit i jämförelse, treor är däremot nästan bra.
Offtopic, någon?
Edit: Hur kan man ogilla såpass charmanta bilar som

Raka fyror är ju ren skit i jämförelse, treor är däremot nästan bra.
Offtopic, någon?
Edit: Hur kan man ogilla såpass charmanta bilar som

Redigerat: