Dieselbilarnas framtid

32k läst  683 svar

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror inte vi behöver diskutera det faktum att mänskligheten måste minska både fossil energianvändning samt minska farliga utsläpp, det är alldeles självklart.

AndersS nämnde det jag också skrivit tidigare i tråden; att dieslar såldes som "miljöalternativ" för inte mer än drygt 5 år sedan. Många av oss som valde dom gjorde det faktiskt för att vara duktiga och minska på CO2 utsläppen (det som var i fokus då).

Så kommer smockan... Att NOx är det nya farliga och vips kan Transportstyrelsen lägga ett förslag som ger kommuner rätt att införa förbudszoner.
    Man gör inte så retroaktivt på fordonsflottan. Det är konfiskering av användarmöjlighet och värde.

Redigerat 8 mar 07:53
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Vad är alternativet då? Ska vi ändra kraven på luften i storstäder? Finns det något annat vi kan göra för att förbättra luftkvaliteten?

fia_mstd och findus42 gillar
  3. G
    Medlem · Nivå 7
    Ingen pris dumpning ännu? När väntas den komma? Hoppas på en halvering av priserna på diesel bilarna!

4. B
    Allvetare · Nivå 7
    Som vi alla vet, det går mycket mode i biltrenderna. Nu helt plötsligt blev dieselbilar jättefarliga efter att de kommit fram att VW fuskade. Diesel har en fördel gentemot bensin det är att den har bättre effekt. Så fråga är egentligen om man tar med det i jämförelsen, bensin och diesel, hur mycket värre är då diesel? Jag funderar på hur kommer väntade förbudet mot diesel slå må mot de företag som är beroende av bilen för att ta sig till kunden.
    Det är svårt att åka buss å tunnelbana om man ska fixa med hissar.

Folk yrar just nu väldigt mycket om elbilar och dess förträfflighet. Men dessa är inte speciellt miljövänliga vid produktionen till och med tvärtom. El bilar tror jag inte är framtiden. För mycket nackdelar.

Jag gillar fortfarande tanken på vätgas. Men jag gillar då tanken med att tanka vatten. Se till att processen sker i bilen. Annars så blir de inte lika roligt. Med tanke på hur bristen på tankstationer idag ser ut när det gas...

Kul med fördomar om folk som bor i innerstan. Att de alltid tar bilen överallt. Bor du i innerstan så är det inte ofta man lyckas hitta en parkeringsplats nära hemmet Lyckas man så tar man inte bilen en liten bit för att handla, för då har du ingen parkeringsplats kvar. Så man måste jaga. (miljöpartiet har fått för sig att jag kör mindre om de tar bort alla parkeringsplatser själv kör jag mer för att hitta en plats.)
    Bor man i innerstan är det en fördel med garage, problemet är att det lätt kan vara mellan 5-10 min promenad.

Men kolla i förorten, där har du många som kör onödigt. Där tar man bilen till matbutiken för att slippa gå 10min. Du tar naturligtvis bilen när du ska lämna barnen, även fast du ska hem igen efteråt. I förorten har du oftast inte samma problem med parkering. De som kör mest onödigt är nog de som bor i förorten eller i små städer.
    Dock kan det absolut vara nödvändigt att ta bilen ibland. När jag bodde i innerstan så var jag tvungen att ta bilen till jobbet. annars hade jag inte kunnat komma i tid.
    På ett annat jobb hade jag inte kunnat ta mig hem om jag jobbade kvällspasset. Så visst måste man använda bilen ibland.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det går åt mycket energi för att omvandla vatten till vätgas. Har du tillgång till den energin i bilen så är det bättre att driva bilen direkt med den istället för att gå omvägen via vätgasomvandling (med alla förluster det innebär).

karlmb, mathiash77 och martin43 gillar
  6. A
    Medlem · Nivå 16
    Är det inte ganska onödigt (och off topic) att diskutera var folk bor som använder bil onödigt mycket? Det är väl ganska uppenbart att det såväl i innerstaden som i förorten och på landsbygden finns folk som ofta använder bil trots att det hade funnits ett bra alternativ. Och att det finns andra på alla dessa ställen som inte gör det så ofta.

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Nu är det här min tråd, och jag älskar OT. :rofl: Är det något som tar död på forum så är det när man börjar moderera off-topic-diskussioner, så pladdra på bara!

Redigerat 8 mar 10:50
  8. K
    Medlem Nivå 7
    Ett av det största problemen är väl att "alla skyller på alla" t ex att de som bor in innerstan anser att det är de i förorten eller i små städer som körs mest i onödan :) Samtidigt tycker de som bor i förorten eller små städer att de som bor i innerstan kör mest i onödan. De som bara åker kollektivt eller cyklar tenderar i sin tur att glömma bort vilken miljöpåverkan deras två utlandsresor per år har o s v.

Personligen tror jag inte att så många kör speciellt mycket i "onödan" utan att det istället handlar om bristen på tid som gör att vi vill transportera oss så snabbt och smidigt som möjligt. Är man två heltidsarbetande med barn är man inte beredd att "offra" t ex 30-60 min av sin dag för att åka kollektivt och miljövänligt.

Visst är det enklast att som vanligt börja med införa förbjud och höja skatterna. I slutändan tror jag dock inte att det blir så stora förändringar förrän det finns tidseffaktiv och miljövänlig kollektivtrafik.

/Krille

Martin E gillar
  9. G
    Medlem · Nivå 7
    Väl talat!!
    Tycker man ska snöa iväg från topic, oftast följer svaren den röda tråden.

10. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Jag tror ju tyvärr en hel del av den "möjliga" besparingen man kunde göra mha. dieselteknik slösas bort på stora bilar med stora motorer ... Jag menar, både MB, BMW och Audi har ju dieselmotorer med stor slagvolym som levererar både 3 och 4 hundra hästar, allt till en marknadsförd förbrukning på nästan inget, blandad körning ...
    (exempel saxat från BMWs hemsida; BMW X5 M50d: 381 hk
    Bränsleförbrukning blandad körning (EU): 6,6 l/100 km)

11. A
    Medlem · Nivå 16
    Det är bra att det är klarlagt. Men fokusera gärna på helheten av mitt inlägg och inte på tre ord inom parentes.

12. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Tja, du har ju rätt? Inte så mycket att säga om det?

13. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Hela tråden är en utbruten off-topicdiskussion som ursprungligen handlade om nyproduktion och besvikelsen över att inte veta exakt vad ens gamla hus skulle vara värt om två år. Är vi tillräckligt flexibla kanske vi landar där igen så småningom :D;)

14. B
    Allvetare · Nivå 7
    Men de måste ta lång tid.... För annars är det ingen riktig utbrytning :D

15. B
    Allvetare · Nivå 7
    Har inte funderat så mycket på hur processen går till och energiåtgången. Men håll med om att de vore nått om man bara kunde tanka upp med vanligt vatten.... Då skulle det va väldigt lätt att hitta ställen att tanka på.... Det behöver du inte med elbil men det går mycket fortare att tanka fullt med vatten.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: