Dieselbilarnas framtid

33k läst  683 svar

1. findus42
    Medlem · Nivå 15
    Att kräva att få fortsätta med något, som visar sig vara skadligt för miljön, därför att säljare eller politiker inbillat en att det är framtiden. Det är lika dumt som att tro på handy heater eller andra motsvarande produkter. Det handlar inte om nya inspirerande forkningsrön. sådant som får politiker att reagera är gamla etablerade teorier.

Vi som kör fordon som drivs med förbränningsmotorer gör det på lånad tid. Alla sådana är miljövidriga på det ena eller det andra sättet.

Vi kan gå runt och hoppas på att industrin tar fram mirakelprodukter på egen hand. Sanningen är att ingen i "pengamaximering genom exploatering av förra seklets teknik etablisemanget" kommer göra det förrän de tvingas. De är utsatta för konkurrens. Den av medtävlarna som har högst vinstmarginal kommer vinna racet. Idealister har inget i näringslivet att göra.

Tro inte att jag vill ha statskontrollerad utveckling. Kapitalism är ett fantastiskt system för att ta fram inovationer med rätt stimulans. Då flippar motivationen från största slant för minsta ansträngning till att vara först med en lösning.

Rätt stimulans är inte bidrag och subventioner av olika slag. Dessa fördelas av politiker som lever i forntiden och tas emot av den som har rymligast samvete. Vägen att gå är genom förbud. Då är det skarpt läge och all kreativiteten som finns blir enda möjligheten för drakarna att överleva.

Mvh Findus

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Nej det är inte en fråga som kommer att uppstå i framtiden. För tunga fordon är miljözoner redan en realitet sedan många år. Det gäller att fokusera på problemet. Problemet är inte i sig att bilar, bussar och lastbilar har dieselmotor. Problemet är att de släpper ut för mycket kväveoxider och eventuellt även för mycket partiklar. Det är just därför som politiker har sett sig nödgade att skärpa reglerna. Om biltillverkarna sett till reglernas syfte och inte deras bokstav hade det kanske inte behövts lika omfattande skärpningar idag.

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Antar att frågan var angående min traktor..?

Nej, men en idé vore ju att ställa den på pendelparkeringen, ta sin moderna snåla dieselbil dit och sen byta till traktor.

4. OXYD
    Medlem Nivå 5
    Tur man fortfarande kör sin miljövänliga sprit bil. Billigt och bra. :geek:

Helt otroligt hur politiken ändras hela tiden. Vissa saker borde planeras och gälla/införas/aveklas under lång tid baserat på fakta. Inte ändrar av klåfingriga politiker var fjärde år. Det borde köra med öppna kort och planera för framtidens Sverige.

5. A
    Medlem · Nivå 16
    Är det inte det man gör då? Det är väl ändå fakta att en majoritet av dieselbilar i verklig trafik släpper ut mångdubbelt mer kväveoxider än vad testerna visar? Givetvis hade det varit bättre om testerna varit mer rättvisande. Men om en hel bilindustri systematiskt släpper ut mer än politikerna avsett med sina regler är det väl självklart att det kommer skärpningar?

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    I ett kortare perspektiv tror jag det, hur många i din bekantskapskrets pratar om att köpa diesel idag? Inga som jag känner i alla fall och dom som har gamla dieslar sitter ju kallsvettiga och funderar hur mycket dom tappar i värde för varje dag dom har dom kvar.
    Sen tror jag även att dom andra fossila bränslen som finns är på utdöende men just dieseln står först i kön.

7. A
    Medlem · Nivå 16
    Den dagen som folk i tusental pendlar med 50 år gamla traktorer in till stan så kommer det nog regler mot det också. Tills dess är du fri att göra så.

8. OXYD
    Medlem Nivå 5
    Detta är knappast någon ny forskning. Diesel är inte bra för miljön. Detta med de nya testerna har bara tvingat populistiska politiker att agera.

För bara några fåtal år sedan stödjde man Etanol med bidrag och tvingande till installation av pumpar. Vilket tvingade flera mackägare att lägga ner. Sen var det Dieselbilarnas tur att ta över och nu är vi i ett mellanläge (hybrid :) innan nästa kommer.

Teknik är inte alltid lätt att förutspå men bidrag och satsningar bör göras i ett långsiktigare perspektiv än en mandat period,

9. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Om det skall vara någon reell förbättring duger inte Euro 6. Det måste vara Euro 6d eller möjligen 6c.
    T.ex.verkar ju alla Volvobilar inkl. Euro 6 fullkomligt vräka ut NOx.

De renaste bilarna i verkligheten är troligtvis bensinbilar som inte har direktinsprutning och som är i klass Euro 4 eller högre. Det är bilar som kom 2000-2005 beroende på märke.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 16
    Kör lugnt vidare med vår Euro6 diesel och den kommer att få rulla vidare i ganska många år.
    Kör i princip aldrig i storstad, dvs om vi tar de städer med 100.000 innevånare.
    Övriga delar av landet kommer inte att påverkas nämnvärt utifrån att där finns inte tillräckligt med kollektivtrafik som kan användas som argument, är då politiskt ogenomförbart att införa begränsningar.
    Sedan kan man alltid fundera på vad som påverkar miljön mest, en redan tillverkad bil som kan rulla några år extra och kanske få mil varje år innan "skrot/demontering" eller som alternativ bygga en ny bil utifrån vad det gör för miljöpåverkan.
    Ena dagen premieras E85 som bästa miljöval men bilarna sörplar bränsle som en uttorkad kamel så vinsten försvinner och produceras ofta av spannmål som istället borde användas till mat och små tankställen på landsbygd får stänga då man inte kan erbjuda E85 vilket statsmakten kräver. Så då övergår man till att premiera diesel för mindre miljöpåverkan av växthusgaser som koldioxid, dvs vi gör som man premierar och köper dieselbilar. Men nu kommer ny forskning att kväveoxid har hälsopåverkan och då vrider det igen.Gärna forskarrapporter men låt då någon också forska ur ett helhetsperspektiv, inte smala enskilda områden som får våra politiker att springa värre än gamla Monty Pythons sketchen "No sense of direction".

11. J
    Renoverare · Nivå 14

Gamla diesel absolut, nya euro6.. Är inte så säker där.

Jag tror inte dieseln är först att dö ut, där har man biodiesel och nu läste jag något om hvo diesel.

Bensin och diesel är ju båda olja i grund och botten, skillnaden är att bensin är en finare och mer bearbetad produkt än diesel.

Det gör å andra sidan dieselbilarna mer komplitabla för alternativa bränslen.

Och ska diesel tas ur bruk pga värdena så får man nog ta hela proceduren i anspel, allt från när oljan pumpas upp tills dess att det nåe mackarna och sen i bilen. Gör man den jämförelsen och det visar sig att diesel fortfarande är en större miljöfara, då kanske jag överväger mitt bil val!

:)

12. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Det pratas mycket om dieselförbud, men det är ju alla bilar som inte uppfyller euro6 som eventuellt blir förbjudna i vissa zoner. Det innefattar även ett antal hundratusen bensinbilar.

13. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Att el är ”the next big thing” är ganska uppenbart när man tittar på nyheterna från Genève-mässan (en av världens största bilmässor som pågår just nu).

Flera tillverkare går även ut med att tillverkningen ska bli klimatneutral.

Det som fortfarande saknas är en bil för den breda massan, där var Volvo kaxiga för ett par år sen men inte mycket som hänt där.

14. OXYD
    Medlem Nivå 5
    Gillar det du skriver. Men sprit bilar är ju ändå 50% mindre utsläpp än bensin när man ser över hela kedjan. Fortfarande för mycket påverkan som du säger att man kunde använt käkat råvaran istället för att köra upp den. Men allt är energi. Tänker vi så,så hade oljan bidragit bättre för matproduktion än i tanken på bilen.

Själv är jag frustrerad att det inte satsas mer på lättare snabbgående elfordon som tex motorcyklar. Borde ju vara ett optimalt användningsområde. De få elmc som finns är snordyra.

15. J
    Renoverare · Nivå 14
    Där sas något som fick mig att tänka på en sak till.

Teknologin.

Diesel är dåligt, likaså bensin. En hybrid använder fortfarande ett av alternativen så den blir per automatik inte så bra dom de säger heller.

Men vilka är det i regel som kör diesel? Jag skulle vilja påstå att de är dem som pendlar.

Men hybrider är dyra, för att inte tala om rena elbilar, i alla fall för oss med småbarn som kräver lite utrymme och inte kan köra runt i en Smart.

Dessutom behöver iaf jag räckvidden.

Så tittar man på tappat värde som alla oroar sig för i synnerhet när det kommer till diesel så kommer iaf jag ha i åtanke att den diesel jag köpte kostade 130k mindre än en motsvarande "miljöbil".

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: