Dieselbilarnas framtid

33k läst  683 svar

Sida 20 av 46
  1. B
    Medlem Nivå 5
    Bensinmotorn är minst effektiv vid låg belastning. I hybridbilen kan man låta batteriladdningen belasta motorn så den går i ett effektivare register. När mindre kraft behövs tar man kraft ur batterierna istället.
    Dieselmotorn är också mindre effektiv vid låg belastning men inte så dålig som bensinmotorn, så vinsten blir mindre med diesel/elhybrid.
     
  2. L
    Bannad Nivå 8
    @Husqvarna220Ac
    Nej, tvärtom Vätgas i bilar är ren idioti. Dels så kommer sådana bilar kosta långt över en miljon. Då tekniken är otroligt komplicerad och dyr. Dels så är det väldigt svårt och farligt att ha vätgas i tankar under bilen.

    Att framställa vätgas är dock otroligt enkelt. Du kör bara el ner i vatten så får du gasen. Dock så är det att gå över ån efter vatten. Det är bättre att ladda bilen med el direkt.
    Jag hoppas det kommer motorer som går på rapsolja.
     
  3. B
    Medlem Nivå 5
    Vilken diesel som helst går på rapsolja.
     
  4. J
    Renoverare · Nivå 14
    Den biten är jag någorlunda med på, men det innebär ju även att man kan gå ner i motorstorlek om man väljer att använda sig av diesel istället vilket då bör innebära att man även kan minska föebrukning/utsläpp ytterligare?
     
  5. M
    Medlem · Nivå 10
    Ja, det skiljer väldigt mycket i hur en bensinare beter sig vs en diesel. Speciellt under last.
    När jag tidigare kört bensin med husvagn så kunde förbrukningen nästan dubbleras typ från 0,7 till 1,3.
    Dieseln kanske ökar från 0,55 till 0,65 och behöver knappt växlas ner i uppförsbackar.
     
  6. J
    Renoverare · Nivå 14
    Exakt! Och som med alla fossila bränslemotorer så är det ju under belastning som förbrukningen sticker iväg om det så är att dra tungt, accelerera eller köra upp för en backe. Så om en elmotor då komplementerar en dieselmotor så bör förbrukningen bli bra mkt längre än om man använt en bensinmotor.

    För att visa (detta är tillverkarsiffror så man kan inte riktigt lita på dem)

    Toyota Prius 2018
    122hk bensin + el
    Deklarerad bl. Förb. 0.3L/mil

    Volvo v60 d6
    285hk diesel + el
    Deklarerad bl. Förb. 0.19L/mil
     
  7. C
    Medlem · Nivå 14
    Kolla på metangas istället. Ett av världens stora mysterier att intresset för metan är så iskallt från press, politiskt håll och bland bilintresserade när det ändå är ett såpass väletablerat alternativ.
     
  8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 13
    Jag har tolkat det som att dieselmotorer inte klarar av att slå på så snabbt som skulle krävas för att växla mellan el och dieseldrift. Tror Volvo försökte lösa det med att ha elmotorn på framhjulen och dieseln på bakhjulen (eller om det var tvärt om) och egentligen köra antingen el eller diesel. Eftersom att de nu bytt till bensinhybrider får man väl anta att det som bäst gick sådär.
     
  9. B
    Medlem Nivå 5
    Det handlar nog mycket om prestanda.
    Folk gillar hästkrafter och finns en miljövänlig bil med många hästkrafter köper man den.
    En bil utan hästkrafter är ointressant även om den är mycket miljövänligare.
     
  10. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Det delas väl med mysteriet varför att vi valde etanol istället för metanol till bilarna när vi har obegränsat med skogsråvara i Sverige som är idealt för framställningen. Björn Gillberg visade metanols överlägsenhet för många herrans år sedan, ändå valde politikerna att elda upp mat istället genom etanolen.

    Att köra på vätgas gjorde BMW redan på 1970-talet med 520h https://www.netinform.net/h2/H2Mobility/Detail.aspx?ID=218 , antagligen med världens bästa motor genom tiderna, M30 :geek: . Kör en sådan själv fortfarande (motorn alltså).
     
  11. J
    Renoverare · Nivå 14
    Det låter inte helt orimligt faktiskt!

    @Bjober det är klart att folk gillar prestanda men ska man vara miljövänlig så kan man inte få allt och som Svensson så man inte råd med en tesla bara för att kombinera de 2! :) i bästa fall kan ha sig en passat gte typ

    Och även om folk tycker om effekt så kvarstår ju det faktum att den högsta tillåtna hastigheten i Sverige är 120km/h. Vår Passat TDI190 tycker jag har full tillräckligt med effekt.. hade egentligen inte behövt så mycket utan hade klarat mig fint på 140-150hk också.
     
    Redigerat 14 mar 08:51
  12. C
    Medlem · Nivå 14
    Det var väl mackägarna som valde etanolen som en direkt konsekvens av pumplagen och minsta motståndets lag?
     
  13. L
    Medlem · Nivå 12
    Kanske KDD är lösningen på hybridbilar, inga förluster i växellådor då dessa saknas!
    KDD= Koenigsegg Direkt Drive.
    En rak axel mellan motor och differential utan förluster.

    En flat EL- motor samma typ som sitter i ABB Robotar integrerad i motorblocket, den fungerar som generator-startmotor- momentförstärkare tills förbränningsmotorn är uppe i arbetsvarv.
    Om man tar bort en nolla på alla effekter så har man en familjebil som kan köras några mil på bara el

    [​IMG]
     
    Jarlsgård gillar
  14. C
    Medlem · Nivå 14
    Blir det inga förluster av att dra runt förbränningsmotorn då när inte denna används?
     
  15. B
    Medlem Nivå 5
    Det är nog så att (miljö)vinsten blir mindre med dieselmotor och ännu mindre med liten dieselmotor. Tekniken blir för dyr i förhållande till resultatet.
     
    Pin gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: