Dieselbilarnas framtid

32k läst  683 svar

  1. L
    Medlem · Nivå 11
    Om du ser på bilden finns en hydraulisk koppling, så motorn är inte igång förän den behövs, du kan köra i stan och några mil innan motorn behöver startas.
    Kopplingen innehåller också en momentomvandlare så man kan starta motorn med stillastående bil precis som en automatväxlad bil och köra i väg, skillnaden är att kopplingen vid låg belastning kan sluta vid 40 km/h då vid princip tomgång 800 rpm på motorn.

    Tack vare elmotorerna som har högst moment vid stillastående och låg varv är axet stort även vid låga hastigheter, vid 100 km/h är motorn i sitt bästa arbetsområde och laddar batteriet till nästa omkörning.

    Originalbilen REGERA axar 0-400 km/h på 20 sec! Snabbast i världen.
     
    Redigerat 14 mar 10:53
  2. D
    Medlem · Nivå 14
    Det är ett missförstånd. Solcellerna har inte kapasitet att driva bilens AC. De skulle driva fläkten. Mer effekt än så kan man inte räkna med.
     
    maxmsm och guggen gillar
  3. B
    Medlem Nivå 5
    Jag har aldrig kört Toyotas Hybrid Synergy Drive (e-cvt) men tror stenhårt på iden.
    Jag har faktiskt inte ens tittat särskillt mycket på bränsleförbrukning på de bilar som nyttjat systemet i ca 10års tid.
    Det är mer den geniala iden som lockar.
    Snabbt förklarat är det en bensin/dieselmotor kopplad till en diffrentialväxel. Tänk en vanlig bil där man skruvar av ena drivhjulet. Starta motorn och lägg i högsta växel.
    Då snurrar bara hjulnavet, det andra hjulet driver inte alls. Sätt på en elmotor/generator på navet som du bromsar navet med. Nu kommer drivhjulet att börja snurra. Kraften man tar ut vid navet kan ladda ett batteri eller driva elmotor/generator nr2 som sitter på drivhjulet.
    Elektrisk steglös utväxling!
    Och man kan växla/ladda/bromsa/starta förbränningsmotorn/köra eldrift genom olika kombinationer av dessa 2 generator/elmotorer.
    Och en del av kraften går mekaniskt genom transmissionen så då blir elmotorerna mindre.
    Genialt.
     
  4. L
    Garagebyggare Nivå 8
    Toyota Prius har det systemet, ja. Det gör att bensinmotorn kan gå lite olika varvtal när som. Det blir ingen naturligt varvtal sammankopplat med hastigheten.
    Ioniq hybrid har dock inte det systemet utan en vanlig växellåda. Men jag tror det är någon form av paddlar för växlingen också.
     
  5. H
    Medlem Nivå 7
    Vätgasbilar tycker jag är billiga! Hyundai säljer sin lilla suv, inte den senaste modellen, denna kostar 600’, ska man åka elbil med samma räckvidd så är det Tesla, men denna är lite mer mot lyxbil/sportbil, men kostar 1300’ och uppåt, ändå är det batterierna, vem skulle vilja köpa en 6-7år gammal Tesla? Är inte bara att lyfta locket och åka på Biltema..

    Ja precis, Dieselmotorn byggdes som ”alloljebrännare”, rapsolja funkar, många bussbolag kör på detta till 100%, alt HVO dieseln, 100% fossilfritt.

    Har med undrat varför man inte bygger en laddhybrid som typ Volvo fast med en liten snål diesel, samt mindre tank, och mer batterier, så man klarar 10-12mil på el..
     
  6. P
    Husägare Nivå 5
    Men nio kronor milen för vätgas blir samma pris som för diesel. Och bara en handfull tankställen i Sverige än så länge. På sikt kanske kan bli bättre utbyggt.
     
  7. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    Det är nog inte kostnadsbesparingen som är den största vinsten med vätgas.
    Att den endast släpper ut diväteoxid jämfört med de hundratals ohälsosamma partiklar som en diesel gör känns viktigare.
     
  8. P
    Husägare Nivå 5
    Håller med om miljövinsten. Men tankställen som bara tillåter i princip körning sthlm - Göteborg eller i dessa städers närområde håller inte. Sådana resor kan göras med el redan med x2000 eller tbana respektive spårvagn. Jo jag vet jag raljerar lite nu, men lösningen är inte nödvändigtvis två ton på fyra hjul.
     
  9. H
    Medlem Nivå 7
    Vätgas alla ggr bättre än elbil, men alldels för nytt än, elen är ganska utbyggd..
     
    Pin gillar
  10. B
    Allvetare · Nivå 7
    Som sagt, vätgas är väldigt nytt som drivmedel. Att då klaga på att det inte finns några tankställen känns fel.

    Tekniken att framställa vätgas utvecklas och blir bättre hela tiden.
    30-40 % av energin går förlorad vid en elektrolys för att få vägas.

    Men det känns bättre att tillverka vätgas för att ladda batteriet än att ladda batterierna direkt med el.


    Kom på att min källa kanske inte är perfekt men det ger en ledtråd...
    Myfuelcell.se
     
  11. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 6
    Väldigt nytt är det ju inte, som jag bl a länkade till. Det har forskats och körts med vätgas i 40 år eller mer.
     
  12. L
    Medlem · Nivå 9
    Igår var jag på en bilfirma i norra Sthlm. Det var otrolig många Disel bilar till salu. Nån av säljarna sa att de har sänkt priserna ner till 40 procent och fortfarande inte hittar intressenter Blocket är ännu värre där är det översvämning av dieselbilar
    De som är äldre än Euro norm 5 kan man glöma. Frågan är om tekniken klarar av nya krav.
    Hörde att Volvo har lagt ner forskning och utvecklingsdelen för diselbilar. Det säger mycket om diselsbilars framtid.
     
  13. B
    Allvetare · Nivå 7
    Gasen är inte så ny den heller :)

    Vätgas är nog värt att utreda och forska mer i. Ihop med batterier så kan det nog bli riktigt bra.
     
  14. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    I den här jämförelsen från
    Transport & Enviroment så ser det inte
    så lyckat ut med vätgas.
    68AF6AEB-E209-423C-97A1-4B4618D9455F.jpeg
     
  15. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Nej, det är svårt att komma upp i bättre verkningsgrad på instoppad el än när man använder el för att driva bilen. Men poängen är ju att om man använder ren och förnybar energi så spelar det inte så stor roll för miljöns skull om det blir förluster på vägen.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: