55 087 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Desto mindre energi vi behöver tillverka genom att använda energieffektiva bilar eller transporter av energi, desto mindre antal anläggningar. Anläggningarna, även om de tillverkar ren och förnybar energi, kostar djur och natur på olika sätt (bara titta på vattenkraftverken och fiskarna, eller vindkraftverken och fåglarna). Så jag anser i alla fall att det skulle spela rolluseless skrev:
Jo, fast frågan är vilken miljöpåverkan vi vill undvika. Batterier är ganska resurskrävande att tillverka jämfört med en tank för vätgas. Dessutom får man med sig mer energi på motsvarande utrymme med gas jämfört med batterier.
Tack, äntligen en siffra på värdeminskningen på begagnade dieslar.L Lars48 skrev:
Men är "ner till 40%" en sänkning med 40%, en sänkning upp till 40% (dvs sänkning mellan 1 och 40%) eller tom en sänkning på 60% ner till 40% av ursprungspriset?
Sedan beror det ju på ursprungliga prissättningen hur mycket de får sänka, viss putsning är väl kutym vid beg bil köp. Men då handlar det nog om storleksordningen 10%.
40% rabatt skulle ju ge möjligheten att i princip skrota bilen 2020 när zon införs i sthlm. Eller exportera billigt till landsbygden. Med det priset kan den nästan skrivas av på två år, jämfört med värdeminskningen på fullpris. Värdet halveras var tredje år som en mycket grov tumregel .
Bensinbolagen och andra vill ha vätgas, för då blir du tvingad att använda dig av macken. Därmed kan de ta betalat och vara en del av kedjan. Sedan kan oljebolagen börja tillverka vätgas och tjäna pengar på. Även lastbilar kan ändras osv. En hel kedja som kan fortsätta leva. Vätgasen ersätter direkt. Detta samt det svåra och farliga med att åka runt med vätgas, allt detta ska vi göra pga att det känns bättre?4 4star skrev:Desto mindre energi vi behöver tillverka genom att använda energieffektiva bilar eller transporter av energi, desto mindre antal anläggningar. Anläggningarna, även om de tillverkar ren och förnybar energi, kostar djur och natur på olika sätt (bara titta på vattenkraftverken och fiskarna, eller vindkraftverken och fåglarna). Så jag anser i alla fall att det skulle spela roll![]()
Dessutom kommer snart nya batterier som är både billigare, laddas fortare och håller mera energi. Ja inte bara det, de kommer vara miljövänligare att tillverka också. De som tror på någon framtid för vätgas kommer nog bli besvikna. Elbilen har redan vunnit, det vet biltillverkarna också, och därför har de redan ändrat utveckling och produktion mot det målet.
Jag följer annonsmarknaden regelbundet då jag är bilintresserad och dessutom ska byta bil. Jag kan inte påstå att jag sett några drastiska sänkningar på dieselbilar. Vilken handlare är det och vilka bilar är det som sänkts så mycket som 40% utan att blå sålda?L Lars48 skrev:Igår var jag på en bilfirma i norra Sthlm. Det var otrolig många Disel bilar till salu. Nån av säljarna sa att de har sänkt priserna ner till 40 procent och fortfarande inte hittar intressenter Blocket är ännu värre där är det översvämning av dieselbilar
De som är äldre än Euro norm 5 kan man glöma. Frågan är om tekniken klarar av nya krav.
Hörde att Volvo har lagt ner forskning och utvecklingsdelen för diselbilar. Det säger mycket om diselsbilars framtid.
/Krille
Låter tveksamt. Såg en film där de tillverkade ett batteri. De hade helt enkelt en rulle med tunnfilm av någon metall, tror tom det var en form av titanfilm. Sedan rullar man denna film med isolering mellan. En tank för vätgas, är inte bara en tank. Tror att det är en form av material där vätgasen tas upp. Dessutom måste väl tanken kylas ner väldigt hårt. Samt klara enormt höga tryck.useless skrev:
Inte jag heller, 40%, det vill jag se! Köper direkt i så fall.K Krille4 skrev:
Det är i och för sig inte så konstigt att det är mängder av dieselbilar ute till försäljning eftersom det har sålts otroliga mängder dieslar under senare år. Jag har varit sugen på att köpa loss min tre år gamla tjänstebil (BMW X1 x20d), men vad jag kan se är såna både populära och fortfarande (för) dyra.
Skulle säga att prissänkningen är väldigt varierande i landet. I storstäderna som har/är på väg att införa miljökraven kan jag tänka mig att dieslar <Euro5 och bensinare <Euro4 börjar bli billigare.
Tittar man norr om Sveriges mittlinje upp mot Norrland där elbilar inte fungerar alls så som de borde vintertid tror jag inte man kan se någon prisskillnad alls.
Som JuggeH säger så har ju dessutom dieslar haft en majoritet av sålda bilar på marknaden de senaste åren så utbudet ökar och pressar på så vis ner priserna i sig.
Priserna lär inte försvinna ner i sjön heller så länge alternativet är för dyrt. För de som kör lite längre sträckor dagligen så kommer fortfarande dieslarna vara den största sparbössan.
Utbudet på hybrider/elbilar måste bli bra mycket större och priserna måste framförallt minska ganska radikalt innan folk verkligen börjar fundera över sitt bilval.
Hade tex en Passat GTE varit 30k dyrare än en Passat TDI så tror jag många fler hade omvärderat. Men när en ny Passat SC TDI190 börjar på 334k och en GTE på 436k så blir valet för många givet. Detta exempel speglar bara om man köper en ny bil, men även på begagnadmarknaden ser det likadant ut. Hybriderna är poppis och får per automatik då ett lite bättre andrahandsvärde vilket inte påverkar bilvalet positivt ur miljöaspekt.
Tittar man norr om Sveriges mittlinje upp mot Norrland där elbilar inte fungerar alls så som de borde vintertid tror jag inte man kan se någon prisskillnad alls.
Som JuggeH säger så har ju dessutom dieslar haft en majoritet av sålda bilar på marknaden de senaste åren så utbudet ökar och pressar på så vis ner priserna i sig.
Priserna lär inte försvinna ner i sjön heller så länge alternativet är för dyrt. För de som kör lite längre sträckor dagligen så kommer fortfarande dieslarna vara den största sparbössan.
Utbudet på hybrider/elbilar måste bli bra mycket större och priserna måste framförallt minska ganska radikalt innan folk verkligen börjar fundera över sitt bilval.
Hade tex en Passat GTE varit 30k dyrare än en Passat TDI så tror jag många fler hade omvärderat. Men när en ny Passat SC TDI190 börjar på 334k och en GTE på 436k så blir valet för många givet. Detta exempel speglar bara om man köper en ny bil, men även på begagnadmarknaden ser det likadant ut. Hybriderna är poppis och får per automatik då ett lite bättre andrahandsvärde vilket inte påverkar bilvalet positivt ur miljöaspekt.
Jag tror inte att begagnatpriserna på Dieselbilar påverkas så mycket. Tittar man på en vanlig familjebil (tillverkad dom senaste 2-7åren) finns liksom inget utbud av bensinbilar. Alternativet är att köpa ny bil och då tar man nog gärna en begagnad dieselbil istället. Skillnaden mellan EU5och EU6 Dieselbilar kanske glider isär lite mer dock.
Njauseless skrev:
Det skulle väl kanske gälla om det fanns obegränsad tillgång till ren och förnybar energi. Just nu är det ju en begränsad resurs som vi måste hushålla med.
Varje politiskt beslut bör ju ta in hela bilden och inte koncentrera sig på en del av problemet.
/ATW
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det finns ändå ett par viktiga saker att tänka på här. Elbilen kommer med största sannolikhet inte komma upp i den räckvidden som behövs. Alltså behövs en hybrid. Om det är väte eller inte kan man diskutera. Väte i sig är en väldigt bra energikälla.Peter2400 skrev:
Sen funderade jag på hur en elbil står sig i längden. Säg att ett batteri håller 10år. Och att nytt paket kostar säg 50000:- vilket värde har bilen om 10år? Desto lägre värde desto större blir risken att man skrotar bilen. Långt tidigare än man skulle skrotat en vanlig bil.
Alltså inte så bra för miljön. Med tanke på att tillverkningen av batteriet inte är så bra för miljön. Så är det dumt att byta ut sin vanliga bil bara för miljön. Trots allt det mest miljövänliga är det som ännu inte tillverkats. Undra hur länge jag kan köra med min bil som är 2år innan en elbil blir bättre för miljön. Med tanke på att en ny bil måste tillverkas. Om vi då bortser från batteriet en liten stund. Bara en ny bil kostar på för miljön ordentligt. Elbilen har dessutom ett batteri.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vad är felet med att fortsätta handla hos våra bensinstationer? De tjänar pengar på drivmedel. Ica tjänar pengar på att sälja mat. Vi lever i ett konsumtionssamhälle.L Lolight skrev:Bensinbolagen och andra vill ha vätgas, för då blir du tvingad att använda dig av macken. Därmed kan de ta betalat och vara en del av kedjan. Sedan kan oljebolagen börja tillverka vätgas och tjäna pengar på. Även lastbilar kan ändras osv. En hel kedja som kan fortsätta leva. Vätgasen ersätter direkt. Detta samt det svåra och farliga med att åka runt med vätgas, allt detta ska vi göra pga att det känns bättre?
Dessutom kommer snart nya batterier som är både billigare, laddas fortare och håller mera energi. Ja inte bara det, de kommer vara miljövänligare att tillverka också. De som tror på någon framtid för vätgas kommer nog bli besvikna. Elbilen har redan vunnit, det vet biltillverkarna också, och därför har de redan ändrat utveckling och produktion mot det målet.
Vi vill alla tjäna pengar.
Elbilen har vunnit hur vet du det? De flesta bilhandlare säljer mer på de "vanliga" bilarna.
Du konstaterar att vätgas har många nackdelar. Men glömmer bort att de forskas en hel del på vätgas. På samma sätt som du snabbt påpekar att batterier utvecklas hela tiden. Båda är "nya" som drivmedel. Båda behöver utvecklas innan de är klara. Batteriet har lång väg kvar innan det på allvar kan konkurrera med vanliga elbilar.
Vätgas är väldigt långt bort tyvärr