55 065 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Det finns en sak till som talar mot dagens elbilar och det är vi här inne.
Jag kör ofta med antingen last i bilen eller på släp bakom. Detta bör påverka räckvidden rejält även om det säkert är en fröjd att köra elbil med last pga det konstanta vridet.
Men att dra ett 1t släp bakom bilen bör ju nästan halvera räckvidden vilket så betyder att jag inte kommit fram/tillbaka till byggvaruhus utan att behöva ladda
Jag kör ofta med antingen last i bilen eller på släp bakom. Detta bör påverka räckvidden rejält även om det säkert är en fröjd att köra elbil med last pga det konstanta vridet.
Men att dra ett 1t släp bakom bilen bör ju nästan halvera räckvidden vilket så betyder att jag inte kommit fram/tillbaka till byggvaruhus utan att behöva ladda
Förbrukningen skulle öka markant. De flesta elbilar finns inte att få med dragkrok. Elmotorer är känsliga för överbelastning .J Jarlsgård skrev:Det finns en sak till som talar mot dagens elbilar och det är vi här inne.
Men att dra ett 1t släp bakom bilen bör ju nästan halvera räckvidden vilket så betyder att jag inte kommit fram/tillbaka till byggvaruhus utan att behöva ladda![]()
Har iofs klarat mig utan krok. Hemkörning från byggvaruhuset ,lastar på tak eller i bilen och hyr lätt lastbil kanske vartannat år.
Jag ser en elbil som ett komplement till bil med förbränningsmotor. Alltså en elbil och en diesel /bensin i hushållet. Om man nu behöver två bilar.
P Pin skrev:Förbrukningen skulle öka markant. De flesta elbilar finns inte att få med dragkrok. Elmotorer är känsliga för överbelastning .
Har iofs klarat mig utan krok. Hemkörning från byggvaruhuset ,lastar på tak eller i bilen och hyr lätt lastbil kanske vartannat år.
Jag ser en elbil som ett komplement till bil med förbränningsmotor. Alltså en elbil och en diesel /bensin i hushållet. Om man nu behöver två bilar.
Det lät vettigt tyckte jag! Att ha en som miljövänlig för frugan och hennes köpvaruhus besök och en långfärd/packande bil.
Jodå, saken är den att en x med räckvidd 50mil har just mkt fler batterier, en liten bil med 20 mils räckvidd har kanske hälften, därav billigare bil. Problematiken att ta fram större bilar ligger bla just här, batterierna. Det blir ofantliga mängder och kostnader.L Lolight skrev:200 000 kr tror jag inte det finns batterier för längre. Jag vet att de dyra modellerna av Tesla hade väldigt dyra batterier. Men det var främst pga att de också behövde massor av Watt från batterierna. Så att de kunde ha starka elmotorer. Det är ju en sportbil trotts allt.
Precis som du skriver så har batterier till bilar flera olika celler. En cell kan bli dålig och kan då tex bytas i teorin. 100 000 kr batteri / 20 000 mil = 5 kr. Så 5kr batteri + 2.5 kr el är 7.5 kr per mil.
Av den anledningen då satsar elbilens hemland Japan det mesta av forskningen kring elvilar på bränsleceller nu. En kombo av dessa för eldrift borde fungera på sikt.
Jag är nog helt klart mer positiv än du även om jag inte heller tror det blir helt problemfritt med fler elbilar i Sverige. Jag kan dock inte se något som skulle tyda på några större problem i den källa du också använder.B Byggdjuret skrev:Tja det står dig fritt att tolka! Det är väl bra att du ser det positivt! Dock tycker jag att det egentligen är ganska självklart så som jag tolkar det. De säger rakt ut att det kommer att uppstå vissa problem. Men varför denna källhysteri? Men du vill veta min källa på min egna tolkning. Det är [länk]
Jo även om tekniken finns idag till en viss del. Så är det nog ännu mer avancerat system som de vill ha.
Men det är kul att du inte kan se att det finns ett problem idag med kapaciteten.
"Klarar elnätet en massintroduktion av elbilar:
Ja, det svenska elnätet är i grunden mycket väl utbyggt. Vid större utbyggnader av laddmöjligheter kan man dock behöva förstärka elnäten lokalt.
Med intelligent teknik kan på sikt också dygnsladdning styras att ske lite senare på kvällen och på natten när elanvändningen är lägre. På så vis kan överbelastning av elnätet i form av effekttoppar undvikas."
Fördelen att distribuera "bränslet" via elnätet istället för via tankbilar är ju också att det finns en potential att slippa transporter och miljöpåverkan när 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel ska transporteras ut till mackarna i tankbilar varje år
/Krille
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 804 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 804 inlägg
Ja, bra att det togs upp, det hade jag glömt. De flesta runtomkring där jag bor kör släp av olika sorter (inklusive hästar), även jag själv. Många har husvagn också, gärna dubbelboggie på 5+ meter. Hur ska det gå med elbilar?J Jarlsgård skrev:Det finns en sak till som talar mot dagens elbilar och det är vi här inne.
Men att dra ett 1t släp bakom bilen bör ju nästan halvera räckvidden vilket så betyder att jag inte kommit fram/tillbaka till byggvaruhus utan att behöva ladda![]()
Med tesla model x går det ganska okej men med andra elbilar inte så bra än tyvärr...MultiManOriginal skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja... Dög min källa? Som du så gärna ville ha... Fast det var min egen tolkningK Krille4 skrev:Jag är nog helt klart mer positiv än du även om jag inte heller tror det blir helt problemfritt med fler elbilar i Sverige. Jag kan dock inte se något som skulle tyda på några större problem i den källa du också använder.
"Klarar elnätet en massintroduktion av elbilar:
Ja, det svenska elnätet är i grunden mycket väl utbyggt. Vid större utbyggnader av laddmöjligheter kan man dock behöva förstärka elnäten lokalt.
Med intelligent teknik kan på sikt också dygnsladdning styras att ske lite senare på kvällen och på natten när elanvändningen är lägre. På så vis kan överbelastning av elnätet i form av effekttoppar undvikas."
Fördelen att distribuera "bränslet" via elnätet istället för via tankbilar är ju också att det finns en potential att slippa transporter och miljöpåverkan när 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel ska transporteras ut till mackarna i tankbilar varje år
/Krille
Frågan är ju hur det påverkar räckvidden bara? Räckvidden enligt Tesla uppges vara som mest 56mil men det är ju under exemplariska förhållanden.. så frågan är hur bra den blir om man hänger på 1600kg husvagn, ungar, packning etc.J sjobergsson skrev:
Det finns faktiskt ett större problem än det. Och det är värme på vintern. Nu använder man värmepumpar men dessa drar en stor del av batteriet. Så det kommer bli nödvändigt att ha bilen parkerad och inkopplad för både laddning och uppvärmning.J Jarlsgård skrev:Det finns en sak till som talar mot dagens elbilar och det är vi här inne.
Det har du rätt i. En lyx jag aldrig någonsin kommer frångå igen efter att den senaste bilen har dieselvärmare. I synnerhet inte när man har småttingar.. hade jag varit själv så hade jag inte brytt mig fullt lika mycket men har man en 1 åring så tänker man lite extra. Klart man kan ta på de mer kläder men de ska sitta bra i bilstolen ocksåL Lolight skrev:
Det vet jag inte om jag håller med om. Tycker det är säkerhet och miljö i det.MultiManOriginal skrev:
Visst, den förbrukar en del också men inte som en kall motor. Den ser även till att rutor är isfria något som många annars slarvar med (åtminstone att skrapa alla rutor). Det motverkar även imma något jag tycker man ser allt för ofta att folk kör runt med på rutorna.
Så att det bara är bekvämlighet håller jag inte med om även om det är otroligt skönt att sätta sig i en varm bil!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg