L Lolight skrev:
Frågan är om det går att fixa. Och nästa fråga är vad de beslutar göra. Personligen tror jag de avvecklar dessa så de kan få upp elpriset på elbörsen. Just nu verkar deras "problem" varit att nya energislag som vind och sol, ökar utbudet av energi och det sänker priset på elbörsen. Skapar man då en brist på el kommer priserna öka.
Så man löser problemet genom att höja elpriset? Det låter som en typisk politiker lösning.

Nä problemet är nog mer svårlöst än så...

M MagHam skrev:
Ringhals 2 stängs 2019
Ringhals 1 stängs 2020
Känns inte som en bra början.
Men vi har solkraft :D Det är ju jättebra.... Å effektivt...

Jaha... det fungerar inte lika bra när det är molnigt? Eller mörkt ute? Nu är du kinkig:D

B Byggdjuret skrev:
Men vi har solkraft :D Det är ju jättebra.... Å effektivt...

Jaha... det fungerar inte lika bra när det är molnigt? Eller mörkt ute? Nu är du kinkig:D
Som sagt tidigare, billig intermittent kraft är ju perfekt för elbilsladning.

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
L
B Byggdjuret skrev:
Tja... Jag kollade också på deras hemsida och pratade om lagerbilar. Där är priset knappt miljonen. Vad Tesla 3 kommer att kosta när det har premiär det får vi se då. Det priset som nämns lär väl dessutom vara grundutrustad, dvs du får ett plåtskal... Där allt kommer kosta extra. Det är så bilindustrin fungerar.
De Tesla som finns att köpa i lager, är väl tidigare modeller. Och dessa bilar är lyxbilar/sportbilar i miljonklassen. Något som T3 ska ändra på, den har helt annan teknik, samt förenklingar osv.
Jag tror inte T3 kommer bli någon stor framgång. Dels blöder Tesla företaget massor av pengar. De har många bokningar på T3, även förskottsbetalningar men de kan inte leverera några bilar direkt.
Om T3 först kommer till EU år 2019, så kommer Tesla redan vara omsprungna av andra mera vanliga biltillverkare. Det är min åsikt. T3 skulle vara vägvisaren med ny teknik och vettigt pris. Frågan är om den kommer ge oss något alls av vad de har lovat.
Alla vanliga biltillverkare ligger på hårt nu med elbilar, och när Ioniq och Nissan Leaf inte kostar mera, så ger det indikationer på vad större bilar kommer kosta. Det är inte miljoner pga batterierna. Kostnaderna för vanliga teknik mot den teknik som behövs för är nog ganska likvärdiga just nu. Tillkommer då kostnaden för det stora batteriet. Där är kostnaden mellan 50 tusen och hundra tusen. Därför anser jag att en elbil med lång räckvidd kostar utan rabatter och bidrag mellan 50 och 100 tusen mera än en bensin bil. Vilket också Ioniq bevisar, med ett pris på 350 000. Där bensin bilen kostar 250 000. Länk till T3 med pris

L
F fiskbuggaren skrev:
Fast tvärtom då. Om vi tänker oss att de flesta långsamladdar skulle variabel laddtakt snarast vara en tillgång med avseende på reglerförmåga i nätet. Bilarna har trots allt batterier.
Det pratas t om med om att bilen och dess batterier ska vara med och driva ditt hus, när så behövs. Man tar energi från bilens batteri och omvandlar till växelström för att kunna driva ditt hus.
Det är tänkt att fungera tillsammans med solceller på taket, samt Tesla Powerwall eller liknande. Det är ett reglersystem, samt har ett eget stort batteri som i vissa fall t om kan driva ditt hus eller ladda din bil.
Detta ger att dina solceller på hustaket kan ladda husets batterier under dagen då du inte är hemma. Sedan laddar husets batteri, din bils batterier under natten när du är hemma.

F fiskbuggaren skrev:
Som sagt tidigare, billig intermittent kraft är ju perfekt för elbilsladning.
Solkraft passar perfekt som backup om vi laddar bilen på natten :D

B Byggdjuret skrev:
Solkraft passar perfekt som backup om vi laddar bilen på natten :D
Alla bilar körs inte varje dag. Jag skulle till och med våga mig på att gissa att de allra flesta bilarna står still rätt mycket även dagtid.

För de som pendlar och behöver ladda fullt varje natt kommer elen rimligen inte att komma från just solpaneler. Det här tillhör tjusningen med det allmänna elsystemet. Folk kan konsumera på olika sätt, kraft som producerats på olika sätt, utan att man behöver bygga om sitt hus i större utsträckning. Prismedvetna förbrukare och spotprissättning lär vi rimligen se mer av i framtiden.

B Byggdjuret skrev:
Tja... Jag kollade också på deras hemsida och pratade om lagerbilar. Där är priset knappt miljonen. Vad Tesla 3 kommer att kosta när det har premiär det får vi se då. Det priset som nämns lär väl dessutom vara grundutrustad, dvs du får ett plåtskal... Där allt kommer kosta extra. Det är så bilindustrin fungerar.
http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model-3-komma-kosta-i-sverige/
Mellan 6 och 7 hundra tusen med sedvanlig finbilsutrustning för model 3.

Tycker egentligen inte model S är dyr, den kostar som motståndare Panamera, S klass, 7 serie eller vad man nu vill jämföra med. Fast med bättre prestanda.

Det har skrivits mycket sen jag skrev sist men jag har läst en hel del, trots detta då kanske mina frågetecken redan blivit besvarade.

Vissa här menar på att om 5-10år så är elbilen framtiden. Även argumenten att bilar med fossilt bränsles värde kommer sjunka som en sten. Som privat bilägare är det otroligt svårt att motivera extrapriset som en elbil kostar även om det i sinom tid lönar sig. Såg någon uträkning på 6.25 år för en Ioniq.

Om jag då tar mig själv i beräkning blir det följande.

4mil enkel väg till jobbet, kör ca 3000 mil om året.

En elbil (Ioniq) kostar 100000kr mer än bensin i inköp. Efter 6.25 år kommer jag då ha kört ca 19000 mil. Vid 20000 mil är det dags för batterierna att få sig en översyn och där försvann min vinst. Jag har själv som princip att byta bil vid 15000 mil pga att försäkringsvillkoren brukar bli mycket sämre efter de miltalen.

Fortsatt.

Om mer eller mindre alla kommer köra elbil så kommer det behövas fler laddstolpar. Staten kan finansiera detta men vad vinner de på det? En extra utgift och minskade skattwinkomstwr? Knappast ett win-win läge. Så den privata sektorn lär få steppa in. Även företag behöver ha denna tillgång åt sina medarbetare men än en gång så blir det en utgift.

Läste även något om solceller, även där blir en minskad skattwinkomstwr.

Börjar rimma väldigt illa...

I mina ögon så kommer staten 1. Hoppas på att folk fortsätter köra fossilt. 2. Hitta andra sätt att dra in skatt... Miljöbilstillägg försvinner, förhöjd fordonsskatt på miljöbilar, högre energiskatt.. Ja på något vis kommer de agera.

Hårdare studier kommer göra kring tillverkande av elbilar och jag tror inte det är till deras fördel.

Kort och gott, jag kan inte se att dagens elbilar är framtidens lösning.

L
J Jarlsgård skrev:
Det har skrivits mycket sen jag skrev sist men jag har läst en hel del, trots detta då kanske mina frågetecken redan blivit besvarade.

Vissa här menar på att om 5-10år så är elbilen framtiden. Även argumenten att bilar med fossilt bränsles värde kommer sjunka som en sten. Som privat bilägare är det otroligt svårt att motivera extrapriset som en elbil kostar även om det i sinom tid lönar sig. Såg någon uträkning på 6.25 år för en Ioniq.

Om jag då tar mig själv i beräkning blir det följande.

4mil enkel väg till jobbet, kör ca 3000 mil om året.

En elbil (Ioniq) kostar 100000kr mer än bensin i inköp. Efter 6.25 år kommer jag då ha kört ca 19000 mil. Vid 20000 mil är det dags för batterierna att få sig en översyn och där försvann min vinst. Jag har själv som princip att byta bil vid 15000 mil pga att försäkringsvillkoren brukar bli mycket sämre efter de miltalen.

Fortsatt.

Om mer eller mindre alla kommer köra elbil så kommer det behövas fler laddstolpar. Staten kan finansiera detta men vad vinner de på det? En extra utgift och minskade skattwinkomstwr? Knappast ett win-win läge. Så den privata sektorn lär få steppa in. Även företag behöver ha denna tillgång åt sina medarbetare men än en gång så blir det en utgift.

Läste även något om solceller, även där blir en minskad skattwinkomstwr.

Börjar rimma väldigt illa...

I mina ögon så kommer staten 1. Hoppas på att folk fortsätter köra fossilt. 2. Hitta andra sätt att dra in skatt... Miljöbilstillägg försvinner, förhöjd fordonsskatt på miljöbilar, högre energiskatt.. Ja på något vis kommer de agera.

Hårdare studier kommer göra kring tillverkande av elbilar och jag tror inte det är till deras fördel.

Kort och gott, jag kan inte se att dagens elbilar är framtidens lösning.
Intressant och tänkvärt.
Jag räknade lite på det. 19 000 mil blir en kostnad för bensinen. 19 000 x 0,6 x 15 =171 000 kr.
För el kostar det 19 000 x 2,5 = 47 500, 123 000 kr extra för bensinen. Som du säger ett sådant batteri kostar 100 000 kr och kan anses förbrukat då. (Visserligen kan man köpa ett utbytes för runt 50 000 då). Därmed är kostnaden ungefär densamma att åka el som att åka bensin. Man kan säga att det står och väger. Om bensinen blir dyrare så, är det bättre åka el. Men om elen blir dyrare så blir det sämre osv. Sedan kommer skatter och trafikavgifter, mm.

Det är svårt att veta hur det hela kommer bli utspelat med tiden. Men jag tror inte staten blir glad om alla över en natt fått för sig att börja köra på el för då hade de fått problem deluxe.

Jag hade absolut kunnat tänka mig att köra mer miljövänligt men tror inte att dagens elbilar är lösningen. Möjligen om ett par år när utvecklingen kommit längre så som räckviddsmässigt, effektiva solcellsbeklädda tak på bilarna osv.

Ang batterierna är de dåliga på att ange antalet laddcycler. Men jag råkar ha ett svindyrt Panasonic batteri i min Yamaha drivna elcykel. Har för mig att bla Tesla jobbar ihop med Panasonic som är en av världens största, om inte störst, tillverkare av batterier. Batteriet har en livslängd på ca 1000 laddcykler, det är rimligt att anta att de Panasonic batterier som sitter i elbilar är av samma kvalitet.
Det finns dock helt andra smutsiga problem med batteritillverkning, tex den smutsiga brytningen av cobolt.
Trotts detta, och att jag köpte en ny bensinare för ngn månad sedan, tror även jag att elbilar kommer börja ta över inom en 5-10år period. Men jag är inte så säker på att massiva mängder batterier är lösningen. Kanske är det en del av den, men snarare en kombo med tex bränsleceller. Dagens batteriteknik kan omöjligt vara lönsam eller lösningen på allt annat än pyttebilar.

L
Små batterier är runt 1000 laddcykler. De batterier som är i bilar är inte samma. De ska klara nära 20 000 mil utan att fallera. Och då kanske de tappar 15% av sin kapacitet. Det innebär inte att de inte fungerar att använda ändå. Om vi ser att man kommer 20 mil på en full laddning, så blir det 1000 fulla laddningar. Men enligt vad jag läst så både finns det och kommer batterier som klarar 10 000 fulla laddningar eller mera. Troligen 20 000 fulla cykler. Det är också viktigt att veta att om du inte laddar ur fullt och sedan ladda helt så blir det inte en full cykel. Så kompletterings laddar du från 50% till 90% så kommer du kunna ladda många gånger fler. Då kanske de klarar 2500 laddningar. Det finns redan nu bussar som går på el, de kan laddas på 10 minuter. Det är också på gång batterier med nanoteknik som kan snabbladdas fullt på några minuter. Visserligen behöver du massiva ledningar för det, men det går. Tesla har byggt en helt ny fabrik i öknen för tillverkning av batterier till bilar. https://www.tesla.com/sv_SE/gigafactory

L Lolight skrev:
Små batterier är runt 1000 laddcykler. De batterier som är i bilar är inte samma. De ska klara nära 20 000 mil utan att fallera. Och då kanske de tappar 15% av sin kapacitet. Det innebär inte att de inte fungerar att använda ändå. Om vi ser att man kommer 20 mil på en full laddning, så blir det 1000 fulla laddningar. Men enligt vad jag läst så både finns det och kommer batterier som klarar 10 000 fulla laddningar eller mera. Troligen 20 000 fulla cykler. Det är också viktigt att veta att om du inte laddar ur fullt och sedan ladda helt så blir det inte en full cykel. Så kompletterings laddar du från 50% till 90% så kommer du kunna ladda många gånger fler. Då kanske de klarar 2500 laddningar. Det finns redan nu bussar som går på el, de kan laddas på 10 minuter. Det är också på gång batterier med nanoteknik som kan snabbladdas fullt på några minuter. Visserligen behöver du massiva ledningar för det, men det går. Tesla har byggt en helt ny fabrik i öknen för tillverkning av batterier till bilar. [länk]
Det är inte direkt ett jätte litet batteri och en bil har knappast ett stort batteri, utan detta är sammansatt av en mängd mindre. Vad jag förstår skall mitt lilla panasonic batteri för 4 tusen vara typ-identiskt med de som sitter i bla tesla. Man räknar normalt de garanterade laddcyklera tills batteriet klara 80% av sin ursprungliga kraft, men det går också snabbare utför sen. Poängen är att batterier är dyrt, har hört att en batteriuppsättling till en modell x ligger på ca 200k. Är detta riktigt så är det bara att räkna på vad kostar den för de 50k mil den då klarar blir. Låt oss anta att bara batterikostnaden blir 4-5kr milen.

L
G guggen skrev:
Det är inte direkt ett jätte litet batteri och en bil har knappast ett stort batteri, utan detta är sammansatt av en mängd mindre. Vad jag förstår skall mitt lilla panasonic batteri för 4 tusen vara typ-identiskt med de som sitter i bla tesla. Man räknar normalt de garanterade laddcyklera tills batteriet klara 80% av sin ursprungliga kraft, men det går också snabbare utför sen. Poängen är att batterier är dyrt, har hört att en batteriuppsättling till en modell x ligger på ca 200k. Är detta riktigt så är det bara att räkna på vad kostar den för de 50k mil den då klarar blir. Låt oss anta att bara batterikostnaden blir 4-5kr milen.
200 000 kr tror jag inte det finns batterier för längre. Jag vet att de dyra modellerna av Tesla hade väldigt dyra batterier. Men det var främst pga att de också behövde massor av Watt från batterierna. Så att de kunde ha starka elmotorer. Det är ju en sportbil trotts allt.
Precis som du skriver så har batterier till bilar flera olika celler. En cell kan bli dålig och kan då tex bytas i teorin. 100 000 kr batteri / 20 000 mil = 5 kr. Så 5kr batteri + 2.5 kr el är 7.5 kr per mil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.