S Staffan-N skrev:
Eller: vad fan ska man med pengar till om man inte ska ha kul för dem?
Äta sig mätt, inte frysa, inte vara rädd till exempel. Gissningsvis har du växt upp i den ständiga högkonjunktur vi senast haft och därför inte kan förstå att efter solsken kommer regn. Och då kan det vara bra att ha ett paraply istället för ännu en badrock.

För någons drömhus som uppfyller alla krav/önskelmål så spelar några procent hit eller dit inte så stor roll. Alternativet kanske är ett hus som inte alls känns lika bra.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Givet flyttskatten får man väl anta att planen är att bo flera år på samma plats.

Jag tycker man bör ha lagom koll på sina kommande kostnader utan att för den delen spendera livet i en graf av ständig tillväxt i excel. Men folk tänker ju annorlunda.

Om du planerar för att det värsta ska hända hela tiden så blir livet rätt tråkigt.
Renoverar inte - ska ändå sälja.
Köper inget dyrt - exet kommer ta allt.

Halva grejjen med att flytta ihop "för att spendera livet tillsammans" är ju att satsa lite. "Båda fötterna i" osv.
Sen går det ju att ta rimloga ekonomiska risker utan att alla beslut behöver 30år i backspegeln för att kunna försvaras.
Vad är flyttskatten?
Den har jag aldrig drabbats av eller ens hört talas om.

I Mikrometer skrev:
Vad är flyttskatten?
Den har jag aldrig drabbats av eller ens hört talas om.
Stämpelskatt+vinstskatt/uppskovsskatt

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Stämpelskatt+vinstskatt/uppskovsskatt
Vinstskatt får man givetvis om man säljer med vinst och stämpelskatten är väl till Lantmäteriet, uppskovsskatten har jag aldrig drabbats av.

I Mikrometer skrev:
stämpelskatten är väl till Lantmäteriet
Och momsen betalar man till Ica när man handlar där. Landar i statskassan till slut ändå

J
Jag tror det handlar om att hitta en bra kompromiss.

Bra nog hus, rimligt stort, hyfsat antal timmar som läggs på resor till arbete.

Ett område med hyfsade skolor och grannar med liknande arbeten och ekonomisk situation.

Om man bara är vanlig löntagare och vill ha lite finare villa i fint område i stockholm kommer det nog oftast vara så att man inte bara kan "köpa ut" sin respektive (om man inte har arv, eller startat företag osv - men det antog vi väl här att du inte har).

Likaså kommer man, som marknaden ser ut, inte kunna totalrenovera utan egen arbetsinsats och gå på plus om man bara tänker sig bo där i max 5-10 år.

Om man måste bo i Stockholm så satsar man antingen på karriär och inser att det gör att man inte kan bo lantligt med stor tomt som kräver massa arbete utan man istället får bo litet och centralt. Eller så taggar man ned karriären och får lite mera tid att pendla, jobba hemifrån, renovera själv.

Några lyckas antingen starta företag eller få väldigt välavlönade jobb UTAN att lägga ned all vaken tid. Men i de flesta fall tycker jag det verkar som det är så att ska man göra karriär så kostar det i tid och uppoffring. Efter 10-20 år så är det säkert en bra affär, om man inte missat barnens barndom och om man velat bo så barn och familj haft trädgård och lite mer lantlig miljö. Fast endel vill ju bo i city också, då får väl barnen leva med det - det går säkert jättebra också.

Jag har valt att ha ett jobb där jag kan vara ledig ibland, har ganska fria tider och (sen covid) får jobba hemma ett par dar i veckan. Jag VET att jag med min utbildning och kompetens hade kunnat ha en betydligt högre lön MEN det hade sannolikt krävt en helt annan uppoffring map insats och arbetstid.

Så, bestäm hur mycket karriär du vill göra, bestäm hur länge du / ni vill bo i villa. Om du vill göra karriär och sen bara bo i villa några få år när barnen är små, hoppa över villan helt. Bo kvar i nån lägenhet eller citynära BR-radhus. Du måste nog vilja bo där du landar. Om du inte vill bo där, och inte bo med den du skaffar bostaden med är det nog tyvärr bättre att låta bli.

Lycka till!

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
I Mikrometer skrev:
Vinstskatt får man givetvis om man säljer med vinst och stämpelskatten är väl till Lantmäteriet, uppskovsskatten har jag aldrig drabbats av.
Jag vet att flyttskatt rent tekniskt är en dålig benämning, men är på något vis en go rubrik att sammanfatta olika flyttrelaterade avgifter med.

Det kostar nämligen att byta hus...
Vinstskatt
Lagfart
Utökat Pantbrev
Hemnet
Mäklare
Flytthjälp
Besiktningsman

Alla avgifter är inte obligatoriska, men sammantaget blir notan hög.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Orka fundera på sånt, det är väl rimligt att kolla över kommunens visionskarta innan köp så man inte redan från start köpt något som hamnar i en rondell några år senare. Stora förtätningsplaner kanske rimmar dåligt med vad de flesta önskar sig men samtidigt kan då något med stor tomt bli en bra affär om man kan stycka av en del och sälja för några miljoner. Själv är jag mer intresserad av mina behov och vad jag önskar av ett hus. Det är ju knappast som att billiga hus i rätt område växer på trän, tyvärr delar nästan alla uppfattning om vad som är bra, det som skiljer oss åt är främst den ekonomiska förmågan. Dvs inte så mycket vill jag betala mer än köpare X utan kan jag betal mer. Ett bra köp förblir oftast ett bra köp men en förändring av närområdet kan ju senare påverka prisbilden till det bättre eller sämre men sånt går ju sällan att sia om när man köper.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jösses. Varför det? Har du funnit ett hus och plats du gillar, så får du ångest. För vad?

Jag flyttade in till mitt hus 1995 och bor här fortfarande men så var det också huset med: -"wov, här skall jag bo. Äntligen"!
Alltså inte, nja det får duga så länge.
Tja jag skulle bara känna mig låst.

Får samma ångest när jag hör att folk åker på semester till samma ställe varje år.

Jag vill uppleva nya platser och nya saker, åtminstone potentiellt.

S Staffan-N skrev:
Har inte fått eller gett rådet men tycker att det är mycket roligare att tänka att livet kommer gå bra och att man får bo där man vill, än att det kommer barka åt helvete och man ständigt måste skydda sig mot detta.

Eller: vad fan ska man med pengar till om man inte ska ha kul för dem?
Jag har bekanta som gjort just detta och nu i efterhand förbannar sina val. Så rätt lätt att säga för alla det inte gått åt skogen för.

Ungefär som när stenrika säger ”äsch det är ju bara pengar” om olika saker

Discoman Discoman skrev:
För någons drömhus som uppfyller alla krav/önskelmål så spelar några procent hit eller dit inte så stor roll. Alternativet kanske är ett hus som inte alls känns lika bra.
Nej du har nog rätt till viss del.

Jag har aldrig bott i något som varit i närheten av något drömhus. Mer att ”det blir väl helt ok det här”.

kanske kommer känna annorlunda den dagen ekonomin tillåter ett drömhus.

K Kenneth Klar skrev:
Hör många ge och få detta ”råd” kring hur man ska resnonera vid husköp.

Hur vettigt är det? Väldigt få har råd att bo kvar i en kåk och köpa ut sin partner, 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa (ofta när småbarnsåren är precis över)

Sen kan det komma 100 andra parametrar som kräver en flytt. Det blev fler barn, nya jobb etc etc.

Om man inte gjort ett köp som var en vettig och bra investering så kan man då sen sitta rejält i skiten.

Tänker att det var vanligt att man häckade i en villa i 40 år förr i tiden men alla mina bekanta har flyttat runt. Ytterst osannolikt att någon sitter 30 år i samma hus. De som gör det är nästan enkom äldre.

Är ni en av dessa som ger detta råd? Varför?
Ja, därför att det är ett bra råd. Tänka långsiktigt är aldrig fel. Om inte annat så för att slippa grubbla varje dag.

Men du behöver ju inte lyssna till såna råd utan är fri att göra upp planer på t.ex 1,3,5 år för en framtid med fru, barn, boende, arbete och fritid. Och när 1,3,5 år har gått gör du nya planer utifrån hur förutsättningarna har ändrats. Om de har ändrats

Förmågan/viljan att tänka långsiktigt är en bristvara, allt mer idag.

Så fort folk varit på visning börjar de planera för att riva ut köket, renovera badrummet och höja värdet på fastigheten med spabad och bastu. Man har sålt vidare huset redan innan man lagt första budet.

Jag tolkar ”rådet” som att sitta still i båten, planera långsiktigt och se värdet över tid i stället för vad marknaden vill ha just nu. Om du tror att du bara ska bo där ett par år, så kanske du är mer intresserad av hög avskastning och att ”flippa” hus, då är det ju irrelevant och mindre viktigt att du bor i en byggarbetsplats. Men för de flesta borde det vara mer relevant att faktiskt tänka sig att faktiskt bo där.

Att gå och tänka att skilsmässan kan komma nästa år eller att ett nytt jobb alltid hägrar runt hörnet i en annan stad låter stressigt. Och då är nog inte ett husköp det som borde prioriteras högst, snarare hyresrätt och terapi.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
K Kenneth Klar skrev:
Nej du har nog rätt till viss del.

Jag har aldrig bott i något som varit i närheten av något drömhus. Mer att ”det blir väl helt ok det här”.

kanske kommer känna annorlunda den dagen ekonomin tillåter ett drömhus.
Hej
Nu börjar vi komma sanningen nära, du har alltså inte råd med ditt/ert drömhus?
Då du vill se nya saker och lära dig nya saker, bygg ditt nya hus själv!
Jag förstår att det kan vara läskigt att hoppa på saker man inte kan, (nu gissar jag, du kanske är byggproffs), men läskigt är det nya roliga ;-)
Så........ formulera gärna om din fråga i en ny tråd, för jag tror att flera råd ändå är rätt lika de som redan givits.

Börja leta efter en tomt/billig fastighet där ni vill bo.
Rita på hus och ta gärna hjälp, och antingen bygger ni ut eller river och bygger nytt.
Läskigt, ja! Roligt, JA!!
Man lär känna nya människor och man får nya insikter om sig själv.
Investera i livet, inte i pengar.
/Workingclasshero

• Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.