23 676 läst ·
419 svar
24k läst
419 svar
Det usla rådet ”äsch du ska ju bo i det här huset jättelänge”
Medelinkomsten i Sverige är 42k per månad. 35k är nästan 20% under medelinkomsten. Lokförare, lärare och sjuksköterskor snittar 42k ish per månad.H heimlaga skrev:
Om få du känner tjänar mindre än 35k är det en mycket avvikande umgängeskrets du har. Eller har du hittat siffran i proletären eller flamman?
Jo, och visst kan jag hålla med om att det kan tyckas lite märkligt att en läkare med lång utbildning efter ett par år "bara" tjänar säg 15.000 mer än en lagerarbetare som har en veckas utbildning för truckkort.
Samtidigt är det viktigt att de som tjänar mindre bra kan leva på lönen. Likaså är det ju rimligt att någon med en lön strax över medellönen för vissa arbeten kan leja in någon att tex måla eller städa och på ett ungefär lägga det man får ut efter skatt per timme. Jag som normal tjänsteman tjänar mer på att ta ledigt och städa själv än att leja in någon som gör det.
Kung Kent tar hela tiden läkaren som exempel, jag har ingen statistik på vad läkare tjänar, men jag har fått en känsla att de ändå är rätt dåliga exempel, då övertid/jour/extraknäck på annan ort (på uttagen ledighet man fått flerdubbelt pga övertid) gör att de på sista raden tjänar rätt bra. Iallafall verkar det så på de som jag känner som jobbar som läkare.
Egna företagare och högre chefer har jag också fått uppfattningen tjänar bra, när det finns möjlighet till olika former av bonusar och förmåner som många vanliga anställda inte kan nyttja.
Hantverkare som gör lite sidoknäck verkar heller inte ligga så dåligt till, även om de sannolikt drar in lite svarta pengar.
Jag håller helt med att om skillnaden mellan en "högavlönad" och en "arbetare" som kör lite övertid/extraknäck bara är några tusenlappar i månaden så kan det tyckas hårt med "marginalskatten", speciellt om man betalar av på sina studielån, missat flera års lön pga studier och jobbar massa obetald övertid. Samtidigt tror jag rätt många som utbildat sig gjort det för att de får jobba med nåt som de tycker är kul.
Många har också en rätt stor frihet att tex köra lite egna "utbildningsprojekt" på arbetstid, tex lära sig mer inom något område genom att få köra projekt lite som man vill. Även om jag hade samma lön som en truckförare skulle jag aldrig byta. Sen kan det ju finnas de som vill ha jobb "i det fria" och inte på kontor.
Vi har endel konsulter som kör egen firma och de tjänar nog en bra bit mer än mig och andra anställda tjänstemän. Samtidigt har de inte samma möjligheter till utbildning och "egenstyrda" arbetsuppgifter på betald arbetstid. Men de kan å andra sidan åka på mässor, kurser och köpa in "roliga saker" till sin firma precis som de vill, dock får de ju se till att spara ihop tid och pengar till det...
Samtidigt är det viktigt att de som tjänar mindre bra kan leva på lönen. Likaså är det ju rimligt att någon med en lön strax över medellönen för vissa arbeten kan leja in någon att tex måla eller städa och på ett ungefär lägga det man får ut efter skatt per timme. Jag som normal tjänsteman tjänar mer på att ta ledigt och städa själv än att leja in någon som gör det.
Kung Kent tar hela tiden läkaren som exempel, jag har ingen statistik på vad läkare tjänar, men jag har fått en känsla att de ändå är rätt dåliga exempel, då övertid/jour/extraknäck på annan ort (på uttagen ledighet man fått flerdubbelt pga övertid) gör att de på sista raden tjänar rätt bra. Iallafall verkar det så på de som jag känner som jobbar som läkare.
Egna företagare och högre chefer har jag också fått uppfattningen tjänar bra, när det finns möjlighet till olika former av bonusar och förmåner som många vanliga anställda inte kan nyttja.
Hantverkare som gör lite sidoknäck verkar heller inte ligga så dåligt till, även om de sannolikt drar in lite svarta pengar.
Jag håller helt med att om skillnaden mellan en "högavlönad" och en "arbetare" som kör lite övertid/extraknäck bara är några tusenlappar i månaden så kan det tyckas hårt med "marginalskatten", speciellt om man betalar av på sina studielån, missat flera års lön pga studier och jobbar massa obetald övertid. Samtidigt tror jag rätt många som utbildat sig gjort det för att de får jobba med nåt som de tycker är kul.
Många har också en rätt stor frihet att tex köra lite egna "utbildningsprojekt" på arbetstid, tex lära sig mer inom något område genom att få köra projekt lite som man vill. Även om jag hade samma lön som en truckförare skulle jag aldrig byta. Sen kan det ju finnas de som vill ha jobb "i det fria" och inte på kontor.
Vi har endel konsulter som kör egen firma och de tjänar nog en bra bit mer än mig och andra anställda tjänstemän. Samtidigt har de inte samma möjligheter till utbildning och "egenstyrda" arbetsuppgifter på betald arbetstid. Men de kan å andra sidan åka på mässor, kurser och köpa in "roliga saker" till sin firma precis som de vill, dock får de ju se till att spara ihop tid och pengar till det...
Det finns lönestatistik så du behöver inte sitta och gissa. Medellönen för tex jurister ligger runt 60k medan en lokförare ligger på 43k, och har bra möjligheter till ob juristen saknar.J JohanLun skrev:Jo, och visst kan jag hålla med om att det kan tyckas lite märkligt att en läkare med lång utbildning efter ett par år "bara" tjänar säg 15.000 mer än en lagerarbetare som har en veckas utbildning för truckkort.
Att seriöst tro att folk sitter och tar studielån och gnuggar lagboken för att bli jurister för att i slutändan netta 9k mer i månaden än en lokförare (innan dennes ob) för att det är så kul gör bara de på yttersta vänsterkanten. Samtidigt är de helt fine med att Zlatan tjänar 40 gånger mer än de på bänken. Oerhört inkonsekvent.
Iår fick lokföraren en reallöneökning medan juristen får reallönesänkning pga marginalskatren. Så det det ut att bli 2026, 2027 och under de närmsta 10 åren också.
Snart möts deras nettolöner. Juristens år på högskola med inkomstbortfall och studielån blir då rätt svåra att motivera.
Samtidigt kommer kapitalägarna som sitter på tillgångar bli enormt mycket rikare pga obefintlig fastighetsskatt och låg skatt på utdelningar och aktier.
Men kul att du är nöjd med att bli fattigare för varje år som går. Är nog rätt ovanligt.
Hur tror du samhället ser ut om 100 år för kapitalägare kontra löntagare?
Redigerat av moderator:
Även alla de företag med komplexare ägarstrukturer samt de som plockat in kapital mot ägarandelar. Visst, det är roligare att betala "skatt" till sina investerare genom att de tar en bit av utdelningen, men effektiv löneväxling blir det inte.Kung olof skrev:
Men om juristen blir advokat och delägare så går de om med hästlängder. Men en dussinjurist tjänar inte speciellt bra, näe. Riktigt skitjobb enl mig. Tror det är lite samma med ekonomer, spridningen är rätt stor. Några få som hamnar i rätt branch och rätt roll kan tjäna betydligt mer än vad som är motiverat. Överbetalda medelmåttor?Kung olof skrev:
Jo, jag är fullt övertygad att många pluggar nåt de faktiskt är intresserade av, inte det som ger mest lön...Kung olof skrev:
Att Zlatan tjänar så mycket är ju marknadsekonomi, att reklam och kanaler och rika sheiker betalar för det. Jag lägger inte en krona på fotboll och bidrar inte till detta, men massor av folk - fattiga som rika gör det. Då blir det så. Jag tycker inte han är "värd" så mycket.Kung olof skrev:
Jo, det är trist att inflationen är så hög. Jag kan dock inte känna att det är skatternas fel att många tjänstemän inte får reallöneökningar.Kung olof skrev:
Men hur tänker du nu? Nästa års löneökning bygger ju på bruttolönen, inte nettolönen. Marginalskatten bryter ju kurvan men är ju linjär. Kurvorna kommer aldrig att "mötas" om de har samma procentuella påslag. Om juristen har sämre påslag än lokföraren så går lokföraren tillslut om, men så är det väl alltid?Kung olof skrev:
Tyvärr tror jag globalisering kommer göra att låglöneländer och kapital är det som gör folk rika. Inte arbete. Lägg sedan effektivisering mha AI.Kung olof skrev:Samtidigt kommer kapitalägarna som sitter på tillgångar bli enormt mycket rikare pga obefintlig fastighetsskatt och låg skatt på utdelningar och aktier.
Men kul att du är nöjd med att bli fattigare för varje år som går. Är nog rätt ovanligt.
Men jag är mer orolig över klimat, diktaturer och krig.
3500 euro är en bra ingenjörslön på den här sidan vattnet. Har man över 4000 då är man sannolikt läkare eller någon slags chef.R RalleB skrev:
En duktig och välavlönad lagerarbetare kan i bästa fall nå upp till 2500 men ligger mer troligt kring 2000. En timmerman eller en svetsare ligger kring 2500.
Har ni verkligen så där höga löner numera i Sverige?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 656 inlägg
Jag tycker jag känner igen det här snacket om kapitalägare som äger produktionsmedlen kontra arbetarna som är löntagare 🤔...Kung olof skrev:Samtidigt kommer kapitalägarna som sitter på tillgångar bli enormt mycket rikare pga obefintlig fastighetsskatt och låg skatt på utdelningar och aktier.
Det var någon skäggig tomte...
...nåt med bröder...
- Marx, var det!
@heimlagaH heimlaga skrev:3500 euro är en bra ingenjörslön på den här sidan vattnet. Har man över 4000 då är man sannolikt läkare eller någon slags chef.
En duktig och välavlönad lagerarbetare kan i bästa fall nå upp till 2500 men ligger mer troligt kring 2000. En timmerman eller en svetsare ligger kring 2500.
Alltså. Vad kostar potatis, mjölk, köttfärs, tomater, bensin, el och öl.
Ni kanske har kostnader som harmonierar med era löner?
Gamla lokförarollegor som jobbar på ett litet privat bolag drar in 50.000, inklusive utlandstillägg men exklusive övertid, traktamente och OB.
Själv, som frifräsande alltiallopensionär ligger jag på ett snitt på 8-10.000/dag. Jag är alltså i princip timanställd eller projektanställd.
När jag var vanlig fastanställd tjänade jag ca: 40.000/månad. Vilket efter lite tilläg och övertid brukade sluta på 50.000 drygt.
Om du tycker vi har hög lön kan du ju kolla med Norrmännen och Danskarna 😬
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
På företaget jag jobbar har servicetekniker en ingångslön på runt 33-35 tkr beroende på mekvana. Oftast ingen direkt utbildning utan mekar på fritiden alternativt jobbat på verkstad/bilmekaniker. Ålder från typ 23+H heimlaga skrev:3500 euro är en bra ingenjörslön på den här sidan vattnet. Har man över 4000 då är man sannolikt läkare eller någon slags chef.
Endast 7-16 jobb med övertid nån gång ibland.
Erfarna tekniker har ytterligare tusenlappar.
Edit: och jag själv har i mitt tidigare arbetsliv jobbat som truckförare med skiftgång och lätt klarat att nå upp till 35 tkr.
Redigerat:
En Lapin Kulta kostar det dubbla mot i Sverige på Alko.Intet skrev:
https://www.alko.fi/sv/produkter/795646/Lapin-Kulta-A-burk/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder