D DanielSt81 skrev:
Kan du då förklara vad det är som skiljer den svenska befolkningen från resten av Europa och stora delar av världen att man är så mycket sämre på att hantera alkohol?
Sverige är dock inte det enda landet med "konstiga" regler kring alkohol. Några exempel utan närmare källhänvisning eller kommentar kring regelns detaljer.

Thailand, tidigare försäljningsförbud mellan 14:00 och 17:00.
Thailand, förbud att dricka på tåg.
Thailand, förbud i samband med val.
USA, förbud för passagerare att dricka vid bilfärd.
USA vissa stater, ej försäljning söndagar.
Tyskland, ej på långfredagen.
Diverse länder i Mellanöstern, mer eller mindre totalförbud.

Det är väl bara att konstatera att alkohol är en fråga som "alltid" delat befolkningen och olika länder/grupper ser ganska olika på frågan. Sverige är absolut inte unikt i detta avseende.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Jag har vinkällare som aldrig sinat. När jag är på ett köpcentrum med bilen så går jag alltid ett varv på bolaget och kollar tillfälligt-hyllorna och köper på mig det som ser kul ut. Samma när jag är ute i landet, att gå ett varv och köpa på mig från det lokala, småskaliga sortimentet är nästan en självklarhet.

Har jag problem att hejda mitt vardagssupande? Nejdå, snarare problem att lagret fylls snabbare än det töms.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka "man" dricker mer för att man har vin hemma? Jag gör inte det. Har alltid ett lager av vin men har inte druckit en droppe på minst en månad. Skriv "jag" klarar inte av att ha alkohol hemma utan att dricka i onödan.
Jag antar att det är ett svar på mitt inlägg. ”Jag” klarar av att inte dricka trots att jag har hemma. Jag köper en gång per år utomlands vin och klarar hela året med det. Det är inga stora mängder.
Men tillgängligheten handlar huvudsakligen om personer som lättare dras till att dricka. Skulle alla människor klara att inte dricka när det är tillgängligt så skulle det inte finnas några alkoholister. Ganska logiskt, eller? Och dom som kanske inte kan stå emot lika enkelt som du och jag har ett större problem genom att ha ett ”lager” hemma jämfört med att inte ha det och i stället kunna köpa en enstaka flaska när man vill det.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sverige är dock inte det enda landet med "konstiga" regler kring alkohol. Några exempel utan närmare källhänvisning eller kommentar kring regelns detaljer.

Thailand, tidigare försäljningsförbud mellan 14:00 och 17:00.
Thailand, förbud att dricka på tåg.
Thailand, förbud i samband med val.
USA, förbud för passagerare att dricka vid bilfärd.
USA vissa stater, ej försäljning söndagar.
Tyskland, ej på långfredagen.
Diverse länder i Mellanöstern, mer eller mindre totalförbud.

Det är väl bara att konstatera att alkohol är en fråga som "alltid" delat befolkningen och olika länder/grupper ser ganska olika på frågan. Sverige är absolut inte unikt i detta avseende.
Unikt har jag inte sagt. Jag skrev majoriteten. Kanada har haft länge ett nästan likadant system som Sverige. Fanns bara en butik precis som systemet. Det har man senaste åren dock tagit bort. Inte har det skapat större problem.
Jag har ingen aning vad som gäller i Thailand. Är dock absolut inget förbud eller problem att dricka alkohol i Tyskland på långfredagen. Däremot får man inte spela musik 😉.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka "man" dricker mer för att man har vin hemma? Jag gör inte det. Har alltid ett lager av vin men har inte druckit en droppe på minst en månad. Skriv "jag" klarar inte av att ha alkohol hemma utan att dricka i onödan.
Oftast de som är på gränsen till depression eller de som har det tungt o svårt.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.
Fast det är ju som med alla andra varor. Av någon anledning är affärer ofta öppet på t.ex. söndagar. De flesta människor kan väl planera sina klädköp så att de slipper handla på söndagar.

Rent samhällsekonomiskt vore det antagligen bättre att inte ha t.ex. söndagsöppna affärer. Nu går en massa resurser/pengar till att hålla dessa affärer öppna på söndagar. Dessa pengar/resurser borde kunna användas effektivare. Och som du säger kan ju de flesta människor planera sina liv så att de inte måste handla på söndagar. Det folk behöver köper de ändå, så den extrakonsumtion som sker tack vare ökade öppettider är mest onödiga saker som det antagligen vore bäst ifall de aldrig konsumerades och bidrog till CO2 utsläpp och annat onödigt resursutnyttjande av jorden.

Det ologiska är väl varför det är olika regler när det gäller öppettider för olika produkter.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Konstigt nog ligger t ex Spanien och Portugal i botten när de gäller dödsfall orsakade av alkohol trots att de ligger i toppskiktet i när det gäller konsumtion.

Det är väl snarare så att Sveriges modell med dålig tillgänglighet främjar det skadliga Svenska fylledrickandet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag antar att det är ett svar på mitt inlägg.
Nej jag skulle tro att det var ett svar på:

S Sackaros skrev:
Jag ser också ett problem i lagerhållning av vin hemma. Det går faktiskt åt mer om man har en massa flaskor ligger.

Alfredo Alfredo skrev:
Medvetet eller omedvetet argumenterar du nu rätt osakligt. Man kan inte hämta ut annat än på Systembolagets ordinarie öppettider. Att ombudet i övrigt kan ha mer generösa öppettider är helt irrelevant när det gäller deras roll som ombud för Systembolaget.

[länk]

[bild]
Verkar som att Coop i Brastad har lite egna regler...

https://www.systembolaget.se/butiker-ombud/ombud/brastad/lysekilsvagen-3-148405-90B/

Både tidigare och senare än Systembutiken i den närliggande staden

https://www.systembolaget.se/butiker-ombud/butik/vastra-gotalands-lan/lysekil/korsgatan-5-1440/

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkar som att Coop i Brastad har lite egna regler...
Det står väl inget om att det ska matcha närliggande Systembolag? Det står ”Som längst är det Systembolagets ordinarie tider som gäller: 10-20 på vardagar samt 10-15 på lördagar.”, vilket de verkar följa, eller?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
De flesta bolag har väl öppet till 19 eller 20 på vardagar? Det borde räcka för de flesta kunderna. Jag är mer förvånad över att varenda Coop eller ICA ute på vischan har öppet till 21-22 varenda dag inklusive julafton.
Det var inte Coops öppettider som var problemet. Utan något tramsigt regelverk.

Alfredo Alfredo skrev:
Det står väl inget om att det ska matcha närliggande Systembolag? Det står ”Som längst är det Systembolagets ordinarie tider som gäller: 10-20 på vardagar samt 10-15 på lördagar.”, vilket de verkar följa, eller?
Det ser ut som att det går att hämta från 09:00.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Konstigt nog ligger t ex Spanien och Portugal i botten när de gäller dödsfall orsakade av alkohol trots att de ligger i toppskiktet i när det gäller konsumtion.

Det är väl snarare så att Sveriges modell med dålig tillgänglighet främjar det skadliga Svenska fylledrickandet?
Skrumplevern kanske inte registreras som orsakat av alkohol?
Jag vet inte hur det är i Spanien och Portugal, men på 80-talet var skrumplever en folksjukdom i Frankrike, medan det var betydligt mer ovanligt i Sverige.

• Gilla
karinö
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det ser ut som att det går att hämta från 09:00.
Missade det. 😳 Sökte på några olika ombud och det verkar variera mellan 09:00 och 10:00 som starttid. Antagligen en bugg som kommer att tippa Sverige över kanten rakt ner i det totala fördärvet! 😢 Denna tillgänglighet klarar vi omöjligt att hantera... 😱

• Haha
MrDizzy
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast det är ju som med alla andra varor. Av någon anledning är affärer ofta öppet på t.ex. söndagar. De flesta människor kan väl planera sina klädköp så att de slipper handla på söndagar.

Rent samhällsekonomiskt vore det antagligen bättre att inte ha t.ex. söndagsöppna affärer. Nu går en massa resurser/pengar till att hålla dessa affärer öppna på söndagar. Dessa pengar/resurser borde kunna användas effektivare. Och som du säger kan ju de flesta människor planera sina liv så att de inte måste handla på söndagar. Det folk behöver köper de ändå, så den extrakonsumtion som sker tack vare ökade öppettider är mest onödiga saker som det antagligen vore bäst ifall de aldrig konsumerades och bidrog till CO2 utsläpp och annat onödigt resursutnyttjande av jorden.

Det ologiska är väl varför det är olika regler när det gäller öppettider för olika produkter.
Fast nu jämför du statligt monopol och statligt drivna butiker med konkurrensutsatt dagligvaruhandel.

Som det är nu kan du inte gå till en handfull butiker och köpa samma eller likvärdig produkt om systembolaget är stängt om det inte är enbart tomma pappkassar du vill ha.

Skulle Byggmax ha monopol på reglar och brädor skulle du inte kunna köpa det hela lördagen och söndagen.

När Byggmax öppnade här så började två till bygghandlar ha helgöppet och börja låna ut släpvagnar.

Kunde ICA sälja samma 500-kronors whisky för 349kr eller 2st för 599kr skulle det bli tufft för systembolaget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.