S Sackaros skrev:
Inget av dessa har jag på lager heller.. och då har jag katter..
Använder du inte kattsand förstår jag dig. Använder du kattsand förstår jag inte hur du kan fylla på om du inte har det hemma på lager.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Köper när det tar slut, men våra katter går mest ute och vi har en högkvalitativ kattsand som räcker länge om man tar klumparna. Eller korrigering, vid behov. Vi har ingen kattsand att fylla på med hemma just nu, men tror inte att det behövs fyllas inom kort så vi köper när det passar. Ofta spontant, säkert en söndag...

• Haha
Klabbarparn
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Kan du då förklara vad det är som skiljer den svenska befolkningen från resten av Europa och stora delar av världen att man är så mycket sämre på att hantera alkohol? Det är ju rent påhitt att man inte kan hantera friare tillgång. Jag påstår motsatsen att den begränsningen skapar större alkoholproblem.
Som några beskriver så köper man på sig mer ”för att ha” om det behövs. Men har man ständigt hemma så dricker man nog mer.
Och att systemet ska sälja så lite som möjligt. Menar du det på allvar? Varför började man då med försäljning på nätet och till och med hemleverans? För att sälja mindre? Det är samma saga som att systemet inte är vinstorienterad.
Och det med bra sortiment är bara något jag skrattar över. Åker jag till en matbutik i Tyskland så finns det 100 olika sorter vin. Dom är betydligt billigare och till 90% av bättre kvalitet.
Jag är på din sida här :-)
Du frågade om en förklaring och jag försökte ge det (även då de värderingar som ligger till grund för systembolagets historiska existens inte ligger i linje med mina egna).

Att de ska sälja så lite som möjligt kanske är en hyperbol. Men det är ju uttalat och officiellt att deras mål inte är att driva vinst eller att maximera försäljning:
https://www.omsystembolaget.se/vart-uppdrag/ansvarsfull-forsaljning/vart-uppdrag-gor-oss-annorlunda/

MultiMan
S Sackaros skrev:
Inget av dessa har jag på lager heller.. och då har jag katter..
Jag har också lager av kattsand, främst av ekonomiska skäl. Väldigt sällan det är bra priser på premium kattsand och när det är det gäller det att passa på. Sparade t ex 900kr mot ordinarie pris vid senaste köpet av ~70 kg. Så stor skillnad kan det vara.

Det räcker att titta på senaste KD-presenterade (förstörda) gårdsförsäljningslagen som fick värkas fram som en kalvning med höftlås. När den till slut började gälla var den ett stort skämt full av alkoholångest:

Följande ramar gäller för gårdsförsäljning av alkohol:
  • Tillstånd: Särskilt tillstånd för gårdsförsäljning krävs och beviljas av kommunen.
  • Produktionsvolym:För att räknas som småskalig tillverkare får årsproduktionen inte överstiga:
    • Sprit: max 75000 liter per år.
    • Starköl/vin: max 200000 liter per år.
    • Svagare jästa drycker (t.ex. folköl/cider): max 400000 liter per år.
  • Krav på platsen: Försäljningen måste ske i direkt anslutning till tillverkningsstället.
  • Åldersgräns: Det är 20-årsgräns som gäller.
  • Tider: Dryckerna får säljas alla dagar mellan kl. 10.00 och 20.00, men kommunen kan besluta om mer begränsade tider.
  • Kombinerad verksamhet: Ofta krävs det att man även erbjuder guidad visning, föreläsning eller liknande i samband med köpet.

• Folkhälsomyndigheten har beslutat om föreskrifter som bland annat reglerar utformningen av besöksarrangemanget. Anledningen är framför allt att få en likvärdig bedömning i olika kommuner. Av föreskrifterna framgår följande:
  • Arrangemanget ska pågå i minst 30 minuter.
  • Arrangemanget ska ledas av en eller flera fysiska personer.
Syftet med att reglera mängden alkoholdrycker som en gårdsförsäljare får sälja till konsumenten är att det ska vara besöket på odlingsstället som är i fokus och inte försäljningen. Större inköp av alkoholdrycker ska fortsatt ske från Systembolaget. Regeringen menar att köpet snarare ska påminna om ett souvenirköp där en turist köper med sig något som ett minne från ett turistbesök.

Försäljningen av de egentillverkade alkoholdryckerna till varje konsument vid samma besökstillfälle får inte överstiga följande:
  • 0,7 liter spritdrycker
  • 3 liter vin
  • 3 liter starköl
  • 3 liter andra jästa alkoholdrycker.
Om en tillverkare producerar drycker i olika kategorier får volymen läggas ihop, men inte överskrida respektive gräns ovan.

Utlämning av alkoholdryckerna ska ske vid försäljningen. Det ska alltså inte vara möjligt att hämta dryckerna vid ett senare tillfälle.

För ett nytt köp ska tillåtas krävs också att konsumenten betalar för och deltar i ett nytt besöksarrangemang.

För att tillverkaren ska kunna visa att hen uppfyller kraven för gårdsförsäljning ställs det krav på dokumentation. Det ska gå att följa varje köp, till exempel via kassakvitton, där det behöver framgå vad som sålts och vid vilken tidpunkt. Även kvitton för besöksarrangemang ska kunna visas för kommunen.

Läs själva och njut av det svenska kontrollsamhället:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...dning-for-gardsforsaljning-av-alkoholdrycker/

Redigerat:
  • Älska
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag är på din sida här :-)
Du frågade om en förklaring och jag försökte ge det (även då de värderingar som ligger till grund för systembolagets historiska existens inte ligger i linje med mina egna).

Att de ska sälja så lite som möjligt kanske är en hyperbol. Men det är ju uttalat och officiellt att deras mål inte är att driva vinst eller att maximera försäljning:
[länk]
Ok, förstod inte att du bara ville ge en förklaring och egentligen inte heller tror på dessa.
Det som du skrev har jag hört många gånger och det är för mig helt enkelt ologiskt. Det finns ju bevis att det funkar i majoriteten av alla andra länder att sälja i matbutiker, bensinmack eller kiosk. Inte har andra länder större alkoholproblem än Sverige.

Nej, jag vet att det är uttalat på det sättet. Men jag kan bara skratta kring det. Att lägga till ytterligare försäljningsmetoder som hemleverans, ombud och handla på nätet 24/7 är ju raka motsatsen till att sälja mindre. Och vinsten ökar ju genom beställningar via nätet. Det blir nämligen mindre personalbehov än om samma mängd skulle säljas i butik. Dessa uttalanden är ju lika med att dumförklara människor.

S Sackaros skrev:
Köper när det tar slut,
Men då får du ju ett lager, om du nu inte alltid omgående fyller på kattlådan med precis allt du köpt.

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag har ~1 mil till High Coast Distillery men kan jag köpa en flaska whisky där vid besök av verksamheten? NEJ, säger Jakob Forssmed!

M MrDizzy skrev:
Nja det är både ja och nej på det enl mitt tycke.
Ja begränsad tillgång , på så sätt att kommersiella bolag inte kan rabattera alkoholen ( typ köp 3 för 2 etc eller köp denna gräsklippare och få en whisky på köpet) leder faktiskt till mindre alkoholproblem för en befolkning i stort.
men samtidigt är det
Nej begränsad tillgång, som att ha korta öppettider eller inte tillåta matbutiker att sälja vin kommer troligen att ha ingen eller negativ effekt då folk "bunkrar" då de väl är på bolaget iom att det inte finns nån större begränsning på hur mycket man kan köpa.

Personligen tycker jag att dels matbutikerna kunde få sälja 4-5 olika vin samt riktig öl där man måste dels ha blippat legget för ålderskoll samt 10procet av omsättningen i böter om man säljer till nån som uppenbart langar. Eller något åt det hållet.

Sen då det gäller öppettider på bolaget så får det bestämma det själva, men utlämningen på utlämingsställen borde ändå få vara under den specifika utlämningstället alla öppettider och inte begränsat som nu.
Den begräsningen på utlämningsställen tillför inget , noll och nada på hur befolkningen konsumerar alkohol då man ändå måste beställa minst en dag i förväg , så det är ju inte så att man bara kan strolla dit 24/7 och hämta ut mer om man inte beställt.
Man behöver ju inte ge möjligheten att ge bort alkohol gratis som i ditt exempel att köpa gräsklippare och få whiskey på köpet. Inte heller 3 för 2. Sen att en matbutik har kampanjer och en fläska vin kanske kostar 10kr mindre i en kampanj under en vecka ser jag inte som ett problem. Även det är inget ovanligt i andra länder.
Dessa 3 för 2 saker tycker jag är rent allmänt ett problem. Finns massa med onyttiga saker. Tänker bara på köp 3 chipspåsar betala för 2. Är det speciellt bra? Jag förstår ju varför. Man vill bara köpa 1 men får du en gratis så är det bara att passa på. Butiken har sålt mera. Men sånt går ju att reglera. Man köper oftast inte mer bara för att något är någon krona nedsatt.

Uan att ha läst tråden för noga gör jag min vanliga reflektion. Måttfullhet i alkoholförsäljning tycks ofta sammanfalla med hur handel bedrevs "förr". Endast öppet dagtid, till kl 6. Försäljning över disk. Kort eller inget helgöppet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag som bor lantligt tyckte det var lite kul för några år sedan att beställa hem lite ovanligheter till ett ombud i grannhålan, en liten Coop. Men det gör jag aldrig om, det visade sig att man inte fick hämta ut drickat när jag hade ledigt och Coop var öppet, alltså på helgen. Man fick bara hämta ut när Systembolaget var öppet. Mycket märkligt. Så det gör jag inte om.

Vi som arbetar under dagarna får dålig service. Systembolaget verkar vara till för alkade pensionärer och hemmasittare.

Och få inte igång mig om det katastrofala ölutbudet. Konstiga sortval och det man vill ha är alltid slut.

I Stockholms innerstad fungerar det rätt OK. Men så är det ju krypavstånd mellan butikerna också. Och så ler ju personalen och hälsar sen ett antal år också, en förbättring som lägger en trevligheten slöja över Sovjetupplägget.
De flesta bolag har väl öppet till 19 eller 20 på vardagar? Det borde räcka för de flesta kunderna. Jag är mer förvånad över att varenda Coop eller ICA ute på vischan har öppet till 21-22 varenda dag inklusive julafton.

• Gilla
  • Haha
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men då får du ju ett lager, om du nu inte alltid omgående fyller på kattlådan med precis allt du köpt.
Fast just nu är lagret i kattlådorna. Men jag ser det inte som ett problem att låta affären vara min lagerhylla. Blir det panik med kattsand går det att köpa på närmsta ica maxi även om det kanske inte är rätt sort. De har öppet ungefär samma tider som jag är vaken...

G
Som leverantör är det svårt att få ut sina produkter på hyllorna och vinsten kan bli en förlust om kunden endast beställer en flaska.

Skulle deras monopol försvinna tror jag att utbudet hos dom stora mathandlare skulle vara sämre än hos systemet generellt men det skulle samtidigt poppa upp massa special inriktade butiker med viner/öl du aldrig skulle sett förut..

Bort med monopolet enligt mig

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Jag ser också ett problem i lagerhållning av vin hemma. Det går faktiskt åt mer om man har en massa flaskor ligger. Sen är det inte säkert att de flaskor man har köpt hem är just det man känner för till middagen. Och då har vi inte ens snuddat vid att jag har tonåringar hemma. Det känns som en låg frukt att inte ha stora mängder alkohol hemma när man har barn i den åldern. Inte för att vi någonsin har haft problem med att det stjäls alkohol, utan riskminimering.

useless useless skrev:
De flesta bolag har väl öppet till 19 eller 20 på vardagar? Det borde räcka för de flesta kunderna. Jag är mer förvånad över att varenda Coop eller ICA ute på vischan har öppet till 21-22 varenda dag inklusive julafton.
Ja, klockan 20 är ok skulle jag också säga. Däremot borde det vara även lördag och söndag. Utöver det vill jag kunna köpa det i matbutik när jag ändå handlar. Det är bara onödigt att behöva åka till ytterligare en butik. Om jag köper mat till kvällen så vill jag kunna handla en flaska vin till det. Det är bara dumt att behöva åka för en flaska till en separat butik. Och där uppstår problemet. Då köper man inte en flaska. Utan 10 och så dricker man betydligt mer än om man köper en flaska när man vill ha den till maten. Då finns det hela tiden tillgängligt hemma.

MultiMan
Vilka "man" dricker mer för att man har vin hemma? Jag gör inte det. Har alltid ett lager av vin men har inte druckit en droppe på minst en månad. Skriv "jag" klarar inte av att ha alkohol hemma utan att dricka i onödan.

• Gilla
Dublin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.