11 894 läst ·
308 svar
12k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Här om dagen så var det fint väder och vi var på landet. Bjöd in vänner och alla kom. Vi var 25pers. Detta planerades så sent att bolaget var stängt. Så folk fick ta med sig eget dricka då jag inte har så pass mycket dryck så tidigt på säsongen. Sällan mitt i då heller. Nu gick det ändå bra men hade ju onekligen vart trevligt att kunna köpa dryck på ica samtidigt som man köpte resten.
Jag vill kunna vara lika obrydd att ha öl hemma som jag är att ha grillkol eller kött till grillen. Saker och ting kan ske improviserat utan att det är konstigt.
I de flesta Europeiska länder kan kan köpa både kyld dryck sent en söndag på mataffären och det ligger inte en massa däckade personer i rännstenen.
Jag vill kunna vara lika obrydd att ha öl hemma som jag är att ha grillkol eller kött till grillen. Saker och ting kan ske improviserat utan att det är konstigt.
I de flesta Europeiska länder kan kan köpa både kyld dryck sent en söndag på mataffären och det ligger inte en massa däckade personer i rännstenen.
Medvetet eller omedvetet argumenterar du nu rätt osakligt. Man kan inte hämta ut annat än på Systembolagets ordinarie öppettider. Att ombudet i övrigt kan ha mer generösa öppettider är helt irrelevant när det gäller deras roll som ombud för Systembolaget.P Pligg85 skrev:
https://www.systembolaget.se/kundse...allning/9d58cba0-5d8e-4acb-ae75-6ef05ac6708e/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 918 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 918 inlägg
Sedan jag började bojkotta amerikanska varor så har mitt lokala systembolag inte en enda produkt jag vill ha, inte ens det svenska spritmärke som jag valt som primär ersättare. Vad värre är, många av dryckerna jag vill ha har antingen 2 veckors leveranstid eller finns inte alls (runt 50%).
Jag har skrivit om detta tidigare flera gånger. Dagens systembolag saknar existensberättigande som monopol när man inte har europeiska spritsorter som är vanliga i andra länder och jag kommit att tycka om, ens som beställningsvara. För 15-20+ år sedan fanns det kunskap hos butiken man handlade av. Det är helt borta sedan rätt många år. Ingen mening att fråga då man antingen får svaret att "jag dricker inte" eller "den har jag tyvärr inte provat".
Därför ordnar jag min alkohol på andra sätt än systembolaget, men i de flesta fall betalar jag svensk alkoholskatt, så sätt inte boxvinet i halsen.
Systembolaget får gärna finnas kvar så länge deras monopolställning försvinner.
Jag har skrivit om detta tidigare flera gånger. Dagens systembolag saknar existensberättigande som monopol när man inte har europeiska spritsorter som är vanliga i andra länder och jag kommit att tycka om, ens som beställningsvara. För 15-20+ år sedan fanns det kunskap hos butiken man handlade av. Det är helt borta sedan rätt många år. Ingen mening att fråga då man antingen får svaret att "jag dricker inte" eller "den har jag tyvärr inte provat".
Därför ordnar jag min alkohol på andra sätt än systembolaget, men i de flesta fall betalar jag svensk alkoholskatt, så sätt inte boxvinet i halsen.
Systembolaget får gärna finnas kvar så länge deras monopolställning försvinner.
Jag lider inte särskilt av att inte kunna köpa sprit på söndagar. Men det är min åsikt att varje liten inskränkning i den personliga friheten behöver motiveras mycket väl.ARJU skrev:
Frihet? Tar du inte i lite nu?
Menar du att alkoholmonopolet håller dig kedjad och fången?
Har du samma känsla av fångenskap när du passerar en hastighetsbegränsning? Eller att staten begränsat tillgången till heroin och valium? Åldersgräns på alkohol och tobak, nej låt alla bestämma själva!
När vi ändå ska befria oss från samhällets bojor kan vi börja med att avskaffa äganderätten, det finns ju ett egenvärde i att avskaffa onödiga inskränkningar, störst går först, så har evolutionen sett ut, varför förändra det nu?
När det kommer till alkoholförsäljning så finns det många exempel i västvärlden på att vi kan ha ett väl fungerande och städat samhälle även om vi helt avskaffar monopolet. Detsamma gäller avkriminalisering och tolerans mot andra droger.
Varje steg riktningen mot ett friare samhälle och bort från det totalitära och repressiva är värdefullt. Även om det bara är ett litet myrsteg, och även om vi över lag ligger ganska bra till redan idag. En principfråga helt enkelt.
Jag har inte gett alkohol en så stor plats i livet att jag alltid har hemma så därför är Systembolaget väldigt begränsande om jag börjar tänka ut en mysig grillmiddag och gärna vill ha ett glas rött till en lördag eftermiddag. Alkisarna ser nog till att fylla på förrådet regelbundet.
Dammsugarpåsar, kattsand och startgas är exempel på tre produkter som på samma sätt som alkohol inte heller har någon stor plats i mitt liv. Alla fyra produkterna har jag dock alltid hemma. 😀S Sackaros skrev:
Men det hindrar inte att jag vill att det ska vara enkelt att fylla på lagret, även om det råkar vara en söndag.
Inget av dessa har jag på lager heller.. och då har jag katter..Alfredo skrev:
Dammsugarpåsar, kattsand och startgas är exempel på tre produkter som på samma sätt som alkohol inte heller har någon stor plats i mitt liv. Alla fyra produkterna har jag dock alltid hemma. 😀
Men det hindrar inte att jag vill att det ska vara enkelt att fylla på lagret, även om det råkar vara en söndag.
Man kan undra varför det ska finnas ett statligt monopol för alkoholförsäljning som är begränsad på det sättet. Fram tills idag har jag inte hört en enda bra förklaring för detta.
Kontroll? Föreställningen att medborgarna inte kan hantera en friare tillgång till alkohol och därför måste det gå genom en strikt reglerad återförsäljare som har som uppdrag att sälja så lite som möjligt? Det är ju ett barn av en tidsanda då det var på håret att vi fick förbud mot alkohol.D DanielSt81 skrev:
Sen har det ju motiverats på senare år med att det är så bra sortiment och service och bla bla men det är en ren efterkonstruktion.
Kan du då förklara vad det är som skiljer den svenska befolkningen från resten av Europa och stora delar av världen att man är så mycket sämre på att hantera alkohol? Det är ju rent påhitt att man inte kan hantera friare tillgång. Jag påstår motsatsen att den begränsningen skapar större alkoholproblem.S Staffan-N skrev:Kontroll? Föreställningen att medborgarna inte kan hantera en friare tillgång till alkohol och därför måste det gå genom en strikt reglerad återförsäljare som har som uppdrag att sälja så lite som möjligt? Det är ju ett barn av en tidsanda då det var på håret att vi fick förbud mot alkohol.
Sen har det ju motiverats på senare år med att det är så bra sortiment och service och bla bla men det är en ren efterkonstruktion.
Som några beskriver så köper man på sig mer ”för att ha” om det behövs. Men har man ständigt hemma så dricker man nog mer.
Och att systemet ska sälja så lite som möjligt. Menar du det på allvar? Varför började man då med försäljning på nätet och till och med hemleverans? För att sälja mindre? Det är samma saga som att systemet inte är vinstorienterad.
Och det med bra sortiment är bara något jag skrattar över. Åker jag till en matbutik i Tyskland så finns det 100 olika sorter vin. Dom är betydligt billigare och till 90% av bättre kvalitet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Det är faktiskt skillnad på länder när det gäller alkoholkonsumtion och på vilket sätt man dricker. Sverige och Finland och kanske även norge har betydligt fler tunga drickare om man jämför med sydligare länder. De dricker på ett helt annat sätt typ.
Är kanske svårt att planera när man har ett beroende?
Nu var det länge sedan jag var utanför systemet strax före öppningsdags.
Men vad jag minns var det alltid en viss kundbas som hängde på låset, gick in köpte några 7,2or som dracks sittande i busskurerna på torget.
Nu var det länge sedan jag var utanför systemet strax före öppningsdags.
Men vad jag minns var det alltid en viss kundbas som hängde på låset, gick in köpte några 7,2or som dracks sittande i busskurerna på torget.
Jag som bor lantligt tyckte det var lite kul för några år sedan att beställa hem lite ovanligheter till ett ombud i grannhålan, en liten Coop. Men det gör jag aldrig om, det visade sig att man inte fick hämta ut drickat när jag hade ledigt och Coop var öppet, alltså på helgen. Man fick bara hämta ut när Systembolaget var öppet. Mycket märkligt. Så det gör jag inte om.P Pligg85 skrev:
Vi som arbetar under dagarna får dålig service. Systembolaget verkar vara till för alkade pensionärer och hemmasittare.
Och få inte igång mig om det katastrofala ölutbudet. Konstiga sortval och det man vill ha är alltid slut.
I Stockholms innerstad fungerar det rätt OK. Men så är det ju krypavstånd mellan butikerna också. Och så ler ju personalen och hälsar sen ett antal år också, en förbättring som lägger en trevligheten slöja över Sovjetupplägget.
Nja det är både ja och nej på det enl mitt tycke.D DanielSt81 skrev:Kan du då förklara vad det är som skiljer den svenska befolkningen från resten av Europa och stora delar av världen att man är så mycket sämre på att hantera alkohol? Det är ju rent påhitt att man inte kan hantera friare tillgång. Jag påstår motsatsen att den begränsningen skapar större alkoholproblem.
Som några beskriver så köper man på sig mer ”för att ha” om det behövs. Men har man ständigt hemma så dricker man nog mer.
Och att systemet ska sälja så lite som möjligt. Menar du det på allvar? Varför började man då med försäljning på nätet och till och med hemleverans? För att sälja mindre? Det är samma saga som att systemet inte är vinstorienterad.
Och det med bra sortiment är bara något jag skrattar över. Åker jag till en matbutik i Tyskland så finns det 100 olika sorter vin. Dom är betydligt billigare och till 90% av bättre kvalitet.
Ja begränsad tillgång , på så sätt att kommersiella bolag inte kan rabattera alkoholen ( typ köp 3 för 2 etc eller köp denna gräsklippare och få en whisky på köpet) leder faktiskt till mindre alkoholproblem för en befolkning i stort.
men samtidigt är det
Nej begränsad tillgång, som att ha korta öppettider eller inte tillåta matbutiker att sälja vin kommer troligen att ha ingen eller negativ effekt då folk "bunkrar" då de väl är på bolaget iom att det inte finns nån större begränsning på hur mycket man kan köpa.
Personligen tycker jag att dels matbutikerna kunde få sälja 4-5 olika vin samt riktig öl där man måste dels ha blippat legget för ålderskoll samt 10procet av omsättningen i böter om man säljer till nån som uppenbart langar. Eller något åt det hållet.
Sen då det gäller öppettider på bolaget så får det bestämma det själva, men utlämningen på utlämingsställen borde ändå få vara under den specifika utlämningstället alla öppettider och inte begränsat som nu.
Den begräsningen på utlämningsställen tillför inget , noll och nada på hur befolkningen konsumerar alkohol då man ändå måste beställa minst en dag i förväg , så det är ju inte så att man bara kan strolla dit 24/7 och hämta ut mer om man inte beställt.