48 614 läst ·
175 svar
49k läst
175 svar
Det olagliga att dra el, när hur och var?
Det har inte sedan 1939 varit några lagliga problem med att suga in valfri person från gatan till att jobba som elektriker i en elektrikerfirma.
Det viktiga var att det fanns en behörig installatör på firman som hade "överinseende" över de obehöriga.
Sedan 1,5 år sedan ändrades detta så det ska finnas ett egenkontrollprogram, företagsledningen ansvarar för att den anställde gör ett fullgott jobb, och sen ska det även finnas en auktoriserad elinstallatör på något sätt knuten till verksamheten, men dennes uppgift är dock ganska oklar.
Att lagen tillåter att "vem som helst" jobbar som elektriker under dessa premisser betyder ju inte att alla elektriker är just "vem som helst". Det är ju upp till företaget ifråga vad man vill och vågar.
Sen har facket (SEF) och arbetsgivarorganisationen (EIO, numera IN) jobbat ihop sig om lite andra regler, det är regler om lärlingstid, ett egetkonstruerat bevis (ECY) och knutit det till kollektivavtal osv, som i viss mån tvingar elföretagen till en viss struktur. Detta är inte föreskrivit i lagen, så det går ju att göra som man vill med, men det är ju samtidigt en del av kollektivavtalet, vilket tvingar många företag till detta.
Det viktiga var att det fanns en behörig installatör på firman som hade "överinseende" över de obehöriga.
Sedan 1,5 år sedan ändrades detta så det ska finnas ett egenkontrollprogram, företagsledningen ansvarar för att den anställde gör ett fullgott jobb, och sen ska det även finnas en auktoriserad elinstallatör på något sätt knuten till verksamheten, men dennes uppgift är dock ganska oklar.
Att lagen tillåter att "vem som helst" jobbar som elektriker under dessa premisser betyder ju inte att alla elektriker är just "vem som helst". Det är ju upp till företaget ifråga vad man vill och vågar.
Sen har facket (SEF) och arbetsgivarorganisationen (EIO, numera IN) jobbat ihop sig om lite andra regler, det är regler om lärlingstid, ett egetkonstruerat bevis (ECY) och knutit det till kollektivavtal osv, som i viss mån tvingar elföretagen till en viss struktur. Detta är inte föreskrivit i lagen, så det går ju att göra som man vill med, men det är ju samtidigt en del av kollektivavtalet, vilket tvingar många företag till detta.
Jag har uppenbart dålig koll på både gamla och nya elsäkerhetslagen men om det aldrig krävts någon formell utbildning för att arbeta som elektriker är det ännu svårare att förstå varför det är så hårt reglerat. Om det inte finns några strikta krav på kunskap, personlig certifiering eller utbildning att arbeta som elektriker blir det helt obegripligt att man som ansvarig för elanläggningen knappt kan peta på den innan den blir "olagligt"tS Slugge skrev:
Man måste tänka på att elektriker är ett ganska brett område. El är farligt, detta vet alla, och det är ungefär vad man behöver veta för att bygga 400 kV-ledningar på stamnätet, det övriga är mest mekaniska och fysiska egenskaper som behövs. Även om elutbildningen inte är så betungande är den heller inte nödvändig alltid, tar vi ovanstående som exempel är det så att det knappt finns någon svensk som sysslar med detta längre utan vi är beroende av utländska aktörer.M mr_bygg skrev:Jag har uppenbart dålig koll på både gamla och nya elsäkerhetslagen men om det aldrig krävts någon formell utbildning för att arbeta som elektriker är det ännu svårare att förstå varför det är så hårt reglerat. Om det inte finns några strikta krav på kunskap, personlig certifiering eller utbildning att arbeta som elektriker blir det helt obegripligt att man som ansvarig för elanläggningen knappt kan peta på den innan den blir "olagligt".
Fick för mig att du var just "elinstallatör för regelefterlevnad"? Då är det lite illa att du tycker arbetsuppgiften är oklar. Du har satt ditt namn på ett papper, du har förvisso inget ansvar, men du kan ta bort din hand från det när du vill. De flesta hade kanske bara skrivit under ifall innehållet verkade vettigt, tänker jag. Men det finns bra utbildningar inom ämnet, kolla på EUU till exempel.Mikael_L skrev:
Det har inte sedan 1939 varit några lagliga problem med att suga in valfri person från gatan till att jobba som elektriker i en elektrikerfirma.
Sen så är det inte Kollektivavtalet, utan ett kollektivavtal, bland flera, som råkar påverka den övervägande majoriteten. ECY tycker jag man kunde skippat.
Jodå, jag vet att man ska "vara till stöd för verksamheten".
Det är det enda som finns skrivet, och det tycker jag är ganska luddgt.
Särskilt om man sen beaktar vad man kollar vad som ligger på företagsledningen, där hamnar ju allt ansvar. Då ansvaret rimligtvis inte är uppdelat då det inte finns något formellt angiven uppdelning, så känns uppgiften för "elinstallatör för regelefterlevnad" ännu mer luddig.
Det är det enda som finns skrivet, och det tycker jag är ganska luddgt.
Särskilt om man sen beaktar vad man kollar vad som ligger på företagsledningen, där hamnar ju allt ansvar. Då ansvaret rimligtvis inte är uppdelat då det inte finns något formellt angiven uppdelning, så känns uppgiften för "elinstallatör för regelefterlevnad" ännu mer luddig.
tommib skrev:
Typ så. Det värsta exemplet på temat var när jag ville få en JFB installerad direkt efter att vi hade flyttat till vårt hus. En av elektrikerna jag ringde förklarade för mig att den inte fungerade om inte alla uttag var jordade. Jag ifrågasatte det men han stod på sig, med eftertryck. Pga detta ifrågasatte jag min egen kunskap om hur JFBn fungerar och skapade en tråd här....
Haha, whaaat? Jag har också hört det, från elektriker när man tar en fika hos grossisten. Jag tror helt enkelt att vissa individer inte är studiemotiverade och tänker att det löser sig under sina 3 år på elprogrammet.
Nu är det andra gången du påpekar detta, men det är bra.S Slugge skrev:
Jag glömmer själv ganska ofta detta.
SEF organiserar mest rena installationselektriker på "vanliga" elfirmor.
Men i industrin och på många andra ställen är elektriker organiserade inom andra fackförbund, så då gäller inte alls dessa regler SEF/EIO kommit överens om.
Inte heller för alla enmansfirmor, och många med bara typ 1-2 anställda och som struntar i kollektivavtal.
Ja, eller så har man helt enkelt lärt sig en kokboksmetod och förstår inte teorin bakom. Då blir det sådana avarter.J Johan456 skrev:
Kan ju säga att den elektrikern inte fick jobbet...
Han som faktiskt kom och bytte centralen är den enda bra elektrikern jag träffat som kund. Han hade egen ABL och rätt nystartad firma. Fast pris på centralbytet förutsatt att inga jordfel fanns (det gjorde det inte, visste jag redan). Jag tillhandahöll materielen själv. Han var grymt skeptisk men när jag berättade att det var Hager så sa han ok.
S Stefan1972 skrev:En lite spinoff på otaliga trådar om det olämpliga och olagliga i att dra el själv.
Att det finns regler vet jag också men på vilket sätt är det egentligen "olagligt" ? När sker själva brottet? Vad är åtalsbart och vem anmäler. Finns det praktiska fall?
Om vi utgår ifrån att personen som kopplar har någotsånär kännedom om vad denne gör så när kommer det olagliga in? Håller vi oss till normala fastigheter man äger så är det ju ändå fastighetsägaren som ansvarar för installationen och att den är okej.
Vad händer om en utomstående elektriker ser nåt suspekt. Polisanmäler de då saken? Brukar försäkringsbolag polisanmäla någon ?
Har polisen nån specialgrupp som utreder piratdragen el?
Det är elsäkerhetsverket som bestämmer.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
Om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra så får du alltså göra en hel del. Läs länken ovan!
Som ni har noterat har vi flera sätt att lära sig, läsa, lyssna och praktisera. Oftast i kombination, men är inte alltid ett "måste". Har tillämpat de tre metoderna både som utbildare och som ledare vid kompetensplanering/utveckling. Är individuellt hur man tar till sig kunskap.
Det är väldigt många som med teoretisk kunskap kan utföra uppgifter som är helt funktionella och följer regelverk, men det tar tid och resultatet kanske inte ser estetiskt ut så att man kan "sälja" kommersiellt till kund. Däremot kan det vara väldigt avancerade funktioner som är tidsödande och mycket komplicerade.
Men grunden är trots allt den teoretiska kunskapen att veta hur man ska göra och varför, att sedan att kunna utföra arbetet kommersiellt är en annan fråga. Med teoretisk kunskap kan jag utföra arbetet åt mig själv, kanske inte alltid den bästa lösningen pga brister i erfarenhet men ändå godkänt.
Det är väldigt många som med teoretisk kunskap kan utföra uppgifter som är helt funktionella och följer regelverk, men det tar tid och resultatet kanske inte ser estetiskt ut så att man kan "sälja" kommersiellt till kund. Däremot kan det vara väldigt avancerade funktioner som är tidsödande och mycket komplicerade.
Men grunden är trots allt den teoretiska kunskapen att veta hur man ska göra och varför, att sedan att kunna utföra arbetet kommersiellt är en annan fråga. Med teoretisk kunskap kan jag utföra arbetet åt mig själv, kanske inte alltid den bästa lösningen pga brister i erfarenhet men ändå godkänt.
Det är absolut inte olagligt för en privatperson att göra sin egen elS Stefan1972 skrev:En lite spinoff på otaliga trådar om det olämpliga och olagliga i att dra el själv.
Att det finns regler vet jag också men på vilket sätt är det egentligen "olagligt" ? När sker själva brottet? Vad är åtalsbart och vem anmäler. Finns det praktiska fall?
Om vi utgår ifrån att personen som kopplar har någotsånär kännedom om vad denne gör så när kommer det olagliga in? Håller vi oss till normala fastigheter man äger så är det ju ändå fastighetsägaren som ansvarar för installationen och att den är okej.
Vad händer om en utomstående elektriker ser nåt suspekt. Polisanmäler de då saken? Brukar försäkringsbolag polisanmäla någon ?
Har polisen nån specialgrupp som utreder piratdragen el?
Men för att försäkringsbolagen ska ersätta dig för skador måste godkänd elektriker ha godkänt din installation och koppla in din installation i säkrings central
Alla dessa idioter som drar upp lagar på allt
I 99% av fallen finns det inga lagar som hindrar privatpersoner att göra något på hus
Men händer det något tex någon får en elchock av din installation och dör och det inte finns godkännande
Då är du som privatperson skyldig till vållandet
Men så länge allt man görs görs enligt bransch standard så är det inga problem att göra vad du vill
Detta vill dock inte elektriker eller vvsare höra
Enligt dom är allt olagligt men kan inte speca vilken lag som gäller för privatpersoner
Lagarna som finns när det gäller sånt här är för företag ska hålla sig till reglerna inget annat
Så kan du å du har kunskap dra el själv men innan får du hitta en elektriker som tar på sig att godkänna installationen i efterhand för att vara på säkra sidan när det gäller framtida skador mm
Så du menar att byta trasiga vägguttag och strömbrytare mot lika dana, kontaktera egna skarvsladdar, byta säkringar och byta glödlampor är 'en hel del'? Jag tror nog att väldigt många här på forumet både kan och vill göra mycket mer än så...G MrGlad8 skrev:
Jag rekommenderar dig att läsa:Serre skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/elsakerhetsforordning-2017218_sfs-2017-218
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-20172/
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-20173/
Där har du svart på vitt att det är olagligt för vanlig privatperson.
Om du inte håller med kan du väl visa var i dessa lagar du finner stöd för din åsikt.
Och ingen elektriker kan "komma i efterhand" och godkänna något.
Vi kan besiktiga en (din) anläggning och fastställa att det är korrekt, eller troligen korrekt, kanske.
Men det tvättar inte på något vis bort det brott mot lagen du begick när du installerade.
En Polis kan inte kontrollera din förmåga att köra bil för att göra att en begången fortförning plötsligt blir laglig, typ tvättas bort.