O Steamboy skrev:
Här beskriver du teoretiska kunskaper som en "skriftlig instruktion". Det förklarar varför det är så svårt för dig att förstå hur teori kan förbereda någon för att arbeta självständigt utan att behöva få alla nya delmoment och nya problem förklarade för sig ett i taget genom att gå bredvid någon annan som visar.

Om teoretiska kunskaper handlade om att memorera en massa fakta och färdiga instruktioner så håller jag med om att det inte fungerar i praktiken. Det går varken att skriva en instruktion för varje situation eller att memorera dessa. Men det är inte vad de som studerar på en teoretisk nivå tränas i att göra. Teoretisk utbildning handlar istället om att ha en bred allmän förståelse för grundläggande naturlagar och bra abstrakta verktyg som logik och matematik för att kunna beskriva och omsätta dessa i praktiken. Det handlar om att utveckla självständigt tänkande, förmågan att hitta nya lösningar och att snabbt ta till sig ny kunskap. Desto bättre teoretisk grund du har desto större möjligheter har du att självständigt angripa nya problem och lära dig saker utan att ha någon tidigare erfarenhet av dem.

Antag att det finns 100 möjligheter att göra något på. Av dessa fungerar 10. Beroende på situation är bara 1-2 av de tio varianterna tillämpbara. Någon som saknar teoretisk grund, och därför måste lära sig genom att prova sig fram, måste därmed testa alla 100 möjligheterna för att identifiera de 1-2 fall som fungerar. Risken finns dock att när personen ställs inför en ny situation där det är något av de andra 8 fallen som istället fungerar då ändå försöker med sin 1-2 lösningar och misslyckas, alternativt måste testa igenom all 98 fall igen för att hitta den av de 8 fallen som fungerar i den situationen.

Om vi jämför det med någon som har en gedigen teoretiskt kunskapsbas är chansen stor att den personen omedelbart kan utesluta de icke-fungerande fallen direkt utan att prova och snabbt komma fram till de 10 lösningarna som skulle kunna fungera, och kanske till och med pricka in de 1-2 som faktiskt fungerar på första eller andra försöket.

Det där känner jag mycket väl igen. Ofta i situationer där man träffar på en praktiker från exemplet ovan. Någon som visserligen är duktig men som landat i de där 1-2 sätten att göra något på och är helt övertygad om att det är det enda rätta, men inte riktigt förstår varför eller kan sätta det i perspektiv. Då är det bättre att var tyst än att försöka påpeka att det finns 8 andra sätt att göra det på och att i just det här fallet är ett av de dessa faktum att föredra.
Är säkert så att jag är otydlig när jag försöker uttrycka mig. Nej, jag tror inte det ena eller andra, min åsikt i denna frågan är baserat på att jag under årens lopp fått äran att arbeta med alla möjliga sköningar, både med varierande arbetslivserfarenhet och utbildningsnivå.

Det jag skriver är att någon med flerårig högskoleutbildning visst kan ha lätt att ta till sig givna instruktioner eller ha bra handlag för att utföra praktiska installationer, jag har absolut inget emot dessa.

Att dessa däremot skulle kunna utföra självständigt arbete direkt efter skolan ser jag som väldigt sällsynt, har själv aldrig hört talas om det och den allmänna uppfattningen av akademiker bland arbetare är ofta att dessa har väldiga problem med det praktiska, den som växt upp på landet eller gjort mycket i huset den växt upp i har däremot ofta fördelar här.

Sen vad det gäller ett yrke som exempelvis installationselektriker, så tror jag allt detta saknar betydelse, med tiden jämnar detta ut sig, de minst intresserade kommer förvisso aldrig fullt ut förstå teorin bakom, men förhoppningsvis tillräckligt för att säkert och korrekt kunna utföra sitt arbete.

Så vad du, tommib och andra än skriver kommer jag inte ändra inställning till detta, ser jag däremot något som får mig att ändra uppfattning är det en annan femma.
Sen är det nog inte allför många med akademisk bakgrund som skulle vilja jobba som installationselektriker, man har troligen valt sin väg av en orsak.

Däremot tror jag många här på forumet har så stora kunskaper att det betydligt skulle underlätta för dem att komma in i arbetet, men jag tror inte det finns många därute som ligger på den nivån, från det jag sett.

• Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
tommib
Typ så. Det värsta exemplet på temat var när jag ville få en JFB installerad direkt efter att vi hade flyttat till vårt hus. En av elektrikerna jag ringde förklarade för mig att den inte fungerade om inte alla uttag var jordade. Jag ifrågasatte det men han stod på sig, med eftertryck. Pga detta ifrågasatte jag min egen kunskap om hur JFBn fungerar och skapade en tråd här....

• Gilla
  • Wow
1234bjorn och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker Logik borde vara ett ämne i grundskolan

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
tommib
S Slugge skrev:
ser jag däremot något som får mig att ändra uppfattning är det en annan femma.
Även detta är en intressant kunskapssyn. "Om jag inte ser det med mina egna ögon så finns det inte". Väldigt vanlig hos praktiker.

S Slugge skrev:
Sen är det nog inte allför många med akademisk bakgrund som skulle vilja jobba som installationselektriker, man har troligen valt sin väg av en orsak.
Nej, detta var jag ju redan inne på ovan. Det finns en uttalad selection bias. Teoretikerna, som i övrigt var intresserade av el och plockade isär grejerna hemma som barn, blev civilingengörer.

Igen, jag ber om ursäkt om det känns som att jag hackar på just dig men du illustrerar min poäng så bra i flera inlägg att det är svårt att låta bli.

• Gilla
  • Älska
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Tror ändå inte jag håller med här Bo, även om dessa "hundår" mestadels kan ses som praktisk erfarenhet finns det naturligtvis många teoretiska kunskaper att lära också, den intresserade montören gör något och läser sedan om det på kvällen för att få fördjupad förståelse för momentet. Eller omvänt, läser på sig om teorin för morgondagens jobb för att slippa stå och se dum ut eller för det ska gå snabbt och enkelt.

Tyvärr inte så vanligt idag, folk är, i min mening, generellt ointresserade av sina yrken.
Det finns många vägar till kunskap, genom böcker är inte den enda vägen, och i många fall inte heller den bästa.
Men glöm dock inte att den vägen finns, och passar och fungerar för en del personer.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Det jag skriver är att någon med flerårig högskoleutbildning visst kan ha lätt att ta till sig givna instruktioner eller ha bra handlag för att utföra praktiska installationer, jag har absolut inget emot dessa.
Kan det vara så att det beror på att de förstår teorin och på så sätt inte behöver samma detaljerade instruktioner?

S Slugge skrev:
Att dessa däremot skulle kunna utföra självständigt arbete direkt efter skolan ser jag som väldigt sällsynt, har själv aldrig hört talas om det och den allmänna uppfattningen av akademiker bland arbetare är ofta att dessa har väldiga problem med det praktiska, den som växt upp på landet eller gjort mycket i huset den växt upp i har däremot ofta fördelar här.
Kan det bero på att det inte är tillåtet för högskoleutbildade att arbeta som elektriker direkt efter "skolan" så att du aldrig hört talas om det är väl inte så konstigt. Sen är det alltid lika kul att höra vilka fördomar som finns mot akademiker :D

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Då har ju den personen gjort praktiken på annat håll, kanske skruvat bland elprylarna hemma redan som liten. Och då räknas inte den praktiken med nuvarande system då det inte funnits någon som kunnat borga för den.

Men jag har aldrig träffat någon sån person, tvivlar inte på att det finns, och synd för den personen att den behöver göra flerårig praktik i onödan, men det kan max röra sig om en handfull personer.

Sen kan det ju finnas personer som pulat med el utanför systemet, men dessa kan ju inte systemet ta hänsyn till, av naturliga skäl, här kan ju så klart mångsidig praktik också förvärvats, men skulle tro det är extremt ovanligt.
Jag har ju haft en helt annan väg in i elektrikeryrket än den vanliga.
Har gått från ett civilingenjörsjobb (men dock utan komplett examen) till elektriker.
Jag har dessutom helt skippat lärlingstid, ECY-cert och allt annat tjafs som facket (SEF) tycker är livsviktigt.

Utan istället blev jag direkt inkastad i skarp verksamhet direkt. Och tro mina ord, jag kände mig inte speciellt ofta vare sig kaxig eller kunnig. Hade många gånger ingen direkt att fråga heller.
Men det gick ju bra ändå, med mitt genuina intresse för att lära mig och förstå så kunde jag navigera genom allt, ibland genom att läsa på i diverse skrifter och på webben, genom att fråga och kolla mig fram överallt där det gick (Tack Bo Siltberg, bl.a.).

Dessutom blev jag redan efter några månader såsom elektriker utan tidigare erfarenhet, förvånad när en AB-behörig började fråga mig saker, istället för tvärtom. :)

Eller tja, jag hade ju en tidigare erfarenhet utav svagströmselektriker på SSAB.
Men det var ju ingen starkström, men läsa scheman kunde jag åtminstone. :)

Så, jag har kanske en löjligt hög tilltro på vad folk kan tillägna sig för kunskaper om de bara vill. Jag menar bara, själv är jag ju inte speciellt smart, utan bara intresserad (av det mesta).

• Gilla
  • Älska
1234bjorn och 14 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Även detta är en intressant kunskapssyn. "Om jag inte ser det med mina egna ögon så finns det inte". Väldigt vanlig hos praktiker.

Nej, detta var jag ju redan inne på ovan. Det finns en uttalad selection bias. Teoretikerna, som i övrigt var intresserade av el och plockade isär grejerna hemma som barn, blev civilingengörer.

Igen, jag ber om ursäkt om det känns som att jag hackar på just dig men du illustrerar min poäng så bra i flera inlägg att det är svårt att låta bli.
Säger inte att det inte finns, men att några akademiker på ett forum tycker det borde vara så är inget som förvånar, detta har jag sett och hört många gånger i verkligheten fast verkligheten säger annat. Tror mig också ha sett fler akademiker försöka utföra praktiska moment än en akademiker.

Men visst, i grund och botten är det nog denna syn jag har, först när sett bevis med egna ögon tror jag på det. Detta innebär att jag inte tror på gastar men däremot vetenskapliga teorier då dessa är det mest sannolika vi känner till.

Sen finns givetvis motsatsen också, detta är såklart inget man hör om eller noterar då detta inte sticker ut.

"Hacka" du på om du vill, ser inte det på det sättet, tror däremot att du kanske befinner dig i lite av en bubbla där du ser byggahuseliten som någon som går att jämföra med gemene hempulare, hade jag inte sett så mycket annat motsägelsefullt i verkligheten hade jag kanske också trott att nivån legat högre ute i stugorna.

• Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Det som är skillnaden tommib, du tror jag har fel, jag vet jag har rätt,
Hahaha, jävla va gött jag skrattade här. (Alltså, jag bara älskade den där kaxiga attityden, du är nog en sån där gubbe jag skulle gilla att käfta med på något bygge (y))

S Slugge skrev:
men du kan komma till mitt jobb och försöka läsa in dig på detta, du kommer inte lyckas bli självgående dag 1
Nej, just som yrkesperson blir naturligtvis ingen självgående på en dag.
Jag är väl nu efter några år hyggligt självgående, men känner att det fortfarande finns lite extra potential att öva fram. :)

• Älska
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju haft en helt annan väg in i elektrikeryrket än den vanliga.
Har gått från ett civilingenjörsjobb (men dock utan komplett examen) till elektriker.
Jag har dessutom helt skippat lärlingstid, ECY-cert och allt annat tjafs som facket (SEF) tycker är livsviktigt.

Utan istället blev jag direkt inkastad i skarp verksamhet direkt. Och tro mina ord, jag kände mig inte speciellt ofta vare sig kaxig eller kunnig. Hade många gånger ingen direkt att fråga heller.
Men det gick ju bra ändå, med mitt genuina intresse för att lära mig och förstå så kunde jag navigera genom allt, ibland genom att läsa på i diverse skrifter och på webben, genom att fråga och kolla mig fram överallt där det gick (Tack Bo Siltberg, bl.a.).

Dessutom blev jag redan efter några månader såsom elektriker utan tidigare erfarenhet, förvånad när en AB-behörig började fråga mig saker, istället för tvärtom. :)

Eller tja, jag hade ju en tidigare erfarenhet utav svagströmselektriker på SSAB.
Men det var ju ingen starkström, men läsa scheman kunde jag åtminstone. :)

Så, jag har kanske en löjligt hög tilltro på vad folk kan tillägna sig för kunskaper om de bara vill. Jag menar bara, själv är jag ju inte speciellt smart, utan bara intresserad (av det mesta).
Det du måste komma ihåg @Mikael_L är att det finns ingen koppling mellan elektrikeryrket samt fackförbund och lärlingstid och ECY, allt detta är helt och hållet kopplat till installationssidan, som ju är den överlägset största grenen. Likaså ATL.

Den behörige ville nog bara kolla om du förstod vad du sysslade med. :D

M mr_bygg skrev:
Kan det bero på att det inte är tillåtet för högskoleutbildade att arbeta som elektriker direkt efter "skolan" så att du aldrig hört talas om det är väl inte så konstigt. Sen är det alltid lika kul att höra vilka fördomar som finns mot akademiker :D
Vad menar du med detta Bygg, vem är det som förbjuder detta?

tommib
S Slugge skrev:
tror däremot att du kanske befinner dig i lite av en bubbla där du ser byggahuseliten som någon som går att jämföra med gemene hempulare,
Oh nej, det tror jag absolut inte. Du anar inte vilka människor jag av och till träffar på jobbet. Jag tror mig ha en ganska väl förankrad syn på vad folk klarar och ungefär var medel ligger. Därför tror jag inte heller att det skulle bli miljontals hempulare bara för att man lättar på restriktionerna. De flesta kan inte och vill inte.

Däremot tror jag att många människor, med rätt typ av handledning, klarar av mer än de själva tror. El är ett lite speciellt område bland hantverken eftersom det kräver relativt lite praktiskt handlag* och relativt mycket teoretisk förståelse. Därför ligger det närmast till hands för en akademiker (av rätt sort, jag pratar inte humanister här), mycket närmare än t.ex. snickeri eller målning.

* För att bli säkert. Snyggt säger jag inget om....

• Gilla
1234bjorn och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Oh nej, det tror jag absolut inte. Du anar inte vilka människor jag av och till träffar på jobbet. Jag tror mig ha en ganska väl förankrad syn på vad folk klarar och ungefär var medel ligger. Därför tror jag inte heller att det skulle bli miljontals hempulare bara för att man lättar på restriktionerna. De flesta kan inte och vill inte.

Däremot tror jag att många människor, med rätt typ av handledning, klarar av mer än de själva tror. El är ett lite speciellt område bland hantverken eftersom det kräver relativt lite praktiskt handlag* och relativt mycket teoretisk förståelse. Därför ligger det närmast till hands för en akademiker (av rätt sort, jag pratar inte humanister här), mycket närmare än t.ex. snickeri eller målning.

* För att bli säkert. Snyggt säger jag inget om....
Ok @tommib. Möjligt vi har olika föreställningar angående elinstallationskunskaperna ser ut i stugorna. Tror det kommer bli svårt att bevisa det ena eller andra.

Det du skriver i andra tråden verkar vettigt, man kan underhålla och bygga ut sin bostad med utbildning och instruktioner, samt eventuellt någon slags kontroll.

Det som skrivs här tror jag inte för ett ögonblick på, man kan läsa lite och sedan klara ett yrke som det tagit andra flera år att bemästra. Och detta på dag 1! Nej, detta är till att kraftigt nedvärdera yrket tycker jag, det är en väldigt stor värld med många moment under tidspress och man kommer alltid behöva någon att fråga. Hur duktig man än tycker man är kommer man väldigt långt med lite ödmjukhet,

Nu tror ju kanske jag att jag skulle kunna klara att jobba som målare, har spacklat och målat själv hemma. Visst, det hade såklart blivit sämre resultat och tagit mycket längre tid, men på det stora hela tror jag faktiskt jag hade klarat det, kan inte se vad som skulle hindra det faktiskt.

• Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Vad menar du med detta Bygg, vem är det som förbjuder detta?
Ok, så klart fel av mig. Det finns väl inga formella krav alls numera att arbeta som elektriker utan företaget där personen är anställd behöver väl bara ha en elinstallatör anställd och något typ av egenkontrollprogram. Men det hör säkert till ovanligheterna att någon läser en högskoleutbildning för att sedan arbeta som elektriker så jag håller fortfarande fast vid att det inte är konstigt att du inte träffat på en sån person än.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Ok, så klart fel av mig. Det finns väl inga formella krav alls numera att arbeta som elektriker utan företaget där personen är anställd behöver väl bara ha en elinstallatör anställd och något typ av egenkontrollprogram. Men det hör säkert till ovanligheterna att någon läser en högskoleutbildning för att sedan arbeta som elektriker så jag håller fortfarande fast vid att det inte är konstigt att du inte träffat på en sån person än.
Så du menar att det var förbjudet före lagändringen? Aldrig hört talas om detta faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.