Byggahus.se
D
Ja jag kan tänka mig att där är en hel del utmaningar när man måste ta vissa rum i taget

vi tänkte samma men blev tillslut tvungen att skjuta upp in flytt och blåsa allt på en gång. Visst det är fördelar med det också men det kan lätt bli väldigt mycket i kropp och själ när man kommer in och ser allt man måste göra

men vi närmar oss också ett så pass färdigt hus att vinkar flytta in i alla fall :)
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
En bild på hur det såg ut i planeringsstadiet, verkligheten blev rätt så lik planen!
[bild]
Verkligen jättefint! Vilket program ritar du i? Har aldrig lyckats … kanske tränat för lite!?
 
  • Gilla
m96thorn
  • Laddar…
D DSOS skrev:
Ja jag kan tänka mig att där är en hel del utmaningar när man måste ta vissa rum i taget

vi tänkte samma men blev tillslut tvungen att skjuta upp in flytt och blåsa allt på en gång. Visst det är fördelar med det också men det kan lätt bli väldigt mycket i kropp och själ när man kommer in och ser allt man måste göra

men vi närmar oss också ett så pass färdigt hus att vinkar flytta in i alla fall :)
Ja att få till logistiken var minst sagt en kluring!
 
A Amhskåne skrev:
Verkligen jättefint! Vilket program ritar du i? Har aldrig lyckats … kanske tränat för lite!?
Själva köket är uppritat i Sketchup. Där har jag även importerat in "rätt" golv och bänkskiva för att få en så realistisk färg som möjligt.

Den andra 3D visualiseringen är gjord i RoomSketcher :)
 
Arbetet går minst sagt sakta framåt!

Men det nya dörrhålet mot pannrummet är nu mer upptaget
Renoveringsplats, väggöppning, rörstammar, hink, kablar, oavslutade golv och väggar, dammigt, inomhusarbete, byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu idag har jag börjat öppna golvet för ett stambyte till lilla wcn... Varför inte när man inte har något annat att göra :thinking:
Renoveringsarbete, rörledningar, verktyg, byggmaterial, stökigt, uppbruten golvbeläggning, inomhus, ombyggnadskaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja, jag vet, det är kaos i min röra och aldrig hittar jag vad jag letar efter.. Ni får ha överseende :crysmile:
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Då var iaf avloppet igenom den delen där det ska läggas parkett avklarad.
Resterande del får bli när tid/ork/kapital till det finns (läs efter att det andra är klart)

Byggarbetsplats inomhus med rörledning, spillror, verktyg, och mätinstrument under renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete pågår, rörledningar synliga, verktyg och byggmaterial utspridda, övergivet arbetsområde inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering pågår, rörledningar blottlagda, golv uppbrutet, byggavfall, arbetsverktyg synliga, oordnat och dammigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rörigt rum under renovering med utsatta rör, byggmaterial och damm överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg även idag att jag glömt plocka bort dörr bladet innan jag gjöt fast det nya wc avloppet... Jäkla tur att dörren fortfarande gick att öppna lite så man kunde kravla in och efter lite meck få loss den :crysmile:
 
  • Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Renoveringsprojekt, råa väggar, träbjälkar, oavslutade golv, byggmaterial, stämning av pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, murade tegelstenar, verktyg runt omkring, inomhusarbete, spirorör, pall, oavslutad konstruktion, dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete, öppen spis under konstruktion, rör, tegel, byggmaterial, skugga av katt, oavslutad inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sakta sakta går det framåt!

Kaminen står där den ska vara och taket i entrén är i princip helt nere. Döm till min förvåning när jag hittade en stålbalk i mellanbjälklaget...
Delvis riven takgips visar träreglar och isolering i ett skadat innertak. Renovering eller reparation krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Nu är det endast lite småpul kvar, någon listbit + skorstenen ska byggas färdigt. I övrigt är det klart... Nu ska jag vila!

Litet badrum med handfat, spegel och belysning, terrakotta väggar, öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt vardagsrum, öppet kök, soligt, trägolv, soffa, fåtölj, matbord, trädgårdsutsikt, ljus interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljus, öppen yta med trägolv, vita väggar, pelare, och sovrumsmöbel i bakgrunden. Modernt och oinrett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymligt, upplyst vardagsrum med soffa, fåtölj, bord, och en färgglad presentpåse; trägolv; neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt vardagsrum med eldstad, trägolv, vit vägg, och spegling av person som tar foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vardagsrum och matsal, minimalistisk stil, träbord, soffa, öppen spis, stort fönster, ljus belysning, dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska det in mer inredning obviously, men det tas successivt :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Ulrika M.M och 1 till
  • Laddar…
Delvis rivet rum med trasig vägg, toalett, byggavfall, renovering eller skada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, avtäckt tak, isoleringsmaterial synligt, byggverktyg och material utspridda, inomhus byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett under renovering hem, exponerade bjälkar, träskivor, rörledningar, oavslutade väggar och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, vägg i förändring, bygglampor, spacklad yta, ojämn struktur, gammalt och nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, oavslutad kamin mitt i rum, byggmaterial och verktyg spridda, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av vardagsrum med öppen spis, rör på golvet, ommålade väggar, dammsugare i förgrunden, oordning, ej färdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum, rosa väggar, vit dörrkarm, byggavfall på golvet, elinstallationer framme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder från själva renoveringen. Har inte fotats så mkt då det gått i 110 km/h känns det som med många dagar, kvällar mm som spenderats till renovering.
 
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Superfint! Starkt jobbat. Inte lätt att bo i renoveringen kan jag tänka mig.

Hoppas ni inte sliter ut er.
 
blaxx blaxx skrev:
Superfint! Starkt jobbat. Inte lätt att bo i renoveringen kan jag tänka mig.

Hoppas ni inte sliter ut er.
Tack S!

Det värsta med att bo så länge i renovering är att man vänjer sig. Har fortfarande inte riktigt vant mig vid att ha ett vardagsrum igen trots att vi haft klart nu i någon månad :p
 
  • Haha
blaxx
  • Laddar…
Jag och övriga familjen kom överens om att vi ville ha toalett 2 i bruk igen.. Det var alltså dags att ta tag i sista sträckan av stambytet.

Hyrde maskiner och börja bröta på... Och insåg snabbt att man inte ska köra "skomakarens son"s hus...

Väderbiten avloppsbrunn på sprucken och ojämn betongyta nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunnslock 1 uppbilat. Den med skarp syn ser att det skymtar något där under.
Golv med öppen avloppsbrunn, sprickor och rördelar synliga, betong och ojämn yta, byggnation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där återfanns denna skönheten.. Den skarpsynte ser dock att något skymtas inne i brunnen...
En rörinstallation i marken med betong och grus, troligen för sanitet, med ett avtaget lock bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä men ser på f*n, där var det slut.

Förra ägarna har, när de tog bort oljetanken valt att gjuta på 10cm betong på hela golvet istället för att bila bort sockeln till tanken. Och tillbaka till skomakaren son, sonen i detta hushållet var rörmokare och ja alltså.. Vvs arbetena är ju rena skämtet.
VARFÖR bilar man inte upp spygatten och förlänger avloppet lite? För int f*n monterar man först en förhöjningsring och sedan en plastbrunn ovanpå det.


Ja, jag blev frustrerad. Inte blev det bättre av att spygattens rör sett bättre dagar och gick in i ett Höganäs rör, som såklart sprack när jag skulle få loss spygatten.
En trasig golvyta med synligt rörarbete nära en tvättmaskin och verktyg. Renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja hopp.. Hur löser vi detta då? Inte jättesugen på att ta mig ner till huvudstammen.
Måttstock i betonggrop, konstruktionsarbete, svart hink, murade väggar, mätning pågår, otydlig bakgrund, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningen fick bli en vända till bauhaus och köpa en diamantklinga till dremel och kapa av röret invändigt och sedan på med en frenco.

Gick som planerat och nu kunde jag proppa röret så jag slipper lukta fisar hela dagen lång 😆
Plastlock i brunnen, grå rör, stenar, jord, synlig konstruktion, underjordisk installation, ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fortsatte sedan med att såga upp och bila bort delar av trappan. Stötte sedan på radiatorrör (såklart) så jag gav fan i det efter det.. Får bli efter humör!

Ett rörigt utrymme med rester efter rivningsarbete, inklusive en jackhammare, betongbitar och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Wiie vilket kul jobb detta var (not).



Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Söderslätt och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.