Byggahus.se
J Jarlsgård skrev:
Här har inte skrivits mkt på sistone. Mest pga att jag helt enkelt inte kunnat göra något på 3 mån pga axeln.

Men bygglov för takfönster är klappat och klart. Firma till badrummet är klappat och klart.

Så idag har jag faktiskt börjat gipsa taket i groventren. Inte för att det gått så bra, men har iaf börjat :crysmile:

Man inser att gipsa tak själv i snedtak är idioti på hög nivå när man inte har en skivlift. Att intala sig själv att det blir enklare bara för att man kör med takgips är ett tecken på obefintlig självinsikt och kännedom om ens begränsningar. Så summa summarum, kommer behöva slätspackla hela taket. Hade inte tänkt mig det men det blev inge vidare  är dock väldigt nöjd med skruvautomaten!!! Utan den hade jag nog gått ninja på gipsen! :crysmile:
[bild]
Ser inte allt för illa ut?
 
Gipsväggsinstallation med små glapp mellan skivorna och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontentan av att en skiva hamnade någon mm fel i början... Så jag kommer lägga i gips bruk, glasfibersrmering över och spackla slätt.. Borde funka :rofl::thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Kontentan av att en skiva hamnade någon mm fel i början... Så jag kommer lägga i gips bruk, glasfibersrmering över och spackla slätt.. Borde funka :rofl::thinking:
Hmm, ja, då förstår jag ;)
 
Kort och gott ett bildbevis på att man är mänsklig antar jag :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu har jag faktiskt fått gjort lite!

Nyinstallerad dörröppning i ett rörigt garage med verktyg, hyllor och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad dörr till ett rörigt garage med verktyg och skräp på golvet och framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad dörr i garage med verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad vit ytterdörr i ett garage med fönster utmed löv och renoveringsmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad dörr i garage med synlig puts och byggmaterial som cement och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådärja, då satt dörren på plats! Skönt och redigt skönt att få loss 3kvm golvyta i mitt gigantiska 18kvm garage.. :crysmile:

Nu blir det lite städning och sedan lite finputsning av putsen!
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Nymonterad vit ytterdörr med långt vertikalt fönster och dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtat o klart (y)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Stiligt!
 
I söndags åkte takfönstret i groventre/tvättstugan in! Bra mkt lättare nu när man satt in ett tidigare :D tog allt som allt strax under 2h, då var det ju dock redan förberett på insidan ;)

Nyinstallerat takfönster under konstruktion med synliga träbjälkar och omgivande gipsskivor från insidan av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade hål igenom taket i varje hörn och klättrade sedan upp på taket och körde tigersåg en mellan hålen(y)
Nyinstallerat takfönster med utsikt till blå himmel och moln, synliga träramar och takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt takfönster monterat i taket med utsikt mot klarblå himmel och träram synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt takfönster installerat på ett plant tak med tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat takfönster på ett tegelhus, med omgivande temporär täckning för regnskydd och en stege vid fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog och la igen den gamla skorstenen som var till oljepannan också.
Översiktsbild av ett tak med en nyinstallerat takfönster omgivet av återlagda takpannor och en fot i bildens hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En förebild (dock med tänt ljus)
Interiörbild av ett förberett utrymme för installation av takfönster med synlig isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en efter
Renoveringsområde med öppen dörr, synliga byggmaterial och stegar samt en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så nu väntar jag bara på takfirman som ska komma och lägga papp runt. Har fått regn och stormsäkra under tiden :crysmile:
Vy från ett öppet takfönster över ett tillfälligt täckt tak med blå presenning, stege och omgivande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ligger snuskigt stilla.. Så är redigt nöjd! Den vi la över takfönstret i badrummet höll i 5h och denna har nu legat sen i söndags :rofl: man lär sig den hårda vägen (y)
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
I söndags åkte takfönstret i groventre/tvättstugan in! Bra mkt lättare nu när man satt in ett tidigare :D tog allt som allt strax under 2h, då var det ju dock redan förberett på insidan ;)

[bild]
Borrade hål igenom taket i varje hörn och klättrade sedan upp på taket och körde tigersåg en mellan hålen(y)
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tog och la igen den gamla skorstenen som var till oljepannan också.
[bild]

En förebild (dock med tänt ljus)
[bild]
Och en efter
[bild]


Så nu väntar jag bara på takfirman som ska komma och lägga papp runt. Har fått regn och stormsäkra under tiden :crysmile:
[bild]
Ligger snuskigt stilla.. Så är redigt nöjd! Den vi la över takfönstret i badrummet höll i 5h och denna har nu legat sen i söndags :rofl: man lär sig den hårda vägen (y)
Snyggt, det var en rejäl skillnad i ljusinsläpp (till det positiva)!
 
K kalle55 skrev:
Snyggt, det var en rejäl skillnad i ljusinsläpp (till det positiva)!
Ja det gjorde stor skillnad! Välbehövligt i det rummet :) För även om det är fönster i dörren också så vetter den ju mot norr + har tak över så det gav inte så mkt ljus men det är väldigt uppskattat av barnen :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Ja det gjorde stor skillnad! Välbehövligt i det rummet :) För även om det är fönster i dörren också så vetter den ju mot norr + har tak över så det gav inte så mkt ljus men det är väldigt uppskattat av barnen :crysmile:
Inget slår dagsljus! Snyggt med det gråa fodret på utsidan också !
 
Kanske är dags att uppdatera lite här? :crysmile:

Hur långt har jag kommit sedan sist? Tja, typ ingenstans. En pergola har tillkommit vilket kan ses i min trädgårdstråd, i övrigt inte speciellt mycket i själva huset!

Projekt tvättstuga/groventré ligger fortfarande i pipelinen och tanken är la att det ska bli vidgjort nu under hösten!

Men det är ett stort projekt med många delar. Det är avlopp som ska förgrenas, eldragning till maskiner, radiator ska flyttas, tak ska gipsas om, väggar ska strippas och bredspacklas, golv som ska flytas, dörrar som ska bytas ... ja listan kan göras väldigt lång!

Har dock börjat ta in lite priser från hantverkare för att försöka skapa en sorts budget!


Tyvärr (?) tänker jag inte dela med mig av några bilder, rummet som ska bli tvättstuga ser ut som kaos :crysmile: och jag väljer därmed att inte visa upp detta :ok:

Kan dock visa en bild från Ikeas ritprogram hur layouten är tänkt att bli :D
Digital planritning från ett ritprogram som visar en tänkt layout för en tvättstuga med vita skåp och blå väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredvid tvätt/tork så är tanken att ett av 60 skåpen ska få husera en inbyggnadsfrys. Vi har idag ett 180cm skåp i det rummet men i ärlighetens namn så nyttjar vi inte all yta och behöver inte ha ca 450L frys som vi har idag. Jag tror att ~300L kommer vara fullt tillräckligt. Så kanske man lär sig att packa frysarna bättre :crysmile:

En fundering dock... vi kommer köra med färg på väggarna och låta skåpen vara vita. Då får vi lite liv i alltsammans! Men som synes så har jag taklådor/boxar längs med hela taket.... Hur hade ni gjort med dessa? Målat in de i rummets färg eller i takets? :thinking:
 
Åsa Lund
Kul med uppdatering!
Jag hade målat med takfärg
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kul med uppdatering!
Jag hade målat med takfärg
Ja jag får klura på den. Fördelen med väggfärg som jag kan komma på är att jag tror det blir lite mer kamouflerat? :thinking:
 
Jag väcker la lite liv här igen!

Inget har hänt sedan sist.. eller jo, sambon har beslutat vilken färg det blir! Vilken det blir har jag däremot glömt av nu :crysmile:

Hade tänkt dra igång med detta projektet för någon vecka sen, men då jag "paja" ryggen för 9 veckor sedan så har absolut nada hänt... hade hoppats på att det skulle ha släppt till nu men icke.


Jag har dock en till frågeställning!
El till tvätt/tork måste dras fram, som det är nu funderar jag på att dra rören i den vänstra taktrumman (är en blindtrumma för att skapa en enhetlighet) och sedan dra utanpåliggande kabel.. känns lite overkill att lägga in VP rör i väggen bakom högskåp när man aldrig kommer se det? Eller vad säger ni?
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.