TheImprovisor
Jag förstår inte motiveringen här.
Vad tjänar den äldre mannen på detta?

Jag tycker detta låter konstigt överhuvudtaget. Är det så här det ska fungera? Min granne startar en gränstvist och jag tvingas betala?

"Och trots att det är grannen som har drivit processen betalar han bara 27 procent av Lantmäteriets kostnader för gränsmätning och Bengt 73 procent.

Motiveringen är att Bengts tomt hade fler gränser att mäta än grannens. I grunden ligger principen om att båda parter tjänar på att få gränserna fastlagda."


https://www.land.se/livet-pa-landet/lantmateriets-taxa-till-80-arige-bengt-377-000-kronor
 
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag förstår inte motiveringen här.
Vad tjänar den äldre mannen på detta?

Jag tycker detta låter konstigt överhuvudtaget. Är det så här det ska fungera? Min granne startar en gränstvist och jag tvingas betala?

"Och trots att det är grannen som har drivit processen betalar han bara 27 procent av Lantmäteriets kostnader för gränsmätning och Bengt 73 procent.

Motiveringen är att Bengts tomt hade fler gränser att mäta än grannens. I grunden ligger principen om att båda parter tjänar på att få gränserna fastlagda."


[länk]
Jag tycker överlag den där lagstifningen är lite konstigt.
Då kan ju tex en granne "jäklas" med en annan genom att dra igång ett ärende som denne inte alls har beställt eller är intresserad av, och få en räkning på hur mycket som helst :/

Principen att båda har nytta av att fastställa gränser förstår jag. Men man bör ju ha något att säga till om om man se nfår en räkning för hundratusentals kronor.
Och jag förstår också att en obstinat granne kan jäklas åt andra hållet mot någon som tex vill fastställa gränser, men då kan man ju betala sig ur det.

Misstänker att problemet är att när lagarna skrevs så kostade en förrätning inte så mycket att det blev värt at bråka om. Men skall det kosta hundratusentals kronor så känns det inte rimligt att m,an som granne inte får godkänna arbetet innan !

Kanske att han kan klaga civilrättsligt på ngt sätt? Dvs inte i sak men att grannen orsakat kostnader för hundratusentals kronor utan att informera/fråga och stämma denne på det ?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Svårt det här! Hade det varit tvärt om, appmiljonären hade ägt huset vid sjön och mannen huset vid vägen så hade nog ingen blivit lika sur. Det var ju faktiskt så att appmiljonären hade rätt här och ägde marken.

Sen kan jag nästan tycka att det jävligaste är att han förlorade strandtomten pga landhöjningen. Det gör ju att ni som har strandtomt vid landhöjning får vara noga med att gräva bort lite land då och då...
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Gör som jag. Slipp ifrån grannproblemen och flytta dit där det inte finns grannar i närheten.
Känns som att majoriteten av inläggen på forumet handlar om grannar.
Vår stora skogtomt gränsar mot andras skog. Ser det som 100% säkert att ingen kommer att kolla exakt på millimetern var pinnarna står i skogen. Har i princip ingen betydelse
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
"De kostnader en förrättning medför för kunderna är i det stora flertalet fall en bråkdel av vad vårt system ger tillbaka i värdehöjning. Tänk till exempel på en avstyckning som kostar 100 000 kronor och som skapar en fastighet som är värd 4 miljoner kronor. "

Detta måste vara en rejäl tankevurpa?

Om jag delar min fastighet värd 8 miljoner i 2 lär knappast stamfastigheten behålla hela sitt värde.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Letade upp vad jag tror är fastigheterna det gäller. Jag antar att de två bredvid varandra är Bengts och den som styckats av och sålts, och att den bakom de två är den rika grannens, eller har jag fattat allt fel?

Här syns ju också hur landhöjningen ätit upp Bengts strandtomt.

Satellitbild över fastigheter vid Höbmarövägen, markerad tomt vid vattnet med tydlig landhöjning som påverkar strandlinjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L L Jan skrev:
Vår stora skogtomt gränsar mot andras skog. Ser det som 100% säkert att ingen kommer att kolla exakt på millimetern var pinnarna står i skogen. Har i princip ingen betydelse
OT: Att inte äga skogen runt sin tomt kan ju ge andra (i bland oönskade effekter) när det markbereds, planteras, avverkas eller inte avverkas precis som tomtägaren vill.
 
TheImprovisor
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bengt och Appmiljonären är gamla vänner, som vi redan hängt med i en annan tråd:
[länk]
Aha, så Bengt äger båda bitarna närmast vattnet och det är fastigheten bakom som nu hävdar rätt till den lilla remsan mellan dem?
 
U
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Aha, så Bengt äger båda bitarna närmast vattnet och det är fastigheten bakom som nu hävdar rätt till den lilla remsan mellan dem?
Yes, lägg också märke till att det är allmän yta till väster om fastigheterna, så grannen ovanför har egentligen inget behov av remsan som klyver Bengts fastighet för att ta sig till stranden. De kan lätt ta sig till stranden genom att gå på västsidan, utan det var att han ville äga en bit strand och anlägga brygga som jag förstått det grundar sig i. Och ang. landhöjningen så har det tagits upp i den parallella tråden också.

Enligt detaljplan så går tomterna till vattnet (vi har dock inte sett nån avstyckningsakt) och enligt historiska ortofoton från bara nått år ifrån detaljplanens inrättande så är redan fastighetsgränserna en bra bit från stranden. Så det är mest troligen digitaliseringen och fel inmätning från början som gjort att strandkant och fastighetsgränsen skiljer så mycket idag, inte landshöjningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
U Utsliten och utdömd skrev:
Yes, lägg också märke till att det är allmän yta till väster om fastigheterna, så grannen ovanför har egentligen inget behov av remsan som klyver Bengts fastighet för att ta sig till stranden. De kan lätt ta sig till stranden genom att gå på västsidan, utan det var att han ville äga en bit strand och anlägga brygga som jag förstått det grundar sig i. Och ang. landhöjningen så har det tagits upp i den parallella tråden också.

Enligt detaljplan så går tomterna till vattnet (vi har dock inte sett nån avstyckningsakt) och enligt historiska ortofoton från bara nått år ifrån detaljplanens inrättande så är redan fastighetsgränserna en bra bit från stranden. Så det är mest troligen digitaliseringen och fel inmätning från början som gjort att strandkant och fastighetsgränsen skiljer så mycket idag, inte landshöjningen.
Då förstår jag egentligen inte problemet. Mr. Snorrik har ju rätt till sin fastighet/tomt vare sig han behöver den eller inte. Vi, eller åtminstone inte jag, vet ju inte heller hur terrängen ser ut väster om fastigheterna. Är det bergigt/fullt av växtlighet/andra hinder?

Att Bengt och hans barn inte har haft koll på sin egen fastighet/tomt verkar ju nu, med mer fakta, uppenbart. Lite konstigt med tanke på fastighetsbeteckningarna :1 och :2. Det borde ju ha varit en ledtråd.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Aha, så Bengt äger båda bitarna närmast vattnet och det är fastigheten bakom som nu hävdar rätt till den lilla remsan mellan dem?
Precis, Appmiljonärsgrannen äger remsan men Bengt visste inte om det till en början och trodde det var hans mark. Han har använt grannens remsa som sin tomt i alla år. Bengt trodde också att han ägde stranden men inte heller det var korrekt, den ägs av en samfällighet. Så Bengt har fått ett riktigt tråkigt uppvaknande när detta nu kom fram.

Och vad jag minns från den gamla tråden så skulle remsan bytas mot stranden men då framkom att stranden inte heller var Bengts. Appmiljonären hoppades på att han skulle komma i besittning av stranden genom bytet. Därav att detta har dragit iväg med förrättningskostnader och kostnader för Bengt att ersätta appmiljonären för att ta över ägandet av markremsan.

Stor olycka att alla har varit så okunniga om sina fastigheter och bråkat istället för att komma överens. troligen har känslan av orättvisa att inte äga det man trodde sig äga stått i vägen för rationella beslut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bengt och Appmiljonären är gamla vänner, som vi redan hängt med i en annan tråd:
[länk]
Är de igång igen med något nytt nu, eller är det bara Land som är sena på bollen?
 
TheImprovisor
C cpalm skrev:
Är de igång igen med något nytt nu, eller är det bara Land som är sena på bollen?
Det är nog Land, och jag, som är sena på bollen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Är de igång igen med något nytt nu, eller är det bara Land som är sena på bollen?
Båda har ju överklagat Lantmäteriets beslut nu till MMD. Land:

"Hon [Bengts dotter Anna], brodern och pappan har nu via sin advokat överklagat till mark- och miljödomstolen och det har grannen också gjort. Det gäller både besluten om att behöva tvångsinlösa markremsan/stigen och att Bengt förlorar sin strandtomt och betalningen till Lantmäteriet som de anser oskälig och alldeles för hög."
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.