S
(Från TV4)
På den idylliska ön Högmarsö, strax utanför Norrtälje, befinner sig en familj mitt i ett kostsamt och långdraget byråkratiskt drama. En över hundra år gammal stig, som skär genom deras tomt, har resulterat i en grannfejd och en ekonomisk börda som närmar sig långt över en miljon kronor.
– Pappa har inga besparingar så hittills har jag och min bror betalat. Men nu kommer vi behöva ta ett blankolån för pappa har Alzheimer och får inte ta ett lån. Så det kommer ju att kosta, berättar Anna Aldehag som är dotter i familjen.

Historien började när familjen Bengt Sundin, med över 70 års historia på den idylliska ön Högmarsö, sålde en del av sin fastighet 2007. Vid försäljningen frågade de Lantmäteriet om några servitut eller begränsningar fanns, och då fanns inget att anmärka på.

Men när den andra fastigheten såldes på nytt upptäckte den nye grannen en stig som legat dold och en konflikt blossade upp.

Har inte beskedet på papper
– Det var per telefon tyvärr så jag har inte det skriftligt. Men de sa att det inte fanns servitut eller begränsningar. Jag frågade då om det var riktigt säkert för vi säljer utanför släkten och hon sa nej det är säkert, förklarar Anna Aldehag.
Lantmäteriet fastslog senare att Bengt Sundin skulle köpa tillbaka markdelen för över 420.000 kronor, trots att stigen alltså inte varit i aktivt bruk på väldigt länge.

Denna stigstrid har vuxit till en ekonomisk mardröm för familjen. Kostnaderna för förrättningar och utköp har eskalerat, och den totala notan tros nu överstiga 1,5 miljoner kronor.

Fadern drabbad av Alzheimers​

Familjens ekonomiska framtid har blivit osäker, särskilt eftersom fadern i familjen drabbats av Alzheimers, vilket försvårar deras ekonomiska rörelseutrymme.

– Vi har redan lagt ut en del pengar, så klart. En halv miljon. Men sen utköp och ytterligare förrättningskostnader. Vi kommer att landa på totalt en och en halv miljon kronor. Det är inte rimligt, menar dottern Anna Aldehag.

Kritik mot Lantmäteriets handläggningstider​

Denna händelse är inte unik; den motsvarar en bredare bild av kritik mot Lantmäteriets hantering av fastighetsärenden.

Läs hela artikeln här: https://www.tv4.se/artikel/47jtOqbr...fter-lantmaeteriets-miss-det-aer-foerfaerligt

Redigerat av moderator:
Det är ju knappast möjligt att ha stenkoll på alla gamla kartor och avtal. Vad ”snälltolka” betyder beror väl på vilken sida i konflikten man står på.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Vad är källa till texten?
Sen förstår jag inte vad det handlar om, och vad som har hänt. Det framgår att det är dyrt och att någon tycker att Lantmäteriet misskött ärendet, men vad som är problemet framgår inte alls. Vet du mer än den inklistrade artikeln?

• Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
"Lantmäteriet fastslog senare att Bengt Sundin skulle köpa tillbaka markdelen för över 420.000 kronor"

Berätta mer om det här!

• Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är källa till texten?
Sen förstår jag inte vad det handlar om, och vad som har hänt. Det framgår att det är dyrt och att någon tycker att Lantmäteriet misskött ärendet, men vad som är problemet framgår inte alls. Vet du mer än den inklistrade artikeln?
Det är från TV4s hemsida.
https://www.tv4.se/artikel/47jtOqbr...fter-lantmaeteriets-miss-det-aer-foerfaerligt

De gör lätt-TV och har nog inte riktigt den journalistiska kompetensen för att beskriva ärendet så att det blir begripligt för läsare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 29 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att de sålt en fastighet/del av fastighet, och efter köpet insåg köparen att där fanns en icke-privat stig/väg som förhindrar deras tilltänkta användning. Lantmäteriet har då beslutat att delar av (eller hela?) Köpet ska gå tillbaka.

Säljaren verkar mellan raderna ha kännt till stigen(?), men har frågat Lantmäteriet (som tydligen inte kännt till den) om det finns några belastningar eller servitut, och fått ett negativt besked, att det inte fanns det.

Så min tolkning är att säljaren försökte med en fuling, och nu försöker skylla på LM?

• Gilla
  • Arg
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Men har de sålt av en del av en fastighet bör det ha varit en lantmäteriförrättning? Och då är Lantmäteriet väldigt noga med alla servitut och rättigheter och vad som ska läggas på stamfastigheten respektive den nybildade fastigheten. Har de inte gjort det, eller har de gjort det men köparen/säljaren förstod inte vad texten i förrättningshandlingen betydde? 🤔

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Såg nu att det var en ytterligare försäljning emellan, vet inte om det förändrat något. Men det känns som en väldigt ensidig beskrivning av situationen.

Kan Lantmäteriet bestämma om återköp? Jag antar att det innebär att det ursprungliga köpet bedöms som ogiltigt på grund av falsk/felaktig information? Vad är "mellanägarens" roll i det hela?

S
Jag tolkar att det är "stigen" som man köpt tillbaka för över 420.000 kronor. via Lantmäteriet.

• Gilla
Slaget på tummen
  • Laddar…
Man köper inget via lantmäteriet.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 5 till
  • Laddar…
S Supermyra skrev:
Jag tolkar att det är "stigen" som man köpt tillbaka för över 420.000 kronor. via Lantmäteriet.
Vadå köpt tillbaka stigen? Köpt marken stigen går på? Köpt servitut på stigen? Gjort ny lantmäteriförrättning?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi får nog aldrig svar på dessa frågor med en blänkare på TV4s hemsida som enda informationskälla.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
S
"Lantmäteriet fastslog senare att Bengt Sundin skulle köpa tillbaka markdelen för över 420.000 kronor, trots att stigen alltså inte varit i aktivt bruk på väldigt länge."

Låter väldigt konstigt att lantmäteriet skulle "besluta" att en fastighetsaffär skall gå tillbaka.

Om man gissar lite så finns här troligen någon äldre rätt för en granne att passera över fastigheten på den här stigen. När en ny ägare då söker bygglov som skär av stigen, så reagerar rättighetsinnehavaren, och bevisar sin rätt. Om då stigen ligger så till att den omöjliggör byggande på fastigheten så finns här då ett fel som troligen kan gå som dolt fel. Och köparen kräver att affären skall gå tillbaka.

Men 400 000 för en tomt i skärgården låter väl rätt billigt. Förstår inte rikigt säljaren här. OM den här stigen verkligen är ett problem, så är det väl bara att köpa tillbaka tomten, försöka komma övverens med rättighetsinnehavaren, "köpa ut stigen". Och sälja igen. Hellre än att spendera 1,5 milj på advokater och lantmäterikostnader. Om det faktiskt inte går att få bort stigen, och den hindrar allt byggande på fastigheten, så är ju fastigheten i praktiken helt värdelös. Går tomten att använda, så är det väl vara att sälja igen men se till att köparen får förutsättningarna klara.

• Gilla
kils och 3 till
  • Laddar…
En liten överblick, antar det är fastigheterna "bakom" man processar mot. Intressant här är att syftet med stigen verkar vara åtkomst till vattnet, men ingen fastighet verkar äga marken närmast vattnet ändå.
Satellitbild över fastighetsgränser nära vatten med märkningar av fastigheter Norrtälje Högmarsö 2:33 (1) och (2).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Matthies och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.