36 345 läst ·
451 svar
36k läst
451 svar
Det här väl återigen tjänstemannastyre ☹️ingen tar ansvar.
inte tidigare.P pmd skrev:
Men det kunde ske att de gjorde kontroller.
Men nu har de vänt på spelreglerna.
Och jag har sett att de söker fältpersonal..
När de nu kräver att skogsägarna ska komma med svar och analyser så kan de även komma med att tillstånd måste ges före..
Jag har läst artskyddsförordningen en gång i tiden, men den är tämligen omfattande så givetvis kommer jag inte ihåg allting i den.Maskintok skrev:
I den står det inte så mycket om markanvändning, såvitt jag minns.
Den nya rutinen som Skogsstyrelsen avser att införa handlar skogsbruk och vilda fåglar, enligt inlägg #4. Kommer vilda däggdjur att påverka avverkningstillstånden också?
[Tillägg]: Det kan nog hända att de kommer att göra det. Det finns N-markerade däggdjur i bilaga 1 till artskyddsförordningen.
Rådjur är f.ö. inte N-markerade i bilaga 1.
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/artskydd/
Redigerat:
Art och habitatdirektivet.P pmd skrev:Jag har läst artskyddsförordningen en gång i tiden, men den är tämligen omfattande så givetvis kommer jag inte ihåg allting i den.
I den står det inte så mycket om markanvändning, såvitt jag minns.
Den nya rutinen som Skogsstyrelsen avser att införa handlar skogsbruk och vilda fåglar, enligt inlägg #4. Kommer vilda däggdjur att påverka avverkningstillstånden också?
Rådjur är f.ö. inte N-markerade i artskyddsförordningens bilaga 1.
[länk]
gäller även klövvilt..
Och rovdjur...
samt att de fått klartecken att få pröva vissa ärenden emot miljöbalken och utförda natura 2000 områden med ersättning mer godtyckligt..
Markägaren själv ska inventera, enligt Skogsstyrelsens pressmeddelande.F fribygg skrev:
https://www.skogsstyrelsen.se/pressmeddelanden/ReadArticle?id=3315877
Läs Skogsstyrelsen pressmeddelande.Maskintok skrev:
Det är artskyddsförordningen som gäller i Sverige. Den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen har tillkommit pga flera vägledande domar i Mark- och miljööverdomstolen och en dom i EU-domstolen.
i Artskyddsförordningen 2007:845P pmd skrev:
finns just art och habitatdirektivet...
Det är den delen som EU nu tack vare S och mp tvingat på oss.. För att i EU efterlevdes inte tillräckligt skydd, även om sverige tog mer ansvar än andra länder.
För att motverka förlust av biologisk mångfald har EU:s medlemsländer antagit flera direktiv, bland annat art- och habitatdirektivet (direktiv 92/43/EEG). I direktivet finns listade arter och naturtyper som är av intresse att bevara för att säkra den biologiska mångfalden inom EU:s medlemsländer.
artdatabanken.se
artdatabanken.se
Njae, artskyddsförordningen är Sveriges implementation av (bl.a.) fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet.Maskintok skrev:
Det räcker inte med att titta i EU-direktivet för att veta vilka regler som gäller.
Det här mest en hemmagjord förändring. Se Skogsstyrelsens pressmeddelande för motivering av den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen.
konstigt att om du läser riksdagsmotioner och beslut så är det EU beslut som vår sittande regering inte valt att neka utan svalde med hull och hår..P pmd skrev:Njae, artskyddsförordningen är Sveriges implementation av (bl.a.) fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet.
Det räcker inte med att titta i EU-direktivet för att veta vilka regler som gäller.
Det här mest en hemmagjord förändring. Se Skogsstyrelsens pressmeddelande för motivering av den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen.