P pmd skrev:
Hur mycket folk har Skogsstyrelse tillgängligt för att fara ut och inspektera? Krävs det en inspektion för att man ska få avverkningstillstånd?
De lär väl anlita någon konsult eller ideell förening för att kolla om det finns fågel på skogsfastigheten;)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Hur mycket folk har Skogsstyrelse tillgängligt för att fara ut och inspektera? Krävs det en inspektion för att man ska få avverkningstillstånd?
inte tidigare.
Men det kunde ske att de gjorde kontroller.
Men nu har de vänt på spelreglerna.
Och jag har sett att de söker fältpersonal..

När de nu kräver att skogsägarna ska komma med svar och analyser så kan de även komma med att tillstånd måste ges före..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
De lär väl anlita någon konsult eller ideell förening för att kolla om det finns fågel på skogsfastigheten;)
De har redan avtal med vissa personer och företag..

P
Maskintok skrev:
De är fredade i och med detta precis som kronhjort... Då dessa individer kan vara hotade av minskade antal i annat EU land..

Trodde du läst direktivet.. Och då insett att om fågel eller annat djurliv är på trakten så är det inte lovligt att jobba där..
Jag har läst artskyddsförordningen en gång i tiden, men den är tämligen omfattande så givetvis kommer jag inte ihåg allting i den.
I den står det inte så mycket om markanvändning, såvitt jag minns.

Den nya rutinen som Skogsstyrelsen avser att införa handlar skogsbruk och vilda fåglar, enligt inlägg #4. Kommer vilda däggdjur att påverka avverkningstillstånden också?

[Tillägg]: Det kan nog hända att de kommer att göra det. Det finns N-markerade däggdjur i bilaga 1 till artskyddsförordningen.

Rådjur är f.ö. inte N-markerade i bilaga 1.
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/artskydd/

Redigerat:
P
P pmd skrev:
Jag har läst artskyddsförordningen en gång i tiden, men den är tämligen omfattande så givetvis kommer jag inte ihåg allting i den.
I den står det inte så mycket om markanvändning, såvitt jag minns.

Den nya rutinen som Skogsstyrelsen avser att införa handlar skogsbruk och vilda fåglar, enligt inlägg #4. Kommer vilda däggdjur att påverka avverkningstillstånden också?

Rådjur är f.ö. inte N-markerade i artskyddsförordningens bilaga 1.
[länk]
Art och habitatdirektivet.
gäller även klövvilt..
Och rovdjur...
samt att de fått klartecken att få pröva vissa ärenden emot miljöbalken och utförda natura 2000 områden med ersättning mer godtyckligt..

P
Artskyddsförordningen är det som gäller i Sverige.

P
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Artskyddsförordningen är det som gäller i Sverige.
Nä det är art och habitatdirektivet som nu gäller.
Det är därför som vi kan få skydda skog pga att det är en art i ett annat EU land även om den inte är hotad i Sverige.
Detta är det som påverkar vindkraftverk och gruvdrift mm..

P
P pmd skrev:
Markägaren själv ska inventera, enligt Skogsstyrelsens pressmeddelande.
[länk]
De lägger över ansvaret dit ja..
Sedan är det upp till markägaren att ordna detta..

P
Maskintok skrev:
Nä det är art och habitatdirektivet som nu gäller.
Det är därför som vi kan få skydda skog pga att det är en art i ett annat EU land även om den inte är hotad i Sverige.
Detta är det som påverkar vindkraftverk och gruvdrift mm..
Läs Skogsstyrelsen pressmeddelande.

Det är artskyddsförordningen som gäller i Sverige. Den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen har tillkommit pga flera vägledande domar i Mark- och miljööverdomstolen och en dom i EU-domstolen.

P pmd skrev:
Markägaren själv ska inventera, enligt Skogsstyrelsens pressmeddelande.
[länk]
Jorå, jag var nyss ute och det fanns varken fågel, insekter eller andra däggdjur förutom mej själv och jag hugger nog bara 0,49ha för att inte behöva hålla på med onödig byråkrati

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Läs Skogsstyrelsen pressmeddelande.

Det är artskyddsförordningen som gäller i Sverige. Den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen har tillkommit pga flera vägledande domar i Mark- och miljööverdomstolen och en dom i EU-domstolen.
i Artskyddsförordningen 2007:845
finns just art och habitatdirektivet...
Det är den delen som EU nu tack vare S och mp tvingat på oss.. För att i EU efterlevdes inte tillräckligt skydd, även om sverige tog mer ansvar än andra länder.

P
För att motverka förlust av biologisk mångfald har EU:s medlemsländer antagit flera direktiv, bland annat art- och habitatdirektivet (direktiv 92/43/EEG). I direktivet finns listade arter och naturtyper som är av intresse att bevara för att säkra den biologiska mångfalden inom EU:s medlemsländer.

artdatabanken.se

P
Maskintok skrev:
i Artskyddsförordningen 2007:845
finns just art och habitatdirektivet...
Njae, artskyddsförordningen är Sveriges implementation av (bl.a.) fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet.
Det räcker inte med att titta i EU-direktivet för att veta vilka regler som gäller.
Det är den delen som EU nu tack vare S och mp tvingat på oss.. För att i EU efterlevdes inte tillräckligt skydd, även om sverige tog mer ansvar än andra länder.
Det här mest en hemmagjord förändring. Se Skogsstyrelsens pressmeddelande för motivering av den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen.

P
P pmd skrev:
Njae, artskyddsförordningen är Sveriges implementation av (bl.a.) fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet.
Det räcker inte med att titta i EU-direktivet för att veta vilka regler som gäller.

Det här mest en hemmagjord förändring. Se Skogsstyrelsens pressmeddelande för motivering av den ändrade tillämpningen av artskyddsförordningen.
konstigt att om du läser riksdagsmotioner och beslut så är det EU beslut som vår sittande regering inte valt att neka utan svalde med hull och hår..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.