P
P pmd skrev:
Där fick Nordberg ett snömossvar.

Och där har han ännu inte fått något svar, men det har ju bara gått 2-3 dagar sen frågan överlämnades till ansvarig minister så vi får väl ge oss till tåls.
Det är inte riktigt det detta handlar om.
utan att det finns politiker och partier som inte står bakom denna väg som S valt att anama..
direktivet skulle behövt delas upp för att vara fungerande..

Nämen, det visar sig att detta kommer att äventyra byggnationen av nya vindkraftverk.
Nu blir det svårt för regeringen att veta vilket ben dom ska stå på

• Gilla
  • Haha
b8q och 2 till
  • Laddar…
P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nämen, det visar sig att detta kommer att äventyra byggnationen av nya vindkraftverk.
Detta kommer bli fullständigt kaos..
Att behöva söka tillstånd emot miljöbalken för något som inte är hotat i Sverige men kan vara det i annat EU land är ju dårskap...

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta kommer bli fullständigt kaos..
Att behöva söka tillstånd emot miljöbalken för något som inte är hotat i Sverige men kan vara det i annat EU land är ju dårskap...
Kommer garanterat bli massor av ansökningar som anpassas efter det myndigheterna "vill" se och inte göra någon skillnad ändå. Och vad händer om man myglar med ansökan och blir påkommen?

• Gilla
  • Wow
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och vad händer om man myglar med ansökan och blir påkommen?
Det beror väl på om man är politiker eller vanlig medborgare?

P
Kommer garanterat bli massor av ansökningar som anpassas efter det myndigheterna "vill" se och inte göra någon skillnad ändå. Och vad händer om man myglar med ansökan och blir påkommen?
Då bör det bli en sanktionsavgift samt är det en avverkning så blir det polisanmälan om illegal avverkning..

P
F fribygg skrev:
Det beror väl på om man är politiker eller vanlig medborgare?
gör det?
lika inför lagen borde vi vara, men du har säkert rätt.. ;)

P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
byggnationer, gruvdrift, skogsbruk, jordbruk, industri, övrig verksamhet..
Allt kommer att kunna nu ifrågasättas om det stör eller påverkar djurliv eller växtliv..
Och då blir det stoppad verksamhet tills att det är utrett..

Jag har nu ett objekt som skulle ha gallrats.
men där går nu rådjur och gömmer sig.. samt sitter koltrastar i träden.. Så jag får inte hugga min Björkved för att kunna leverera till kunder... om jag nu ska följa direktivet..

P
Maskintok skrev:
ingen åsikt.
utan ren fakta, om du vetat vad det verkligen gäller.
Berätta mer! Helst med siffror.

P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hur visar det sig? Har någon tillståndsprocess ändrats?

P
Risken att bli påkommen är förmodligen minimal. Efter en avverkning kan det inte vara så lätt att se vilka fågelindivider som har körts bort från sitt habitat.

P
Maskintok skrev:
Jag har nu ett objekt som skulle ha gallrats.
men där går nu rådjur och gömmer sig.. samt sitter koltrastar i träden.. Så jag får inte hugga min Björkved för att kunna leverera till kunder... om jag nu ska följa direktivet..
Är rådjur fridlysta?

P
P pmd skrev:
Risken att bli påkommen är förmodligen minimal. Efter en avverkning kan det inte vara så lätt att se vilka fågelindivider som har körts bort från sitt habitat.
Det är inte så det går till...
hör inte Skogsstyrelsen av sig inom 6 veckor så kunde man förut ha börjat avverka.. Men det är inte säkert att så kan ske nu längre..
Kan behöva vänta på tillstånd före..
Eller så kan de fortfarande komma ut och ser de då fågel eller annat så är det tvärnit.

P
P pmd skrev:
Är rådjur fridlysta?
De är fredade i och med detta precis som kronhjort... Då dessa individer kan vara hotade av minskade antal i annat EU land..

Trodde du läst direktivet.. Och då insett att om fågel eller annat djurliv är på trakten så är det inte lovligt att jobba där..

P
Maskintok skrev:
Det är inte så det går till...
hör inte Skogsstyrelsen av sig inom 6 veckor så kunde man förut ha börjat avverka.. Men det är inte säkert att så kan ske nu längre..
Kan behöva vänta på tillstånd före..
Eller så kan de fortfarande komma ut och ser de då fågel eller annat så är det tvärnit.
Hur mycket folk har Skogsstyrelse tillgängligt för att fara ut och inspektera? Krävs det en inspektion för att man ska få avverkningstillstånd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.